Ok, la oss ta det siste med en gang ‒ lekkert design. Smaken er selvsagt en subjektiv greie, men det finnes heldigvis de som også bestemmer hvor godt et design er.
Slike eksperter kårer også «årets design» når det kommer til biler, og to av de fire siste prisene rundt akkurat dette har havnet hos Jaguars SUV-familien ‒ F-Pace i 2017 og I-Pace i 2019.
Den minste søsteren har altså ikke vunnet en slik pris, men ettersom E-Pace er basert på designet til de to andre konkluderer vi likegodt at den har et flott design. Ja, det er selvsagt helt greit å være uenig i akkurat det.
F-Pace var den første i SUV-familien og kom i 2016, men allerede året etter hadde Jaguar klar den langt mer kompakte søsteren E-Pace.
Bilen har altså blitt tre år, og Jaguar gir den en aldri så liten oppdatering. Det betyr blant annet en ny grill og nye frontlykter inspirert av elbilen I-Pace, og en ny 11,4-tommers berøringsskjerm på innsiden.
Den introduserer også trådløse «alltid oppdatert»-løsninger, slik at det er mulig å få slike uten å måtte besøke et verksted.
Og ikke minst inkluderer oppdateringen nye drivverk.
For nordmenn som ofte bor der det er mulig å lade bilen, har ladbare hybrider blitt et smart alternativ. Disse kommer nå ofte med rekkevidder på godt over 50 kilometer, og kan du også lade hjemme er det enklere å bruke en ladbar hybrid som en ren elbil i hverdagen.
Du sparer dermed drivstoffutgifter og lokalmiljøet for utslipp, og har i tillegg muligheten til å kjøre langturer uten å må ta høyde for lengre ladestopper.
Alt dette skjønner selvsagt også Jaguar, som nå har laget en ladbar hybridversjon også for E-Pace kalt P300e.
Power bør det iallfall ikke stå på, for PHEV-versjonen byr på en ny 1.5-liters 3-sylindret bensinmotor (veier 33 kilo mindre enn 4-sylinderen) på 200 hk og en elmotor på 109 hk. Dette betyr at P300e lever opp til benevnelsen, og byr altså på litt i overkant av 300 hester.
Dette gjør E-Pace P300e i stand til å klare 0-100 km/t på 6,5 sekunder, så forbikjøringer bør ikke være et problem med denne.
E’en gjør heller ikke skam på seg, for Jaguar har utstyrt bilen med et batteri som er stort nok til at den passerer grensen på 50 kilometer. Mer bestemt skal E-Pace P300e kunne rulle 55 kilometer på ren elektrisk kraft, og CO2-utslippet faller dermed til 44 gram per kilometer. Det betyr et forbruk på småpene 0,2 liter på mila.
Det 15 kWh store batteriet kan lades opp til 80 prosent på en halv time om det brukes ladere som tilbyr minst 32 kW, mens det går litt under halvannen time om det brukes 3-faset opp til 7 kW.
300-versjonen kommer med firehjulstrekk og en 8-trinns automatkasse, men Jaguar har selvsagt mange flere drivverk-alternativer rundt den den oppdaterte E-Pace.
Mer bestemt seks mildhybridversjoner, to av disse dieselversjoner og fire med bensinmotor, samt en ren dieselversjon. Denne og mildhybriden med den nye 1.5-literen er de to eneste som kun er forhjulsdrevet, og de seks andre kommer altså med firehjulstrekk.
Den tre år gamle modellen får også Jaguar Drive Control, med funksjoner som Komfort, Eco, Regn/Is/Snø og Dynamisk som kan velges manuelt, og det spesielle midtspeilet kalt ClearSight Interior Rear View Mirror. Denne har en teknologi som gir uhindret sikt, uansett hvor fullpakket bagasjerommet er.
Nye Jaguar E-Pace er ikke så veldig langt unna, og forventet levering er foreløpig satt til mars 2021.
I mellomtiden kan du jo sjekke ut flere bilder av Jaguars aller minste modell, som nå også er ladbar:
Les også: