I forrige uke ble det klart at koreanske SsangYong skifter navn til KG Mobility, og at RSA skal stå bak merkets satsting i Skandinavia.
Nyheten ble timet inn mot den viktige messen Seoul Mobility Show, og denne åpnet dørene for pressen så sent som torsdag denne uken.
-->
For KG er dette en ekstra viktig messe, for sammen med nye eiere gjennom KG-gruppen kjører merket i gang en ny offensiv med en rekke nye modeller. Faktisk så stor at de har rigget opp en 2.100 kvadratmeter stor stand i den sørkoreanske hovedstaden.
KG har så langt bekreftet fire elektriske kjøretøy i nær framtid, en mellomstor elektrisk pickup, en elektrisk SUV i full størrelse, en kompakt elektrisk SUV og Torres EVX i elektrisk utgave.
I tillegg skal nåværende modeller som Rexton og Musso Grand videreutvikles.
Under Seoul Mobility Show viser også KG flere konsepter som skal komme i salg innen de to neste årene, O100, F100 og KR10.
O100 er for eksempel en ny elpickup med firehjulstrekk, mens F100 er en stor elektrisk SUV. Sistnevnte viser et nytt og mer futuristisk design som blant annet frontlyktene baner vei for, og disse er basert på såkalte «lysblokker».
I tillegg viser de fram konseptmodellen KR10 i Seoul, en mellomstor elektrisk SUV med retro-design, som du skal få se bilde av litt lengre ned.
RSA skal altså styre merket i Norge, Sverige og Danmark, og er på plass på messen med en ganske stor delegasjon som inkluderer Frank Dunvold, CEO i RSA-gruppen.
‒ Det er ingen tvil om at KG Mobility nå virkelig markerer starten på en ny æra, sier han.
‒ Introduksjonen av disse modellene, samt den nye 4x4 EV-plattformen, vil legge grunnlaget for at KG Mobility vil bli svært en konkurransedyktig aktør på det skandinaviske bilmarkedet.
En annen som er på plass er den norske salgssjefen for KG, Steinar Dokken.
‒ Med en så ekspansiv produktplan som KG Mobility nå lanserer, vil dette spekteret av modeller passe det norske bilmarkedet godt. Det er ingen tvil om at KG Mobility mener alvor med denne storsatsingen, sier han.
Inkludert i nyhetene er en ny Torres i elektrisk utgave som er kalt EVX, og denne som skal kombinere god plassutnyttelse med et litt røffere offroad-design vet vi nå litt mer om.
Bilen går rett inn i et populært segment med en lengde på 4,7 meter, og er utstyrt med en 73,4 kW stor batteripakke. Det åpner ifølge RSA for en forventet rekkevidde på 420-500 kilometer, og på innsiden er bilen utstyrt med en stor, dobbel panoramaskjerm.
‒ Torres EVX er som skapt for norske bilkjøpere. Vi venter at denne vil komme til Norge mot slutten av året, sier Dokken.
KG viser også fram en 4x4 EV-plattform under Seoul Mobility Show, og denne er utstyrt med to motorer og kan veksle mellom to- og firehjulsdrift avhengig av hvilke kjøreforhold man befinner seg i.
Plattformen har også en mer effektiv cellekonfigurasjon i batteristrukturen som åpner for enda mer innvendig plass, og KG forventer at ladehastigheten vil passere 300 kW på et senere tidspunkt.
Mer info om bilene og plattformen er nok ikke altfor langt unna, og slik ser et av konseptene som vises i Seoul ut ‒ den mellomstore elektrisk SUV-modellen KR10 som byr på et aldri så lite retro-design:
Les også: