Karma er bilmerket som skal videreføre danske Henrik Fiskers
store ambisjoner om elektriske luksusbiler, og har nå på gang etterfølgeren av
Revero som kom i 2016 ‒ nemlig Revero GT. Dette er er en slags motsatt hybrid, hvor en 3-sylindret
BMW-motor skal virke som en generator for det elektriske drivverket.
settes forbrenningsmotoren i arbeid går denne opp til solide 580 kilometer. Karma
understreker at 3-sylinderen ikke skal på jobb før bilen runder 40 km/t, så inne
i bysentrene er den helt utslippsfri. Karma har kombinert luksus med teknologi, og ettersom modellen
også har fått GT i navnet har den også en sportslig karakter. Bilen kan by på 535 hestekrefter, og skyter fra 0-100 på
rett over 4,5 sekunder. Ikke lynraskt, men for en luksusdoning helt klart
akseptabelt. Denne skal i salg allerede i år, og skal i likhet med den gamle Revero komme i et begrenset opplag. Karma skal også satse på det europeiske markedet, men ettersom
de allerede et forhandlernett oppe og går i USA og Canada blir disse prioritert
til å begynne med. Og nå som Revero GT nærmer seg de 20-talls forhandlerne i
Nord-Amerika er også prisen klar. Og den er av den stive sorten.
koster Performance-utgaven av Model S rett i underkant av 100.000 dollar. En Revero GT koster 135.000 dollar. Den nye Mustang Shelby GT350 som kommer neste år, og som er Fords
aller sterkeste gatelovlig bil noensinne (760 hk), starter for eksempel på 74.000
dollar. Faktisk er Revero GT også dyrere enn et par sportslige
luksusdoninger fra Tyskland. Mercedes-Benz S-Class Coupé S 560 starter på rundt 126.000 dollar,
mens den nye BMW M8 Coupé starter på 133.000 dollar. så Karma befinner seg helt øverst i prissjiktet, og blir dessverre, men kanskje ikke overraskende, svindyre når de eventuelt kommer til Norge.
så lenge. Les mer og Karmas imponerende elbil-konsept i en av lenkene
under.
- Karmas ville visjon vises fram
- Den nye hybriden BMW 330e er her
- Dette er Norges mest lettsolgte bruktbil