- Annonse -
HjemElbilerMange frykter at elbilene gir kraftkrise

Mange frykter at elbilene gir kraftkrise

Det heteste temaet det siste år har vært strømprisen, og frykten at denne skal forbli skyhøy. Da hjelper det ikke på frykten at nesten alle nybilene faktisk er elbiler.

I 2021 ble nye eksportkabler for strøm satt i drift, og det første signalet på hva dette betydde for den norske strømprisen kom i oktober det samme året. Da satte Sør-Norge en ny rekord for historisk høye strømpriser, og det skulle bli den første av mange.

- Annonse -

For noen måneder senere gikk Russland til krig mot Ukraina, og resten er som kjent historie. Strømprisene galopperte av gårde til stadig nye all time-høyder, og gjennom vinteren vi snart legger bak oss har de aller fleste opplevd strømregninger på et helt annet nivå enn de vi har vært vant til.

I tillegg til høye strømpriser har det ved noen få anledninger blitt snakket om en annen strømkrise, nemlig at det ikke er nok strøm i Norge og det har vært mumlet om mulig rasjonering. Det har heldigvis ikke skjedd.

Midt opp i alt dette skal Norges bilpark bli elektrifisert, og allerede nå er det langt over 600.000 elbiler her i landet ‒ og rundt 8 av 10 nye biler som blir registrert er helelektriske. Målet for myndighetene er at alle nybilene som selges i 2025 er nullutslippsbiler, og det er altså kun to små år til.

Det store inntoget av elbiler gjør at mange frykter at det ikke er nok strøm til at alle kan kjøre elbil, og en undersøkelse utført av Norstat for NAF i januar viser at så mange som hver tredje nordmann tror dette.

- Annonse -

Skepsisen er størst blant de som ikke har elbil, og her svarer 37 prosent at de ikke tror på at Norge har nok strøm til elbilene. Det er dobbelt så høyt som blant elbilistene, hvor 18 prosent svarer det samme.

– Spørsmålet om Norge har nok strøm til elbilene skaper debatt over middagsbordet rundt om i Norge, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

‒ Skillet går ikke bare mellom hva slags bil man eier i dag, men også hva slags bil man skal ha neste gang. Blant de som skal ha elbil neste gang var det stor tiltro at det finnes nok strøm. Her mener nesten 2 av 3 – 63 prosent – at det finnes nok strøm. Blant de som ikke skal ha elbil var svarene helt i andre enden av skalaen. Der svarte bare hver femte det samme.

Det store spørsmålet er selvsagt om dette er en begrunnet frykt.

- Annonse -

Kommunikasjonsdirektør i Statnett, Henrik Glette, sier at elbilene ikke treger så mye strøm som åpenbart mange tror, og at ja ‒ Norge skal ha nok strøm til å lade bilene framover.

– Elbilene trenger mer strøm i takt med veksten i elbiler, men strømbehovet deres er en veldig liten del av det norske strømforbruket. Sammenliknet med det økte kraftbehovet for å møte nye industriplaner og elektrifisering er dette forbruket lite, sier Glette, som riktignok peker på behovet for enda mer kraft i framtiden.

‒ Nye industriplaner og overgangen fra fossile brensler i hele samfunnet vil kreve mye mer kraft i årene som kommer. Forbruket vil øke mer enn det vi ser av planer om ny kraftproduksjon, og vi kan få et kraftunderskudd rundt 2027. Da vil vi være avhengige av import for å dekke hele forbruket. Det betyr at vi trenger å øke kraftproduksjonen, sier han, og legger til:

‒ Samtidig skal ikke noen være bekymret for at vi mangler strøm til hverdagslige gjøremål eller til lading av elbilene våre.

I dag består bilparken av nærmere 3 millioner personbiler hvor elbilene utgjør rundt 20 prosent, og NAF sier at en fullt ut elektrifisert bilpark ikke vil være her før tidligst i rundt 2040 med dagens salgstall.

Beregninger som NAF har gjort viser at med rundt 3 millioner elbiler på veiene vil hele den elektriske bilparken kreve rundt 6-7 terrawattimer i året, og sier at dette tilsvarer under 5 prosent av det norske strømforbruket i dag.

Konklusjonen er altså at det ikke er noen grunn til å frykte et kraftunderskudd på grunn av antall nye elbiler som man trenger å lade.

Mange frykter at det store antallet elbiler i framtiden skal skape et kraftunderskudd. (Foto: NAF)

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her