Ja, Panda lever i beste velgående

Fiat feirer at det er 40 år siden den sjarmerende bybilen Panda kom.


Er det en ting Fiat behersker, så er det å lage små biler spesielt godt egnet for byene. Dette beviste de allerede i 1957 med ikonet Fiat 500.

Den originale 500 fikk leve til 1975, men allerede tre år før introduserte de arvtakeren ‒ Fiat 126. Denne gang dro de ut lengden slik at bilen akkurat passerte tre meter, mens den første 500 kun målte 2,97 meter.

Men Fiat-sjefen mente åpenbart at det var plass til en bittelitt lengre bil også, og i 1976 begynte de planlegging av nok en ny bybil som skulle være enkel og billig ‒ akkurat som 500.

Denne sto ferdig i 1979, og endte opp med en lengde på 3,38 meter ‒ ikke veldig langt det heller.

Bilen ble markedslansert i 1980, og het ganske enkelt Panda.

Første generasjonen av Panda fikk leve til 2003, mens andre generasjon ble produsert fram til 2012.

Dagens generasjon kom på markedet i 2011, og måler nå 3,65 meter ‒ kun noen små centimeter lenger enn dagens 500 på 3,57 meter.

Selv om Panda kanskje er litt glemt her i Norge, så lever den altså i beste velstående nå som den runder 40 år.

Fiat feirer med å gi den en aldri så liten overhaling, og det betyr ikke bare ny teknologi og nye drivverk. Det betyr også tre nye versjoner som bør dekke de fleste behov.

Life, for dem i byen; Sport, for dem med en dynamisk livsstil; Cross, for dem som også bruker bilen for utendørsaktiviteter.

Fiat har gitt bilene litt forskjellig utseende, hvor for eksempel Sport kommer med 16-tommers «bi-farget» felger, håndtaker og speilhus i bilen farge og et titanfarget dashbord ‒ for å nevne noe.

Slik ser denne versjonen ut:

Alle bilene kan nå fås med mildhybrid, og nytt av året er også en 7-tommers berøringsskjerm med støtte for både Apple CarPlay og Android Auto.

Cross og City Cross er også tilgjengelig som 4x4, for skal du ut og crosse er det jo greit med skikkelig veigrep.

Panda er overraskende populær, ifølge Fiat selger de mer enn 375.000 hvert år, og den er også Italias mest solgte bil de åtte siste årene.

Og for de som alltid har trodd at Panda faktisk er navnet etter de koselige bjørnene i Kina, så må vi dessverre stikke hull på den myten. Bilen har fått navn etter Empanda, en gudinne i en gammel romersk religion.

For de som lurer på hvorfor pandaen faktisk heter det, så er navnet hentet fra det nepalske språket og betyr rett og slett «den som spiser bambus».

Den bambusspisende som lever i beskyttet miljø lever normalt sett mellom 25 og 35 år, men det finnes altså en Panda som nå har rundet 40 år.

Og den er mer moderne enn aldri før, så sjekk ut bildene av de nye versjonene i bildegalleriet under:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter