Kia viser en ny kompakt SUV

Laget i India, men for hele verden.


Kia holder på mer enn kun elbiler, noe helt klart den aller nyeste modellen avduket fredag viser.

Konseptbilen som ble vist under et motorshow i Dehli i februar har nemlig tatt steget til produksjonsstadiet, og den kompakte by-SUV’en Sonet har svært dårlig tid.

For Kia har fulgt etter konsernvenninne Hyundai til India, som er verdens nest mest befolket land og med enormt potensial rundt bilsalg. Så sent som i fjor hadde Kia klar en splitter ny fabrikk i Andhra Pradesh, et område med rundt 50 millioner mennesker.

Og i likhet med Sonet har Kia dårlig tid, så allerede nå er det to modeller på plass i det indiske markedet ‒ Seltos og Carnival.

Nummer tre blir altså Sonet, som bør ha et stort salgspotensial.

For denne kombinerer to ting som bør passe fint i de travle og befolkede byene i India, nemlig en høyreist og kortvokst modell. Ja, en kompakt SUV.

Kia har også tatt høyde for at ting som design, motor, girkasse, kjørekarakteristikk og oppheng skal passe i travle byer, så dette er en ekte by-SUV.

Sonet blir altså produsert i India, men er utviklet sammen med utviklingsavdelingen i Sør-Korea. Dermed kan både det indiske folk og resten av verden forvente seg en moderne, liten SUV.

Utvendig ser vi raskt at tigernesen er på plass, og den er utstyrt med LED-lys både foran og bak.

Innsiden kunne vært hvilken som helst moderne bil, og hjertet i dashbordet er selvsagt en berøringsskjerm på 10,25 tommer, ganske så stor til å være i dette kompakte segmentet.

Og, heldigvis siden denne skal selges i India med sine millionbyer, har også Kia spandert på Sonet det smarte «ren-luft»-filteret de har utviklet, og jaggu finner vi også et Bose-anlegg i bilen. Jepp.

Den kommer også med trådløst programvareoppdateringer og talekommandoer, men hvilke førerassistenter Sonet byr på er noe uklart.

Men skal Kia Sonet unngå å krasjlande i Euro NCAP-testene når den kommer til Europa, så må Kia utstyre den med noen av de smarte førerassistentene som hjelper til for å unngå uhell og ulykker. Så en eventuell europeisk utgave vil nok skille seg fra den som lander i India.

På motorsiden kommer Sonet ved produksjonsstart med tre alternativer, to bensin og en diesel. En 1.2-liter og en 1.0 T-GDi, mens dieselen er en 1.5-liters CRDi.

Girkassen er en seks-trinn såkalt intelligent manuell girkasse (iMT), hvor det ikke er en clutchpedal til tross for en girskifter. Systemet sørger selv for å clutche når sensorene merker at det er giring på gang, så dette er en ganske så kul girkasse som bør passe bra i byene.

Ifølge Kia India byr Sonet på mer enn 30 egenskaper som er klasseledende, men vi er litt usikre på om de her mener i det indiske markedet. For bilene der er som kjent ganske mye enklere enn de som ruller på de europeiske veiene.

Men Kia hevder altså at dette skal bli en global modell som jo også inkluderer Europa, men først ut blir India. Der starter salget snart, og deretter venter «mange» andre regioner i neste bølge, som de selv sier.

Og la oss håpe at ingen tar feil av Kia Sonet og den legendariske Saab Sonett. Eller var det Volvo Sonett?

Les også:

Les mer om:

Nyheter