Kia forklarer førerassistentene til EV6

Mange venter spent på den kommende elbilen fra Kia, EV6, og spenningen blir nok ikke mindre nå som Kia forklarer hvordan førerassistentene fungerer.


Kias neste steg i elbilsatsingen heter EV6, som er en ganske så annerledes bil målt mot dagens elbiler fra merket.

Den er nemlig satt sammen på en helt ny plattform dedikert elbilene, noe som igjen betyr at Kias ingeniører og designerne får muligheten til å skreddersy EV6 som en toppmoderne elbil.

Fordelene er bedre innvendig plass, moderne teknologi, bedre ytelser, raskere lading og lengre rekkevidde ‒ 528 kilometer for EV6.

‒ EV6 kommer til Norge i 4. kvartal, noe vi gleder oss stort til! sier en kanskje litt utålmodig Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen.

‒ Kia har lang erfaring med elbiler, og leverer meget energieffektive biler med lang rekkevidde. Med EV6 tar Kia et stort steg videre, både når det gjelder kjøreegenskaper, teknologi, løsninger og design.

En fordel vi ikke nevnte er bedre sikkerhet gjennom avanserte førerassistenter.

‒ EV6 er første modell ut fra Kia på den nye dedikerte elbilplattformen E-GMP, med de muligheter og løsninger dette gir. EV6 er også første nye modell etter Kias rebranding, og blir en av de sikreste bilene fra Kia, kan Solstad fortelle.

Og Kia forklarer mer enn gjerne hvorfor den blir mer sikker.

Når det gjelder kjøring på motorveien heter assistenten Highway Driving Assist (HDA), og EV6 kan skilte med neste generasjon av denne ‒ HDA 2. Her benyttes radarsensorer rundt hele bilen for å holde den på innstilt hastighet og riktig avstand til kjøretøyet foran.

Køkjøringsassistenten hjelper til med å holde bilen midt i filen, og ved hjelp av navigasjonsbasert smart cruisekontroll kan systemet senke bilens hastighet gjennom svinger for deretter å øke hastigheten igjen når forholdene tilsier det.

Om et annet kjøretøy kommer for nær, vil HDA 2 justere retningen slik at en potensiell kollisjon unngås.

EV6 får også en moderne løsning når det kommer til filskifte over en viss hastighet. Sett på blinkeren, så skifter bilen fil.

Den kommende elbilen er også utstyrt med blindsonekamera og blindsonevarsler. Dette er ifølge Kia Norge som å ha et ekstra par øyne, og viser levende bilder av blindsonene på begge sider av bilen på det 12,3 tommer store digitale instrumentpanelet.

De forklarer også at blindsonevarsleren med automatisk nødbrems bruker radarsensorer til å varsle om kjøretøyer som nærmer seg, og aktiverer bremsene om det er fare for kollisjon under filskifte.

En ting som kan være stressende er å kjøre i veikryss, spesielt kryss med flere felt. Kias automatiske nødbrems har nå funksjoner som skal øke sikkerheten i kryssene. Når blinklyset aktiveres, vil systemet varsle om det er fare for kollisjon med et møtende kjøretøy.

Bilens system vil også varsle om et kjøretøy som nærmer seg fra siden som utgjør en fare om man skal rett frem i et veikryss. Øker faren, vil systemet varsle og automatisk bremse bilen for å unngå kollisjon.

God sikt og det å bli sett er også viktig for sikkerheten. EV6 er utstyrt med noe som er kalt Intelligent Front Lighting System (IFS), hvor lysteknologien skal gi optimal belysning ved å slå lysdiodene på og av enkeltvis.

Det åpner for at man kan kjøre med fjernlyset på hele tiden uten at motgående trafikk blendes.

Dette fungerer slik at et frontkamera med en teknologi som gjenkjenner kjøretøy reduserer eller øker automatisk lysstyrken til den enkelte lysdioden, slik at sikten forover blir best mulig og på samme tid sørger for at trafikanter i motgående retning ikke blir blendet.

Som mange har erfart kan det også være skummelt å rygge, spesielt om man er i stressede situasjoner. Moderne biler har hjelpemidler som gjør det tryggere, og kommende Kia EV6 er ikke et unntak.

Elbilen er utstyrt med et kamera som viser et 360-graders bilde av området rundt bilen på infotainmentskjermen.

I tillegg er EV6 utstyrt med en assistent som sjekker kryssende trafikk ved rygging. Her oppdager systemet kjøretøy som nærmer seg fra siden under rygging, og om det er fare for kollisjon bremser bilen automatisk.

Du trenger ikke en gang å parkere bilen selv.

EV6 kommer nemlig også med en fjernstyrt parkeringsassistent, og her kan du til og med forlate bilen (kjekt om det er trangt!) og la bilen selv gjøre jobben.

Dette er mulig takket være kameraer for områdevisning og ultralydsensorer, som gjør at EV6 kan akselerere, bremse og skifte gir selv. Assistenten kan parkere bilen i parkeringsluker både på tvers og på langs.

Det er flere ting som nok mange vil sette pris på.

Om en person i baksetet er i ferd med å åpne en bakdør etter at bilen er parkert, vil utstigningsassistenten varsle om et kjøretøy nærmer seg blindsonen bak bilen og automatisk låse døren for å forhindre en ulykke.

Til slutt kan også Kia Norge fortelle at EV6 kommer med en smart og elektrisk bakluke. Om en person med smartnøkkelen nærmere seg vil bakluken åpnes automatisk, noe som jo er praktisk om du har handlet litt for mye under turen på kjøpesenteret.

Og som vi nå vet trenger du ikke å stresse med å kjøre bilen ut av parkingslomma heller.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter