Kia avslører detaljer rundt imponerende EV6

Nye bilder, tekniske detaljer og ikke minst ladetid og rekkevidder. Kia løfter på sløret rundt den kommende elbilen EV6.


Du har muligens fått med deg at Hyundai har på gang en ganske så imponerende ny elbilmodell kalt Ioniq 5, en crossover i det brennhete C-segmentet basert på en ny plattform kalt E-GMP.

Vel, konsernsøster Kia er ikke det spor dårligere, for de har på gang en bil som raskt kan bli en lei konkurrent til Ioniq 5, nemlig EV6.

Kia gjør seg nå klar for en ny elektrisk modellserie som kun er kalt EV, ja, slik som Hyundai også har med sin nye Ioniq-serien. Begge merkene som hører hjemme i Hyundai Motor Group skal basere mange av de kommende elbilene på E-GMP-plattformen, og det kan raskt bli en real kamp innad i det sørkoreanske konsernet.

For Kia svarer på den imponerende Ioniq 5 med EV6, en bil som kan by på stort sett de samme ytre målene som den fra Hyundai. Kia EV6 er 4,68 meter lang (Ioniq 5 er 4,64 meter), 1,88 meter bred (Ioniq 5 er 1,89 meter) og har en akselavstand på 2,9 meter (3 meter for Ioniq 5).

De to kommende elbilene deler selvsagt også en del andre løsninger, for de er tross alt kusiner og kommer fra den samme plattformen.

Men det er ikke mulig å ta feil av bilene.

For mens Ioniq 5 har fått et design som er inspirert av konseptmodellen til merkets aller første egne masseproduserte bil kalt Pony lansert i 1975, har Kia sett framover.

EV6 skal nemlig vise merkets framtidige designfilosofi, og skal vi måle etter bildet er det ikke en dum retning å kjøre.

De asiatiske merkene liker å gi sine designfilosofier navn, og Kia har kalt den EV6 nå viser for «Opposites United», som skal hente inspirasjon fra kontrastene i naturen og menneskeheten. Ifølge Kia er designfilosofien basert på «en ny visuell identitet preget av positivitet og naturlig energi, med kontraster i form av stilistiske elementer og skulpturelle former.»

‒ EV6 er den første dedikerte elbilen fra Kia, og den er et eksempel på merkets fokus på design og elektrifisering. Vi mener at EV6 er en svært relevant modell for det nye elbilmarkedet. Med EV6 har vi skapt en særegen design ved å kombinere teknologi og romslighet, sier Karim Habib, leder for Kias designsenter.

Den kjente tigernesen har fått seg et elektrisk støt på snuten, men om man legger godviljen til er det mulig å spotte den også på EV6 ‒ dog i en ganske så ny form. Fronten domineres av kjørelys med sekvensielt lysmønster og under lyktene skal luftinntaket understreke bilens høyteknologiske design og gjøre den visuelt bredere.

Fra siden kan man se at dette faktisk er en crossover med sin oppjusterte bakkeklaring, og den har svært markerte linjer med både et tak som tipper bakover og en linje som buer seg fra under dørene og over baklyktene.

Bilens svært skråe A-stolpe og ganske smale sideruter samt en liten takspoiler bak gir den også et sportslig uttrykk, og som vi kan se er avstanden mellom for- og bakhjulene strukket så mye ut at hjulbuen bak så vidt toucher bakdøren.

Stor akselavstand gir selvsagt enda bedre innvendig plass, og Kia har jobbet hardt for å utnytte den innvendige plass mest mulig fornuftig.

‒ Det er eksteriøret vi først legger merke til, men til syvende og sist er det kupeen som er viktigst, siden det er der vi tilbringer mest tid. Derfor var det veldig viktig for oss å gjøre kupeen i EV6 til et inspirerende sted å være, sier Jochen Paesen, visepresident for interiørdesignet.

At det er god plass i C-segmentbilen viser bagasjerommet, som faktisk rommer 520 liter. Slås bakseteryggene ned åpner det seg solide 1.300 liter, og bilen har også bagasjerom foran med ytterligere 52 liter oppbevaringsplass i modeller med bakhjulsdrift og 20 liter i modeller med firehjulsdrift.

Ellers har Kia utviklet en buet skjerm som er hjertet i dashbordet, og at de har tenkt miljømessig mer enn eldriften viser setene. Disse er tynnere enn normalt, og er kledd i moderne og robuste materialer som er laget av resirkulert plast som tilsvarer 111 plastflasker.

Rekkevidde og ladetid er selvsagt viktig for en ny elbil, og i likhet med Inoiq 5 kan også EV6 skilte med et 800 volts ladesystem. Rekkevidden er satt til 510 kilometer, og GT-versjonen, for ja, det kommer en slik, klarer 0-100 km/t på ganske så sportsbilaktige 3,5 sekunder.

Når det gjelder batteriet vil EV6 by på to størrelser, en standard range på 58 kWh og en long range på 77,4 kWh, og den kommer både som bakhjulstrekk og firehjulstrekk.

Den som går lengst av bakhjulstrekk og 77,4 kWh, og her opplyser Kia rekkevidden til 510 kilometer. De sier dessverre ikke noe om rekkevidden til de andre alternativene.

De sier dog mer om ladingen.

Her brøyter E-GMP for 800 volt, noe som betyr svært mye for ladehastigheten. Uansett versjon kan EV6 lades 10-80 prosent på kun 18 minutter, og for versjonen med batteripakken på 77,4 kWh og 2WD gir 4,5 minutters lading hele 100 km rekkevidde.

E-GMP brøyter også vei for noe annet kult, nemlig vehicle-to-load (V2L). Dette betyr at det vil være mulig å bruke bilen som en ladestasjon, og man kan for eksempel lade opp en elsykkel med elbilen.

Når det gjelder strøm kan vi også nevne Kia EV6’s energieffektive varmepumpe som gjenvinner overskuddsvarme fra bilens kjølesystem og som kommer som standard. Også denne er ganske kul, for den skal sørge for at i -7 grader skal bilen oppnå 80 prosent av rekkevidden som ville vært mulig ved 25 grader, hevder Kia selv.

Vi nevnte GT-versjonen.

EV6 kommer i tre versjoner, standardutgaven EV6, den litt mer utstyrte EV6 GT Line og den mer sportslige EV6 GT. Sistnevnte kommer kun med batteriet på 77,4 kWh og som AWD, mens de to andre også kan fås som 2WD og med et 58 kWh batteri.

EV6 GT med sine to motorer yter 577 hestekrefter og har et dreiemoment på 740 Nm, og foreløpige tall viser at den klarer sprinten på 3,5 sekunder. Toppfarten for den sportslige versjonen er satt til 260 km/t.

‒ EV6 GT er et eksempel på den teknologiske utviklingen med en kombinasjon av hurtiglading og ytelse som en supersportsbil. Med vår dedikerte elbilplattform trenger vi ikke å finne kompromisser mellom romslighet og ytelse, sier Albert Biermann, president og leder for forsknings- og utviklingsavdelingen i Hyundai Motor Group.

EV6 med firehjulsdrift har maksimalt dreiemoment på 605 Nm og kan akselerere fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder, mens EV6 med 58,0 kWh klarer 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

Med batteripakken på 58 kWh har den med bakhjulstrekk 168 hk og AWD har 233 hk, mens 77,4 kWh gir henholdsvis 229 hk (2WD) og 325 hk (4WD).

Ellers viser EV6 vei for det aller siste i teknologi og løsninger på innsiden, hvor to buede skjermer på 12 tommer er hjertet i infotainmentssystemet. Skjermene som kan se ut som en enhet strekker seg fra rattet til midten av dashbordet og viser instrumentpanelet foran føreren og infotainmentssystemet over midtkonsollen.

EV6 byr også på utvidet virkelighet (AR) for head-up-displayet, som viser informasjon nederst på frontruten foran føreren. Systemet viser varsler fra bilens avanserte førerassistentsystem, informasjon om bilens hastighet samt navigasjonsmeldinger.

Den kommer selvsagt med den nyeste utgaven av Kia Connect (tidligere kalt UVO) og er klar for trådløse oppdateringer (OTA), og har som mange andre nye elbiler et voldsomt lydanlegg.

I Kia EV6 finner vi nemlig et Meridian surround-anlegg med sine 14 høyttalere, og disse bruker også mange av den britiske lydpionerens teknologier for digital lydbehandling (DSP).

Lydanlegget har også Active Sound Design (ASD), en funksjon som Kia har utviklet for å gi føreren hørbare tilbakemeldinger om hvor fort bilen kjører. Funksjonen kan betjenes via et brukergrensesnitt.

Til slutt kan Kia opplyse at bilen selvsagt kommer med avanserte førerassistenter, såkalt ADAS-funksjoner. Disse inkluderer en utstigningsassistent som varsler om det er kjøretøy på tur forbi nå døren skal åpnes, en filholder som holder bilen i midten av kjørefeltet, og en motorveiassistent som også holder bilen sentrert i kjørefeltet selv i svinger.

Og ja, den har selvsagt adaptiv cruisekontroll som automatisk justerer hastigheten til for eksempel bilen foran, og gledelig nok er EV6 også utstyrt med den fjernstyrte parkeringsassistenten (RSPA) hvor du ikke trenger å sitte i bilen for å parkere EV6 eller kjøre den ut fra en parkeringsplass.

EV6 markerer altså en ny elbil-satsing fra Kia, og vil føre an når merket skal lansere ikke færre enn 11 nye elbilmodeller innen 2026.

Kia EV6 skal produseres i Sør-Korea, og er ventet på markedet i utvalgte land i andre halvdel av 2021 ‒ og regn med at Norge er blant disse.

Her er de 12 bildene Kia har vist av bilen i forbindelse med verdenspremieren tidligere i dag:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter