- Annonse -
HjemMotorsportBle tidenes mestvinnende formel 1-fører

Ble tidenes mestvinnende formel 1-fører

Med krampe i høyrefoten kjørte Lewis Hamilton inn til sin 92. formel 1-seier under Portugal Grand Prix søndag, og slettet nok en Michael Schumacher-rekord. Nå gjenstår det bare en stor, og den kan bli hans i 2021.

Det finnes selvsagt en rekke rekorder innen formel 1, men det er noen som det knytter seg litt mer prestisje til enn de andre. Mer eksakt to stykker.

- Annonse -

Den ene er hvor mange ganger førerne har blitt verdensmester, og den andre er hvor mange seire hver og en av disse toppførerne har notert seg for.

Når det gjelder antall VM-titler er fortsatt Michael Schumacher kongen, og står bokført med sju titler mellom 1994 og 2004. Lewis Hamilton jager bak med seks titler, og tar etter alle solemerker sin sjuende i år. Han leder nemlig med 77 poeng ned til lagkamerat Valtteri Bottas, noe som pussig nok også er startnummeret til finnen.

Hamilton tok sin første VM-tittel i 2008, og har nå vunnet de tre siste formel 1-mesterskapene.

Nummer tre på det tunge listen er argentinske Juan Manuel Fangio, og El Maestro tok sine titler mellom 1951 og 1957.

- Annonse -

Deretter følger Alain Prost og Sebastian Vettel med fire, mens Jack Brabham, Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet og Ayrton Senna står med tre VM-titler i formel 1.

Det skal altså mye til om Hamilton ikke kopierer Schumi allerede i år, og de fleste regner med at han passerer den tyske legenden til neste år.

Og søndag røk altså den nest tyngste for tyskeren, den som teller antall seire.

Hamilton tok steget opp i formel 1 i 2007 da han ble hentet av McLaren, og stortalentet bet fra seg umiddelbart. Allerede i sitt første løp steg han opp på pallen etter en 3. plass i Australia, og deretter fulgte fire 2. plasser. Den første seieren kom i sesongens sjette løp kjørt i Canada, og han fulgte opp med ytterligere tre seire den sesongen.

- Annonse -

Det førte også debutanten opp til 2. plass i VM, kun et lite poeng bak verdensmester Kimi Räikkönen.

Året etter tok han altså sin første VM-tittel som 23-åringen, og det året vant han fem løp.

Han vant deretter løp hver sesong fram til 2013, men var langt bak VM-tittelen. Ambisiøse Hamilton lot seg da lokke av Mercedes og deres store planer, og resten er historie.

Han har raket med seg 71 seire i Mercedes, og med 21 seire i McLaren blir totalen 92 seire.

Nummer 92 kom altså under Portugal GP søndag, som han til slutt vant med nesten halvminuttet.

‒ Først av alt skylder jeg disse 92 seirene til teamet og fabrikken for deres enorme arbeid. De fornyer seg hele tiden og bryter nye barrieren, og setter seg høyere mål hvert år, sa Hamilton.

‒ Det har vært et privilegium å jobbe med dem, og jeg er så takknemlig for alle øyeblikkene. Påliteligheten har vært utrolig takket være Mercedes-teamet, Petronas og alle våre partnere som kontinuerlig pusher på. Ingen setter seg tilbake og nyter suksessen, men alle pusher, pusher og pusher. Dette er noe som er helt utrolig å være en del av, og som inspirerer deg. Dette samarbeidet er det ingen som er i nærheten av.

92 seire er én mer enn det Schumacher klarte, og det har Hamilton også klart på langt færre løp. Hamilton gjorde det på 262 løp, mens Schumi brukte 308 løp på sine 91 seire.

Nummer tre på den gjeve lista er Vettel med 53 seire, og deretter følger Prost med 51, Senna med 41, Fernando Alonso med 32 og Nigel Mansell med 31 seire.

Hamilton har også en annen stor Schumi-rekord i siktet, nemlig flest seire i et Grand Prix. Schumacher klarte åtte i Frankrike Grand Prix, et antall Hamilton kopierte med seieren i årets Ungarn Grand Prix.

En annen rekord Hamilton jager er antall sesonger på rad med seire. Schumi står bokført med 15 sesonger, og Hamilton har nå 14 sesonger bak seg med minst en seier. Holder briten på til 2022 ryker også den.

En annen tung rekord i formel 1 er antall pole position, og denne er for lengst Hamiltons. Han står nå med 97 poles, mens Schumacher klarte 68. Nummer tre på den listen er Senna med 65.

Men selv om Hamilton nå er tidenes mestvinnende formel 1-fører, betyr det ikke at han er den mest talentfulle som har vært i formel 1-sirkuset. For her strides de lærde, for som kjent betyr bilen mye i en slik sport og det kjøres nå flere VM-runder enn før.

Den føreren som står med prosentmessig størst seiersprosent er Fangio, som vant 46 prosent av alle formel 1-løpene han deltok i. Hamilton har på sin side vunnet 35 prosent.

Men når regnskapet skal gjøre opp er det til syvende og sist antall titler og seire som betyr mest, og ingen blir overrasket om briten tar sin åttende VM-tittel til neste år.

Da har i så fall Lewis Hamilton vist ryggen til samtlige av de store formel 1-ikonene, og kan med rette kalle seg den aller største.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her