Så hvor store forskjeller er det på den vanlige Fabia-utgaven og rallyutgaven? (Fotos: Skoda)

Forskjellen på personbilen og rallybilen

En av bilene som er mulig å kjøpe både som en personbil og som en rallybil er Skoda Fabia. Så hvor stor er forskjellen på de to utgavene?


I rally-VM handler det om forskjellige klasser, hvor den ypperste er den ordinære WRC hvor det handler om såkalte Rally1 hybridbiler.

I WRC2 er det Rally2-bilene som konkurrer mot hverandre, og dette er biler som det må har vært laget minst 2.500 eksemplarer av det siste året. Disse har i underkant av 300 hestekrefter, og er utstyrt med en 1.6-liters turbomotor.

Det er en rekke biler som innfrir slike tekniske krav, som for eksempel Citroën C3, Ford Fiesta, Hyundai i20 N og Volkswagen Polo GTI.

Og for å ikke glemme Skoda Fabia RS, for her har vi også et norsk innslag. Oliver Solberg kjører riktignok for Sverige, men er altså sønnen til Norges eneste verdensmester på toppnivået i rally-sirkuset ‒ selveste Petter Solberg.

Unge Solberg ratter altså en rallybilutgave av Fabia, og gjorde det så bra under den 2. VM-runden kjørt på hans hjemmebane i Sverige at han ble nummer åtte sammenlagt. Alle de sju bilene foran var de langt sterkere og raskere Rally1-utgavene, så han var «best of the rest».

Men hvor stor forskjell er det på rallyutgaven og den vanlige utgaven av Fabia?

For selv om en Fabia RS Rally2 er laget som en ekte rallybil ned til siste mutter og bolt, har den faktisk ganske mye til felles med den vanlige gatebilen.

I dag er det mulig å kjøpe den ordinære Fabia som er i 4. generasjon som for eksempel den litt mer sportsligere Monte Carlo-versjonen, mens rallyførerne altså kan kjøpe den nye Fabia RS Rally2 fra Skoda Motorsport.

Ved første øyekast er det lett å se at dette er to ganske forskjellige biler, selv når man sammenligner med en Monte Carlo-versjon av gatebilen. Men det er også en stor usynlig forskjell ‒ prisen.

Fabia Monte Carlo er en av de rimeligste bilene Skoda tilbyr, mens Fabia RS Rally2 befinner seg helt på den andre enden og koster mer enn 10-gangeren.

Men de to søstrene har selvsagt sine likheter, ettersom rallyversjonen er basert på den vanlige bilen. Så både det ytre hoveddesignet til bilen og strukturen er den samme.

‒ Reglene er strenge og krever at rallybilens karosseri er identisk med produksjonsbilens. Det eneste unntaket fra dette er muligheten til å utvide bilen med fendere og støtfangere. Vi kan legge til spoilere og vi kan bygge en tunnel for 4×4-kjøringen inn i gulvet, forklarer Ales Rada, leder for Race Car Engineering hos Skoda Motorsport.

Rallybilen drar også nytte av det stive karosseriet til produksjonstypen, som gjør begge utgavene til noen ganske sikre biler. I 2021 oppnådde Fabia 5 stjerner under kollisjonstesten til Euro NCAP, og faktisk har samtlige Skoda-bilene siden 2008 oppnådd toppscore i de tøffe krasjtestene.

Det er selvsagt et godt utgangspunkt når man skal lage en rallybiler som må tåle mye mer.

‒ Utviklingen av en ny modell gir oss alltid muligheten til å bruke noen av funksjonene til en produksjonsbil, forklarer Rada.

En av tingene som skiller Fabia RS Rally2 fra søsteren er at den har den har samme lengre akselavstand som forrige generasjon og er noe bredere, noe som gir et forbedret tyngdepunkt.

Den ganske ferske Fabia RS Rally2 utnytter også den aerodynamiske forbedringen som 4. generasjon Fabia presentert i 2021 fikk, men byr på større dimensjoner og et større frontareal.

I tillegg til støtfangerne har rallyversjonen forskjellige speil, og rallybilen har også andre spesifikke funksjoner ‒ som obligatoriske panserlåser, «takventilasjon» for å kanalisere luft inn i interiøret, sidevinduer i polykarbonat og andre detaljer.

Hjulene er også forskjellige, og her velger lagene et spesifikt sett for å passe forholdene i det aktuelle rallyet.

På innsiden er forskjellene vesentlig større, og det er stort sett kun dashbordet som er identisk på grunn av konstruksjonen til begge bilene.

Rallyversjonen byr på en robust sikkerhetsramme som beskytter føreren og kartleseren, og setene har betydelig mer støtte enn selv Monte Carlos masseproduserte seter med betydelig sidebevegelse og integrerte hodestøtter. Det er også de obligatoriske 6-punktsbeltene.

Instrumentene tilhører også to forskjellige verdener, det samme gjelder brekket og pedalmontering. Mens Fabia Monte Carlo fokuserer på komfort for sjåføren og passasjerene, handler det om ytelse og lav vekt for Fabia RS Rally2.

Det er dog noe like detaljer, som for eksempel dørhåndtakene og logoen på rattet. Denne har forresten en veldig viktig og kul funksjon, noe den regjerende finske WRC2-mesteren Emil Lindholm kan avsløre.

Drivverket er selvsagt på et helt annet nivå i rallybilen, selv om også motoren må være basert på en masseprodusert enhet.

‒ Alle chassisdelene kommer helt fra vårt eget utviklingsarbeid ‒ de har ingenting med seriemodellen å gjøre, sier Rada.

For rallyutgave handler det om McPherson-aksler både foran og bak, og kommer også med noen langt sterkere bremser som i likhet med den ordinære modellen er skivebremser.

Girkassen er også spesialdesignet til rallybilene, og sørger for at rallybilene kan nå rundt 200 km/t i toppfart. På dette feltet kan faktisk en Fabia Monte Carlo legge rallybilen bak seg, for den sterkeste utgaven utstyrt med en 1.5 TSI (110 kW) har en toppfart på 222 km/t.

Men lenge før 200 km/t har rallybilen allerede forsvunnet ut av syne, for den turboladede 1.6-liters motoren kombinert med firehjulsdrift kan by på nesten dobbelt så mye kraft, 214 kW, og en langt raskere akselerasjon.

Sjekk ut de synlige forskjellene mellom Fabia Mote Carlo og Fabia RS Rally2 på bildene under:

 

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsport