Kia EV6 og Volvo C40 med toppscore i kollisjonstest

Euro NCAP har testet seks nye modeller, og fire av dem ble belønnet med 5 stjerner.


Det var et aldri så lite sjokk da Euro NCAP gjennomførte sin andre testrunde i år tilbake i april, for da skjedde det noe ganske uvanlig. Ingen av bilene klarte nemlig å få 5 stjerner, og Honda HR-V og DS 4 kom ut av denne med 4 stjerner og Dacia Jogger krasjlandet med kun 1 stjerne.

Men nå er normalen igjen gjenopprettet, for årets tredje testrunde signert Euro NCAP gir oss hele fire 5-stjerners biler samt to biler som fikk 4 stjerner.

De fire som fikk toppscore var Mercedes C-klasse, Volvo C40, Kia EV6 og Volkswagen Multivan, mens Opel Astra og Peugeot som begge er laget på Stellantis’ EMP2-plattform ble tildelt 4 stjerner.

Alle seks modellene som nå er testet, hadde gode førerassistenter. Og det er Euro NCAP glade for.

‒ Samlet sett ser vi gode scorer for kollisjonsbeskyttelse, noe som selvfølgelig er betryggende, sier generalsekretær Michiel van Ratingen.

‒ Men å unngå kollisjon er like viktig som kollisjonsbeskyttelse, og fordelene ved å rett og slett ikke være i en kollisjon er selvfølgelig umåtelig større.

Euro NCAP er en av de viktigste grunnene til at bilene her i Europa har blitt stadig sikrere, og de vil fortsette å plage produsentene med stadig tøffere tester.

‒ Noen produsenter må fortsette å heve listen på dette området, ellers kommer de å bli frakjørt av konkurrentene, advarer van Ratingen.

Gledelig for elbilkjøpende nordmenn så kom altså både Kia EV6 og Volvo C40 ut med 5 stjerner, og viste seg som veldig sikre biler i kollisjonstesten.

– Vi har alltid som mål å være ledende på sikkerhet, sier Malin Ekholm, leder for Volvos sikkerhetssenter.

‒ Det betyr at vi forholder oss til strenge sikkerhetsstandarder i alle våre biler, og mange av dem har vi vært med på å etablere gjennom årene. Uansett hvilken Volvo du velger, skal du vite at du og dine nærmeste kjører i en av de sikreste bilene på markedet.

Volvo imponerte både når det kommer til beskyttelse av barn i bilen og på førerassistenter, og scoret også høyt når det kommer til voksen beskyttelse i bilen.

I kategorien utsatte veibrukere var den ikke blant de aller beste, og scoret rundt snittet av de bilene som er testet i år.

Her krasjtestes en Volvo C40 Recharge:

Kia EV6 klarte seg ikke like godt, og var blant annet den bilen som har scoret lavest på utsatte veibrukere i 2022.

Men totalt var elbilen som blant annet er kåret til årets bil i Europa godt innenfor resultatene som gir full pott og 5 stjerner.

Slik ser det ut når Euro NCAP tester Kia EV6:

https://youtu.be/WfOG4dcLIjQ

En bil som virkelig imponerte var Mercedes C-klasse, som var spesielt god i voksen beskyttelse, barnebeskyttelse og utsatte veibrukere. I alle disse kategoriene er C-klasse blant de tre beste bilene som er testet i år, så det er rett og slett solid.

Her krasjes Mercedes C-klasse:

Den fjerde modellen som oppnådde 5 stjerner er kanskje overraskende Volkswagen Multivan, for her snakker vi altså om en kassevogn. Eller, mer eksakt, en arvtaker til bilene som var kjent som kassevogner.

Dagens høyreiste varebiler er tilnærmet som vanlige personbiler, noe den nye Multivan er et godt eksempel på. Den scoret nemlig hakket bedre enn selv Kia EV6, og er dermed en særdeles sikker bil både for de på innsiden og utsiden.

Faktisk har ingen biler så langt i år scoret bedre på barnesikring, hvor Multivan oppnådde 89 prosent, det samme som C40 og C-klasse har klart i 2022-testene. Slett ikke verst!

Her tester Euro NCAP Volkswagen Multivan:

https://youtu.be/279D7dVkBoo

De to siste bilene under den tredje testrunden til Euro NCAP i 2022 var altså to halvsøsken, Opel Astra og Peugeot 308.

Begge to er basert på den samme plattformen og scoret ikke overraskende ganske likt, og dessverre betyr det at det kun 4 stjerner for den duoen.

Problemet for bilene var brystskade-beskyttelse for gjennomsnittlige mannlige og små kvinnelige sjåfører, og ingen av bilene var utstyrt med en senterkollisjonspute for kollisjonsbeskyttelse på motsatt side som blir stadig mer vanlig på moderne biler.

Her krasjer Euro NCAP en Opel Astra:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter