Det er mange spennende merker på gang i denne elbiltiden vi befinner oss i, og et av disse er amerikanske Karma.
Dette er merket som oppsto etter at noen kinesiske forretningsmenn kjøpte opp boet da Fisker Automotive gikk konkurs i 2014, og kunne presentere sin første bil i 2016. Denne var kalt Revero, en sportslig og luksuriøs hybrid.
-->
Siden har de kommet med sin andre modell i Revero GT, en hybrid som kan skryte av en elektrisk rekkevidde på nærmere 130 kilometer.
Men det er ikke det viktigste de har utviklet.
Karma har nemlig også laget en helt ny skateboard-plattform for framtidens elektriske biler, og E-Flex er som navnet sier ganske så fleksibel. Den skal faktisk kunne sette sammen biler på hele 22 forskjellige måter, og åpner for alt fra små og kompakte biler til store pickuper og varebiler.
Det inkluderer også forskjellige drivverk, og muligens også de helelektriske som man ikke trenger å lade. Altså hydrogenbiler.
Godeste Henrik Fisker som gikk konkurs er født i Danmark, og tilfeldig nok har Karma nå innledet et prosjekt sammen med noen dansker.
Selskapet Blue World Technologies satser tung på hydrogenbaserte drivverk, og det både for personbiler og litt større kjøretøy. En brenselcellebil fungerer akkurat lik en elbil når det kommer til selve driften, men hos en hydrogenbil lages strømmes om bord mens man kjører. Det tar omtrent like lang tid å fylle en hydrogenbil som en bensinbil, og en annen fordel kontra elbiler er rekkevidden.
Danskene har utviklet en prosess som inkluderer en metanol-reformator som produsere hydrogen om bord, noe som er kjent som MFC (methanol fuel cell). Metanol er ansett som et grønt alternativ til fossilt brennstoff, og kan produseres ved hjelp av fornybare kilder.
Mange kritikere av hydrogenbiler hevder at hydrogen rett og slett ikke er effektivt nok for bruk i personbiler, men Karma mener uansett at dette er en lovende teknologi.
‒ Vi investerer i denne typen for å forberede oss på en utslippsfri verden ved å ha forskjellige elektrifiseringsløsninger som inkluderer hydrogen, etanol og metanolbrenselceller som fremdriftssystem, sier Lance Zhou, administrerende direktør i Karma.
‒ Dette samarbeidet samler Blue Worlds styrke innen utvikling av brenselceller og vår store kompetanse innen utvikling av hybride fremdriftssystemer og integrering av elektriske kjøretøyteknologier.
Dette er ikke et prosjekt som skal utredes i flere år, for danskene er allerede klare for å starte på jobben.
Bilen som blir prøveklut er Karma GS-6, en kommende hybridmodell. Denne er fortsatt ikke lansert, men det er ventet at den får en elektrisk rekkevidde som passerer 100 kilometer.
Her er Karma Revero Hero:
Blue World og Karma skal de neste månedene jobbe med å integrere brenselcellesystemet i bilen, og deretter evaluere resultatet.
‒ Vi ser fram til samarbeidet med Karma, og ser et stort potensial ved å kombinere deres ekspertise innen hybridiserings- og drivlinje-løsninger med vårt fleksible brenselcellekonsept som passer både for integrasjon i motorrommet og på skateboard-plattformen, sier Mads Friis Jensen, en av grunnleggerne av Blue World Technologies.
Karma har store ambisjoner, også her i Europa. De har allerede signert partneravtaler med en rekke land, inkludert Sverige.
De jobber også mot det norske markedet, og skal etter planen lansere sin aller første elbil i form av GSe-6 i løpet av året. Rekkevidden på denne er oppgitt til opp mot 483 kilometer, mens 0-100 km/t like godt er oppgitt til «raskt nok».
Les også: