Fisker lover en voldsom rekkevidde for Ocean Xtreme, en av tre utgaver av den kommende elbilen. (Fotos: Fisker)

Fisker lover voldsom rekkevidde

Fisker skal snart åpne sine første europeiske sentre, og kan i den anledning by på en hyggelig overraskelse ‒ nemlig rekkevidden.


For eksakt 14 år siden, 27. mars 2009, kunne selveste turboprinsen sette seg inn i framtidens bil. Kronprins Frederik fikk nemlig som den aller første utenfor det helt nye bilmerket teste en Fisker Karma.

Dette var en ladehybrid designet av danskamerikanske Henrik Fisker, som tidligere hadde designet legendariske biler som BMW Z8, Aston Martin DB9 og Aston Martin V8 Vantage.

Nå gikk ikke alt etter planen for Fisker, og etter en masse kaos endte det til slutt med konkurs i 2014. Boet ble kjøpt opp av kinesiske investorer og produksjonen flyttet til California, og ut av dette ble Karma Automotive født allerede i 2015.

Men Fisker brettet opp ermene og gikk på med et nytt prosjekt, og denne gang skulle det ikke handle om raske hybrider ‒ men enda mer miljøvennlige elbiler rettet blant annet mot familier.

Han opprettet bilmerket Fisker allerede i 2016, og planene var at den første elbilen skulle komme så tidlig som i 2018. Slik gikk det ikke, men i fjor var det endelig lys i tunnelen.

Og ettersom det er Henrik Fisker som står bak denne står selvsagt også Europa på menyen, og elbilen kalt Ocean fant også veien til Oslo Motor Show i fjor høst og fikk dermed sin Norges-premiere.

For ja, vi er selvsagt blant de landene som Fisker skal satse, i tillegg til åtte andre lanseringsland.

Fisker Ocean er en SUV som kommer i tre forskjellige utgaver i tillegg til en lanseringsutgave, og prisene varierer ganske så mye.

Ocean Sport er den rimeligste og starter på i overkant av 394.000 kroner, mens toppversjonen kalt Ocean Extreme starter i overkant av 680.000 kroner, ifølge konfiguratoren til Fisker.

Ocean Sport har forhjulsdrift og klarer 0-100 km/t på 7,4 sekunder, mens de to andre utgavene byr på firehjulsdrift og er ganske så raske elbiler. Mellomutgaven Ocean Ultra klarer sprinten på 4,2 sekunder, mens Extreme-utgaven barberer denne ned til sportsbillignende 3,9 sekunder.

Merket nærmer seg altså Europa, og skal åpne de første Fisker Centers+ i Wien og København 11. april, og deretter skal de fortløpende åpne nye sentre både i Europa og USA.

‒ Helt fra begynnelsen av planla vi at Fisker Ocean skulle gi kjøperne design, bærekraft, innovasjon, brukervennlighet og rekkevidde på høyeste nivå, sier Henrik Fisker.

‒ Vi har skapt en fantastisk 5-seters bil som gir kjøperne trygghet med tanke på rekkevidde og brukervennlighet under hver kjøretur, legger han til.

Slik ser Fisker Ocean ut:

Nå venter de fortsatt på typegodkjennelsen av Ocean, og denne er forventet å foreligge 28. april. Men WLTP-resultatene viser at rekkevidden til og med overgår de mest optimistiske estimatene.

Ocean Sport befinner seg riktignok langt under den viktige 500 km-grensen, og har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 440 kilometer. Men de to andre utgavene imponerer virkelige.

Ocean Ultra har en WLTP-rekkevidde på 610 kilometer, mens Ocean Extreme gruser de fleste andre elbilene med en WLTP-rekkevidde på hele 707 kilometer.

‒ Denne prestasjonen er en viktig milepæl for alle hos Fisker, og vi er glade for at rekkevidden er enda lenger enn vi først hadde beregnet, sier Fisker.

Merket sier at den banebrytende teknologien som Ocean er utstyrt med åpner for å kjøre fra Oslo til København på en lading når det kommer til Extreme-utgaven, så bak rattet på denne bør rekkeviddeangsten være historie.

Og kanskje dukker til og med turboprinsen opp når Fisker åpner sitt senter i København?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter