Kia regjerte kvalitetsmåling, Tesla skuffet stort

Kia tronet sammen med Dodge øverst i J.P. Powers den store årlige amerikanske kvalitetsmålingen for nybiler, og gikk også til topps i hele fire kategorier.


Før vi går løs på nyhetene rundt J.P. Powers
kvalitetsundersøkelse må vi understreke at amerikanske biler ofte skiller seg
fra europeiske versjoner, både ved at de kan være produsert på forskjellige
plasser og at de kan komme med forskjellige drivverk, førerassistenter og annet
utstyr.

Så en amerikansk kvalitetsundersøkelse kan ikke direkte
sammenlignes med en europeisk, men de store trådene kan vi selvsagt følge. Så et
solid merke i USA er mest sannsynlig også et solid merke i Europa.

-->
J.D. Power er en skikkelig tungvekter i USA, og hvert år kommer
de med en oversikt over de beste modellene og merkene sett ut fra kvalitet. De
samler inn data fra bileierne fra de første 90 dagene de har eid nybilen, og
teller rett og slett antall feil per 100 biler.

I forrige uke publiserte de for 34. året oversikten over
feil på nye biler, og en stor nyhet i år er at Tesla er med på oversikten.
Elbil-produsenten skapte oppsikt da de rett og slett nektet å være med på
undersøkelsen i fjor, og de har heller ikke gitt J.P. Power tillatelse til å
samle inn data i år. Det stoppet dog ikke J.P. Power, så i år er de med på
oversikten ‒ dog uoffisielt. Vi kommer tilbake til bakgrunnen og resultatet,
men la oss advare mot at det ikke er gode nyheter.

En som derimot har grunn til å finne fram sprudlevannet er Kia.

De stakk av med laurbærene i fire av de 11 bilkategorier, ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­og
i tillegg delte merket 1. plassen totalt.

J.D. Powers teller altså antall problemer per 100 biler, og
Kia fikk en snittscore på gode 136 problemer. Det holdt til dele topplassen med
det amerikanske merket Dodge.

Den sørkoreanske gruppen feide inn til 1. plassen i segmentene kompakte biler (Kia Forte), minivan (Kia Sedona), øvre mellomklasse SUV (Kia Sorento) og liten SUV (Kia Soul).

Her er Sorento:

Den nyheten har selvsagt funnet veien til Kia Norge, som ikke
er så veldig overrasket.

‒ Kia har 7 års garanti på alle sine modeller, og det henger
tett sammen med kvalitet. At uavhengige undersøkelser bekrefter Kias høye
kvalitet er bra, og veldig viktig for oss, sier Irene Solstad, direktør for Kia
i Bertel O. Steen.

De andre bilene som gikk til topps i sine segmenter var: Chevrolet
Sonic (liten bil), Audi A3 (liten premium bil), Hyundai Veloster og Mini Cooper
(kompakt sportsbil), Genesis G70 (kompakt premium bil), Chevrolet Malibu (mellomstor
bil), Ford Mustang (mellomstor sportsbil), Cadillac CT5 (mellomstor premium
bil), Cadillac CT6 (øvre mellomstor premium bil), Nissan Maxima (stor bil) og
BMW 8-serie (stor premium bil).

Hyundai Motor Group fikk dermed seks av de 11 vinnerne, samt
at de altså fikk Kia som det beste merket. Sju priser til en produsent er
rekord i undersøkelsen til J.P. Power.

Men det er flere enn Kia som kan være fornøyd.

Mitsubishi endte på 6. plass med 148 feil, Volkswagen på 9.
plass med 152 feil og Hyundai rett i hæl med 153 feil.

Lexus på 12. plass med 159 feil og Nissan på 13. med 161
feil kom seg også under bransjesnittet, som denne gang gikk på 166 feil.

Så hva med Tesla?

J.P. Power trenger tillatelse fra bilprodusentene til å hente inn data i 15 av delstatene, og denne ga samtlige bilmerker ‒ foruten Tesla. Men J.P. Power kunne fritt samle data i de 35 andre delstatene, noe de bestemte seg for å gjøre.

Dermed er Tesla med, dog uoffisielt.

Resultatet er alt annet enn imponerende, for Tesla endte
sist. Dønn sist.

Det nest dårligste merket i undersøkelsen var Land Rover,
som endte opp med 228 feil per 100 biler. Et annet merke som bør ta seg en tur
i skammekroken er Audi, som ble tredje sist med 225 feil. Begge disse snittet altså
over to feil per nybil.

Men det er ingenting i forhold til Tesla, som endte med
forferdelige 250 feil. Det er altså ikke langt unna dobbelt så mange feil som
Kia, og 2,5 feil per nybil i undersøkelsen. Det er kanskje en grunn til at Tesla
ikke vil gi J.P. Power tillatelse?

Til Teslas forsvar skal det sies at det aldri er enkelt å
være først med ny teknologi, så vi får se hvordan det går med bransjesnittet nå
som flere andre store bilmerker følger Tesla teknologiske motorvei.

Årets undersøkelse er et godt eksempel på dette. J.P. Power har nemlig utvidet spørsmålene til også å inkludere ny teknologi, og til sammenligning var det dårligste bilmerket under fjorårets undersøkelse Jaguar med 130 feil. Det hadde holdt til en klar seier i år.

Les også:

Les mer om:

Nyheter