Vi har hilst på Toyota Proace City

Toyota kommer nå tilbake i CDV-segmentet (Compact Duty Van) etter en del års fravær da Yaris Verso-varebilen forsvant i 2013. PSA har vunnet flere priser for sine varebiler i dette segmentet, og nå kommer den med også med Toyota-merket.


Toyota Proace City får du i 2 lengder, og med 3 ulike
utstyrsnivåer og med 3 motorer.

Vi fikk kjøre lang versjon med Comfort Plus utstyrsnivå, som
er toppnivået utstyrsmessig, og med 130 hk diesel med automat, som er den største
motoriseringen.

Kjøreturen var på en times tid, og det er jo noe begrenset
hva man rekker å finne ut om en bil på en time, men ettersom vi har testet
Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo før, så var det jo sånn sett en
relativt kjent bil vi kjørte, selv om vi ikke hadde kjørt den med Toyotas front
og logoer på før.

Som hos de andre modellene fra franske PSA er komforten
hevet såpass langt opp at vi snakker personbilkomfort når man er ute og kjører
disse bilene.

Fronten, med Toyota-logo og Toyota-lykter er det som skiller
Proace City mest fra sine søsken, men også noen av de valg Toyota har gjort som
ikke søsknene har gjort.

På Proace City så får du med 3 seter foran og Smart Cargo
som standard. Det vil si at ytterste passasjersete kan legges ned, og man kan
få 1,3 meter ekstra med lastelengde inn i førerhuset.

På bildet over er dette vist med en stige som går inn i en
slags «skipose» eller «stigepose» om du vil, slik at ikke noe i interiøret skal
skitnes ned av det som går gjennom komfortveggen.

Midtsetet kan legges ned, og da blir det til et skrivebord
til en PC, det er noe gjemt bakom stigen her, men kan sees i videoklippet
nedenfor.

Toyota har droppet navigasjon, uansett utstyrsnivå, fordi de
mener at GoogleMaps-appen i Apple CarPlay eller Android Auto er bedre, og
ganske god i forhold til at man kan lese inn destinasjonen.

Nederst til høyre ser du mikrofonknappen du kan bruke for å
snakke inn destinasjonen du skal til. Noe som er tryggere enn å taste på en
skjerm alle bokstaver og tall.

Ladeplate til mobilen er også droppet, ettersom man helst
skal ha den koblet på med USB, og dermed lader den jo der.

Toyota har valgt å gå for Smart Active Vision på Comfort
Plus. Det vil da si at man ikke har bakruter bakpå bilen, men et kamera på
undersiden av det høythengende bremselyset.

Istedenfor bakspeil får du da en skjerm som viser hva som
foregår bakom bilen, eller i blindsona på høyre side av bilen.

For å få frem hva som skjer i blindsona på høyre side av
bilen må du trykke på knappen under skjermen på venstre side.

Dette er noe som kan høres genialt og vakkert ut, men jeg må
innrømme at jeg skulle likt å se statistikk som viser at folk faktisk gidder å
trykke på den knappen under skjermen for å bytte bildevisningen.

Innredning til varerom er det underleverandører som står
for, men det var jo litt moro å få se et eksempel på hvordan varerommet kan
utnyttes med innredning.

Produktsjef i Toyota Norge, Fred Banggren forklarte om
taklast, som varierer ut fra valg av takstativ eller grind mellom 100 – 120
kilo.

Nyttelasten er på inntil 1.000 kg der max hengervekt på
opptil 1.350 kg naturlig nok avhenger av hva som er brukt opp med bilens last.

Selve kjøreopplevelsen er velkjent, og med 131 hk diesel og
automatgir er det hele både komfortabelt og trivelig til varebil å være.

God adaptiv cruisekontroll er det også, men det undrer meg
litt at man skal måtte vri om en nøkkel for å starte bilen når søsknene har
gått for nøkkelfri åpning/lukking/start.

Dersom man sammenligner priser er det sentralt å huske på at
Toyota Proace City har 3 seter og Smart Cargo som standardutstyr.

Proace City har også sidehengslede bakdører som standard med
tanke på innlasting av paller som man har plass til 2 av i varerommet enten man
har kort eller lang versjon av bilen.

Basic får du i kort versjon med 1 sidedør til lasterom. 75 hk
og manuelt gir fra 208.600 inkl. alt av mva. og avgifter.

Alle andre Proace City får man med 2 sidedører til
varerommet. Man kan velge mellom 102 hk manuell og 131 hk automat i kort
versjon, og i lang versjon er det 131 hk med automat eller manuell kasse som
gjelder.

Høyeste startpris har naturlig nok testbilen, med 131 hk og
automat i lang versjon og Comfort Plus utstyrsnivå. Da starter prisen på 313.300.

Den jeg ville valgt, Comfort utstyrsnivå, lang utgave 131 hk
og automatgir starter på 298.400.

Jeg mistenker at Toyota vil gjøre et solid innhugg i
CDV-markedet med sin Proace City, mye på grunn av kundeforhold som mange
bedrifter allerede har med Toyota, men også på grunn av den ganske rå Toyota
Express Service løsningen for varebiler, der en hovedservice tar inntil 60
minutter. Toyota vet at varebilen må være på veien så mye som mulig.

I dette markedet har allerede Peugeot Partner en andreplass, Citroën Berlingo en fjerdeplass og Opel Combo en syvendeplass for året 2019.

Hvor Toyota ender opp i registreringsstatistikkene for 2020 får tiden vise, men målet fra 2021 er et salg på 2.000 biler.

Les flere biltester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester