Karma med svært fleksibel plattform

Ny plattform støtter ikke mindre enn 22 konfigurasjoner.


Karma har holdt på noen år nå, men har så langt fokusert på å
selge bilene hjemme i USA. Men nå girer de om, og utvider satsingen med nye og
mer miljøvennlige biler som også skal selges i Europa.

De har allerede signert kontrakt med en svensk importør, som
skal starte med å selge hybridmodellen Revero og den utvidede hybriden Revero
GT som kommer neste år.

Sistnevnte er utviklet på en helt ny plattform kalt E-Flex, som
ligner på skateboard-plattformen som vi har sett fra andre produsenter.

Poenget med fleksible plattformer er at de tar ned kostandene
for produsenter som skal lage mange forskjellige modeller, ettersom slike åpner
for diverse løsninger både når det kommer til chassis og drivlinjer.

Slik ser E-Flex ut når den er strippet ned til
utgangspunktet.

Og for Karma er dette særs viktig ettersom de lover mange
nye modeller i årene som kommer.

Den første er altså Revero GT, og denne er interessant i og
med at den er en EREV-bil. Dette står for extended-range electric vehicle, og
betyr at den i utgangspunktet fungerer som en elbil som får rekkeviddehjelp av
en forbrenningsmotor. I Revero GT sitter den en batteripakke som lar den gå 128
kilometer på ren strøm, mens en 3-sylindret BMW-motor virker som en generator
og rekkeviddeforlenger.

Slik ser Revero GT ut:

E-Flex åpner for flere typer biler, og det er muligheter for
forskjellige løsninger når det kommer til selvkjørende teknologi, programvare,
kunstig intelligens og andre avanserte løsninger.

‒ Vi har skapt et fysisk produkt som kan formateres til fem
forskjellige produkter, noe som andre har kalt et endimensjonalt skateboard.
Men det vi kaller E-Flex-plattformen for en flerbruksløsning, sier daglig leder
i Karma, Kevin Pavlov.

‒ Det er opptil 22 forskjellige mulige konfigurasjoner tilgjengelig, som dekker forskjellige batteripakkevarianter og forskjellige drivlinje-systemer. Vi kan levere et bredt spekter av konfigurasjoner avhengig av hva som prioriteres.

Karma sier at før E-Flex kostet det milliarder av dollar
bare å bygge EREV- eller elbil-plattformer, og at den nye vil kutte utviklingskostander
og byggetid for produsenter som vil sette sammen elbiler betraktelig.

‒ Vi setter sammen og utnytter ekspertisen vi har rundt ny teknologi,
produksjon, design og andre tjenester ‒ og kapasiteten til våre partnere ‒ for å
tilby virkelig innovative løsninger. Vi ser fram til å vise mer av Karmas unike
plattformløsninger og teknologi i løpet av de kommende månedene, sier
administrerende direktør i Karma, Lance Zhou.

Og vi venter spent på hva Karma vil komme med av modeller de neste årene, for et av konseptene de har vist fram er SC2, en elektrisk hyperbil med 1.100 hestekrefter og 0-100 km/t på 1,9 sekunder.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter