Hjelp, hjulene faller av

Ikke bli en del av den leie statistikken nå som vinterhjulene skal på.


Bare forsikringsselskapet If mottar hvert år fire-fem skademeldinger av bilister som rett og slett har mistet hjulet, og dermed er det all grunn til å tro at flere titalls nordmenn opplever dette i forbindelse med hjulskifte.

Og ikke bare kan det føre til betydelige skader på bilen, men det kan også være potensielt livsfarlig både for de i bilen og de i nærheten av et løpsk hjul.

– Det er bare flaks at mennesker ikke kommer alvorlig til skade. Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 km/t, er det lett å tenke seg konsekvensene, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Regelen er at boltene eller mutterne skal sjekkes og eventuelt etterstrammes etter å ha kjørt rundt en mil etter hjulskiftet, noe man også bør gjøre selv om hjulene er byttet på verksted eller dekkhotell.

– Antallet sjåfører som opplever at mutterne til bilhjulene løsner er høyere enn hva som blir meldt inn til forsikringsselskapene. Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke. Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører. Du kan også i enkelte tilfeller føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet, forklarer informasjonssjefen.

Han sier at de fleste hjul-uhellene skjer i forbindelse med hjulskifte som gjøres to ganger i året, og oppstår når små rystelser får muttere til å bevege seg hvis de ikke er skrudd godt nok til. Deretter bare baller det på seg.

– Derfor er det viktig at du etterstrammer med hjulmutternøkkel etter 10-12 kjørte kilometer i etterkant av hjulskift. I dag er det faktisk biler som kommer uten hjulmutternøkkel eller hjulkryss, men det er så viktig å ha at du bør kjøpe det og ha hjulkrysset liggende i bilen. Et enkelt hjulkryss koster fra en femtilapp og oppover, sier Clementz.

Her er If’s dekktips for vinteren:

  • Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.

Les også:

Les mer om:

Nyheter