Iskald bil? Ikke gjør den vanlige feilen

Mange banker temperaturen på full styrke når bilen er nediset. Det er ikke særlig smart.


Det er full vinter, og natt til i går var det for eksempel bitende kuldegrader over hele landet. Hvor kaldt? Ifølge Yr -28 grader på Vestlandet, mens Oslo og Trøndelag noterte seg for en nattefrost på -24 grader.

Hele landet lå badet i blåe grader denne vinternatten, noe som denne Twitter-meldingen viser:

-->

Mange bilister fikk seg dermed en dårlig start på dagen da de kom til nedisete vinduer og en fryseboks av en bil, og tok fatt på jobben med å tine denne.

I forrige uke skrev vi om NAFs test av isskraper, og nå tar bilorganisasjonen for seg iskalde biler ‒ for der gjør mange en liten tabbe.

For de fleste av oss skrur på motoren og setter varmeanlegget på høyeste nivå når vi kommer til vår nedisete bil om morgenen.

‒ Det er lurt å ikke skru på maksimal varme med en gang. Da tar det lenger tid å varme opp kjølevannet i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Biler uten motor- og kupévarmer bruker altså litt tid for å varmes opp, og trikset er å ikke stresse med temperaturen. NAF sier at det lureste er å skru på motoren og la varmeapparatet stå på eksempelvis 20 grader. Skrap deretter rutene rene for is.

‒ Har du god nok sikt etter å ha skrapet rutene, så begynn å kjøre. Motoren blir fortere varm når du kjører, tipser Sødal.

‒ Når du kjenner at det kommer mer varme fra varmeapparatet, kan du skru opp temperaturen så bilen blir raskere varm, fortsetter han.

Et gammelt tips som fungerer veldig bra i bitende kulde er å dekke til frontruta med et frontrutetrekk, og dermed vil ikke denne ise ned. I tillegg er det lurt å ha en ren frontrute innvendig ettersom det da blir mindre dugg på innsiden.

‒ Frontrutetrekk er smart fordi du slipper skrapejobben og kommer deg raskt av gårde. Skrap siderutene og begynn å kjøre. Da blir motoren og bilen raskere varm, sier Sødal.

Men det aller beste for de som parkerer bilen på utsiden er motor- og kupévarmer, men slett ikke som har mulighet benytter seg av denne.

Sødal oppfordrer alle til å bruke den.

‒ Bruk tidsinnstillingen så bilen er varm når du skal kjøre. Har du app-styring er det bare å trykke på start når du drikker morgenkaffen, avslutter han.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker