Nye E39 blir EL39

Nye Veier går bokstavelig talt nye veier når de planlegger en ny E39 mellom Kristiansand og Stavanger. Denne pilotstrekningen skal nemlig planlegges ut fra ladebehov for elbiler.


Norge har vært i en ganske så unik situasjon når det kommer til elbiler. For med i utgangspunktet høye bilavgifter har staten selv kunne styrt denne utviklingen med å strippe elbilene for avgifter i tillegg til å gi andre store fordeler, som det å kjøre i kollektivfeltet og slippe unna i de forhatte bommene.

Dette har igjen ført til en unaturlig utvikling hvor det ikke er balanse mellom infrastruktur og elbilene, to ting som ved en normal utvikling følger hverandre.

Så pendlere i elbiler har kanskje sluppet køen i rushtrafikken, men har støtt på en annen type kø som også frustrerer ‒ ladekøen.

Salget av elbiler har altså gått i et høyere tempo enn antall nye ladestasjoner, og selv om det nå har blitt bedre fart over denne byggingen kommer det nå så mange nye elbiler på veiene at ladekøen kan bli et enda større problem.

Det er nå rundt 300.000 elbiler med norske skilt, mens det er under 3.000 hurtigladere på plass. Det positive er dog at det stadig kommer flere, og da spesielt lynladere som er framtidens ladere. Mange nye elbiler vil kunne lade på langt mer enn 100 kW, men det hjelper som kjent lite om ladestasjonene ikke kan levere slike hastigheter.

Så i tillegg til en frustrerende ladekø, kommer en like frustrerende ladetid på toppen.

Men det er altså vekst i både hurtig- og lynadere, og nå skal det tas enda mer høyde for ladestasjoner når nye veier planlegges og bygges.

En annen type nye veier, det statlige selskapet Nye Veier, kjører et nytt pilotprosjekt når de skal bygge ny vei mellom Kristiansand og Stavanger.

Dette er en beryktet strekning på E39, og Nye Veier har like godt døpt prosjektet «EL39».

– Rekkeviddeangst og ladekø skal bli fremmedord for de som kjører på vår nye E39, slår Anette Aanesland fast.

Den administrerende direktøren i Nye Veier ser viktigheten rundt ny infrastruktur om prosjektet som skal halvere reisetiden mellom de to viktige byregionene skal lykkes, og det betyr mange ladepunkter og ikke minst god kapasitet.

Det er selvsagt søt musikk i ørene til Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

– Vi må få på plass tilstrekkelig kapasitet, flere ladere og helhetlige løsninger, og her går Nye Veier foran med sitt konsept EL39. Vi har lenge etterspurt helhetlig planlegging av hurtiglading, å gjøre det i forbindelse med bygging av ny vei er framtidsrettet, ressursbesparende og noe vi virkelig heier på, sier hun.

Det har vært mye fokus på å gjøre veibyggingen billigere de siste årene, og dette er fortsatt fokus for Nye Veier. Men de tenker også helhetlig, og 17 mil med ny motorvei skal altså kombineres med muligheter for lading.

‒ Nye Veier skal bidra til at Norge når våre felles klimamål. Da legger vi til rette for at det blir lett å lade langs veien. Høy trafikksikkerhet, halvert reisetid, biler uten utslipp og rask lading er viktig for bilistene. I sommer så vi mange tilfeller av lang ladekø og ladere som ikke virket. Skal vi bygge veier for framtiden, må vi unngå slikt, sier Aanesland.

Til nå har det vært slik at plasseringen av ladestasjoner stort sett har blitt bestemt av de som leverer løsninger, og et uheldig resultat av dette ser vi i landets største fylke. Helt oppe i nord er det nesten ikke mulig å finne hurtigladere, og det til tross for enorme avstander. Kjører du på norsk side mellom Tromsø og Kirkenes er det formidable 900 kilometer, og totalt har det nye storfylket under 50 hurtigladere.

Nye Veier vil altså prøve å løse opp i infrastruktur-utfordringen, og skal klargjøre attraktive arealer for ladestasjoner når de bygger nye veier.

For E39 betyr det særlig ved de store kryssene, og dette kartet viser 15 ladestasjonsområder.

‒ Norge har tydelige mål om å redusere utslippene fra transportsektoren. For trafikantene betyr dette at overgangen til biler med nullutslipp må skje raskere. Nå girer vi opp vårt bidrag til en omstilling av samfunnet mot store reduksjoner i utslipp av klimagasser, sier Aanesland.

EL39 skal altså brøyte vei for enda flere ladestasjoner i framtiden.

‒ EL39 er en innovasjon, og innovasjon er et viktig for å skape mest mulig vei for pengene. Vi er en betydelig offentlig byggherre, og vi skal være til nytte for trafikantene. Bilistene forventer at vi legger godt til rette for at problemfri bruk av elbil, og at Norge kan bidra til å nå klimamålene. Nå må vi komme i gang så vi når målene om reduksjon i utslipp av klimagasser, sier Anette Aanesland.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter