Jimny blir varebil

Suzukis lille terrengbil kan nå skryte av et bagasjerom som selv store stasjonsvogner sliter med å matche.


I Japan har de noe som heter kei-biler, og dette er små biler i et eget segment som japanske myndigheter introduserte for over 70 år siden. Grunnen var ganske enkel og nobel. De ville at flest mulig fikk muligheten til å kjøpe seg en bil, og bestemte seg for at biler under en viss størrelse skulle få mindre avgifter.

Dette førte til et ras av mikrobiler, og Suzuki hang seg selvsagt på.

-->
I 1970 ville Suzuki gjerne at kei-folket også skulle få et alternativ i «SUV»-klassen, og slo til med en terrengbil. Den lille bilen ble kalt Jimny, og ble en diger suksess.

Faktisk så stor at den i 2018 gikk inn i sin 4. generasjon, og er nå en ganske moderne terrengbil som passer ypperlig både i terrenget med sitt firehjulstrekk-system som i de hektiske og trange byene.

Men det er et problem med Jimny her i Europa, og det er at den slipper ut for mye skadelige gasser. Mer bestemt 173 g/CO2 per kilometer.

Og Suzuki tar nå grep, og gjør om Jimny til en kommersiell bil med to seter. Men ingen fare, den ser fortsatt like sjarmerende ut:

For at Jimny skal funke som en varebil har Suzuki selvsagt ryddet bort baksetene, men har beholdt alt det andre som gjør Jimny til en… Jimny. Det betyr at den permanente firehjulstrekken og lavgiret er beholdt, og den kommer også med det samme utstyret som personbilutgaven.

Resultatet er en voldsom lagringskapasitet bak setene.

Versjonen med bakseter kan selv by på et stort bagasjerom bakerst om seteryggene blir lagt ned, mer bestemt 830 liter. Men ettersom setene er fjernet helt i den Jimny som nå ankommer Europa åpenbarer det seg enda flere liter bakerst, faktisk kolossale 863 liter. Det hadde du neppe gjettet om en bil som måler 3,64 meter.

Om Jimny kommer til Norge gjenstår å se, men den blir uansett ikke glemt. Til det var, og er, den altfor sjarmerende, slik som denne med bakseter.

Les også:

Les mer om:

Nyheter