Det er full vinter, og natt til i går var det for eksempel bitende kuldegrader over hele landet. Hvor kaldt? Ifølge Yr -28 grader på Vestlandet, mens Oslo og Trøndelag noterte seg for en nattefrost på -24 grader. Hele landet lå badet i blåe grader denne vinternatten, noe som denne Twitter-meldingen viser: Mange bilister fikk seg dermed en dårlig start på dagen da de kom til nedisete vinduer og en fryseboks av en bil, og tok fatt på jobben med å tine denne. I forrige uke skrev vi om NAFs test av isskraper, og nå tar bilorganisasjonen for seg iskalde biler ‒ for der gjør mange en liten tabbe. For de fleste av oss skrur på motoren og setter varmeanlegget på høyeste nivå når vi kommer til vår nedisete bil om morgenen. ‒ Det er lurt å ikke skru på maksimal varme med en gang. Da tar det lenger tid å varme opp kjølevannet i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Biler uten motor- og kupévarmer bruker altså litt tid for å varmes opp, og trikset er å ikke stresse med temperaturen. NAF sier at det lureste er å skru på motoren og la varmeapparatet stå på eksempelvis 20 grader. Skrap deretter rutene rene for is. ‒ Har du god nok sikt etter å ha skrapet rutene, så begynn å kjøre. Motoren blir fortere varm når du kjører, tipser Sødal.