Innbyttebil? Polestar lanserer visjonær ordning

Enklere, og mer koronavennlig, enn det nye innbyttebil-opplegget til Polestar skal man nok lete lenge etter.


Tesla har gjort mye smart, og en av tingene de har brøytet vei for er en digital salgsprosess. For med stadig bedre nettløsninger trenger man ikke det tradisjonelle forhandlernettverket for å selge biler, og forbrukerne blir stadig mer vant til slike løsninger.

Resultatet er at flere satser på nettbaserte løsninger, og en av disse er Polestar.

-->
Det svenske merket har gjort hele sin salgsprosess digital, og har rett og slett vraket de fysiske forhandlere.

‒ Vi har jobbet nøye med utviklingen av vårt heldigitale retail-konsept som skal være enkelt, sømløst og på kundens premisser, sier Norges-sjef, Alexander Hørthe.

‒ Vi vet at det er mye følelser knyttet til bil, og ikke minst ønsker nye kunder å fysisk oppleve og føle på Polestars modeller. Nettopp derfor kan kunder besøke oss på Polestar Space, hvor de kan se og oppleve utstilte biler, samt lære mer av våre Space-ansatte. Selve kjøpet gjøres heldigitalt hjemme, på hytta eller hvor enn du måtte være.

En fordel med en digital forhandler kontra en fysisk, er tilbakemeldinger. Begge deler generer selvsagt slike, men hos den fysiske er det vanligvis selgeren som får denne.

De digitale tilbakemeldingene er normalt tilgjengelig for langt flere, og dermed blir det også enklere å gjøre noe med ting som mange ikke er helt fornøyde med.

Som for eksempel prosessen med innbyttebil.

‒ Vi får stadig gode tilbakemeldinger fra kunder, og det er derfor naturlig for oss å utvide denne tankegangen når det kommer til innbytte av gammel bil, for å forenkle prosessen for en som ønsker å bli Polestar-kunde, sier Hørthe.

Og forenklet har de gjort.

De har nå blitt partnere med det britiske bruktbilselskapet BCA, som i 2018 også lanserte sine tjenester i Norge. Og det baner vei for en ny og ganske så visjonært innbyttebil-opplegg.

‒ Samarbeidet mellom Polestar og BCA er et bilde av framtidens bilbransje, sier Norges-sjef for BCA, Henrik Mohn.

‒ Det handler i økende grad om profesjonelle, digitale prosesser på kundens premisser. Polestars kunder handler allerede bilen digitalt, og nå, gjennom vårt digitaliserte verdivurderingssystem BCA MarketPrice, kan de enkelt få taksert og solgt innbyttebilen.

Verdivurderingen gjøres gjennom en BCA-app, noe som gjør det mulig å fjernstyre inspeksjon av kjøretøyet via brukerens mobiltelefon. Direkte veiledning fra BCAs inspeksjonsteam gir en hurtig verdivurdering av innbyttebilen.

– Den potensielle innbyttebilen inspiseres fra hvor som helst. Det eneste Polestars kunder må gjøre er å dokumentere bilens tilstand gjennom bruk av en mobiltelefon eller nettbrett. Det er ikke lenger nødvendig å kjøre bilen til forhandleren for vurdering, dette kan nå gjøres hjemme hos kunden. Når vi er enige med kunden om pris, blir bilen solgt videre gjennom våre auksjoner, sier Mohn.

Så hvordan fungerer prosessen?

‒ Det betyr at kunden får en fast pris for bilen, og vi foretar oppgjør direkte med kunden. Eller om kunden ønsker det, som en del av finansieringen ved kjøp av en ny Polestar. Akkurat som et ordinært innbytte vil fungere, forklarer Mohn.

Kunden trenger heller ikke å bekymre seg for eventuelle problemer som dukker opp med innbyttebilen etter den er solgt.

‒ Kunden løper ingen risiko i etterkant. BCA kjøper bilen, og har med det også det juridiske ansvaret, sier Mohn.

Men skal det være en ekte sømløs opplevelse må også innbyttebilen erstattes av en Polestar på parkeringsplassen, og det har også Polestar tenkt på.

‒ BCA står for henting av den gamle bilen, mens Polestar står for utlevering av den nye bilen fra våre sentre i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og på Fornebu, sier Hørthe hos Polestar.

Ganske så enkelt, altså.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter