BMW har gjennomført til iskalde tester med i5, og slik ser en litt kamokledd utgave ut. (Fotos: BMW)

Først bilder av BMW i5

Ny BMW 5-serie Sedan får også en helelektrisk søster, og da skal det ikke stå på testingen.


1972 var et stort år for BMW. Ikke bare ble det som i dag er BMW M opprettet, men også den aller første generasjonen av 5-serie ble født det året.

Modellen som balanserer mellom kjørekomfort og sportslige egenskaper rundet altså 50 år i fjor, og framt til nå er det produsert mer enn 10 millioner biler av den populære serien.

Som en forsinket jubileumsfest skal BMW feire med en helt ny generasjon av modellen som befinner seg mellom 3-serie og 7-serie. Denne skal produseres på den store Dingolfing-fabrikken i Bayern, som i dag setter sammen modeller som 7-serie, 8-serie og BMW iX i tillegg til 5-serie.

Og ja, selvsagt den nye i5 Sedan.

Faktisk har fabrikken allerede satt samme flere slike, men alle disse er prototyper som er brukt til testformål. For den kommende elbilen har virkelig fått kjørt seg.

BMW har tatt denne fra alpene til polarsirkelen, og testet alt fra kontrollsystemene til drivlinjen og chassiset og den termiske styringen av høyspentbatteriet i vinterlige omgivelser, opplyser de.

Her har også kjøreegenskapene fått kjørt seg, for en i5 må også ha den samme arketypiske BMW-balansen mellom trekkraft, stabilitet og dynamikk som den vanlige utgaven.

Den vinterlige testen har som vanlig blitt gjennomført i Arjeplog i Nord-Sverige, hvor et lite arsenal av kamuflerte prototyper med en spesiell innpakning med ekstra plastplater på karosseriet og provisoriske front- og baklykter fikk kjørt seg i februar 2022.

Bilene gjennomførte faktisk en aldri så liten road-trip fra foten av de Bayerske alpene, via Danmark til kanten av polarsirkelen i svenske Lappland i løpet av fem kalde dager.

BMW opplyser at de drøye 3.000 kilometerne på landevei og motorvei ga de nyttig erfaring for å optimalisere ladeøktene under lange kjøreturer.

Utover fjoråret har de fleste testene blitt gjennomført i mer kjente omgivelser rundt i Bayern, mens tyskerne returnerte til nordiske vei- og værforhold i forrige måned for de siste justeringene på snødekte veier og islagte vann.

Under denne testøkten hadde prototypene enda mindre kamuflasje og var kledd med nesten produksjonsklare frontlykter, noe som betyr at elbilen nå nærmer seg.

BMW sier at lakenet dras av om få måneder, og det er all grunn til å ha forventninger til splitter nye i5.

For ikke bare får 5-serie et helelektrisk familiemedlem, men tyskerne lover også to utgaver av elbilen ‒ en i5 Sedan og en i5 Touring.

Det siste betyr at den også kommer som en stasjonsvogn, og slike helelektriske biler er det som kjent ikke flust av i dagens marked. Denne skal etter planen dukke opp på veiene neste år en gang.

Og på toppen av dette har BMW også lovet en utgave med M i navnet, og det skulle kanskje bare mangle ‒ for begge rundet altså 50 år i fjor.

Men først handler det om i5 Sedan, og her er det første bildene av denne:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter