Den uavhengige testorganisasjonen Euro NCAP rundet tidligere
i uka av 2019 med å teste 10 nye modeller, og det har vært et veldig travelt år
med hele 59 modeller gjennom testkverna.
Fire modeller har blitt testet med og uten sikkerhetspakke, så det totalt 55 forskjellige modeller som har gått gjennom de fire omfattende testkategoriene til Euro NCAP.
Heldigvis har de aller fleste vist seg å være veldig trafikksikre, men året endte med en liten bismak ettersom fire av de fem som endte med 3 stjerner kom helt mot slutten av året.
Oppsiktsvekkende nok kom tre fra verdens største
bilprodusent, Volkswagen-gruppen, og det var de tre identiske småbilmodellene
Volkswagen Up, Seat Mii og Skoda Citigo.
Av en merkelig grunn har konsernet bestemt seg for å fjerne det
automatiske nødbremsesystemet AEB fra disse, og dermed kom alle tre til kort i
kollisjonstestene.
Også kinesiske Aiways som kommer med en elektrisk SUV kalt U5 måtte ta til takke med 3 stjerner tidligere i uka, og de meldte sporenstreks tilbake til Euro NCAP at de ville utbedre svakhetene og teste bilen på nytt neste år.
Det siste svarte fåret under årets kollisjonstester var Jeep
Renegade med sine 3 stjerner.
Selv om det var noen skuffende resultater har både EU med
sine nye krav og Euro NCAP med sine strengere tester gjort sitt til at bilene i
Europa har blitt ganske så mye sikrere på bare et par år.
Mest fornøyd med året kan Mercedes være, for de har nærmest
skuflet ut nye modeller på løpende bånd.
Det tyske bilmerket med en stjerne på panseret fikk testet
hele seks nye biler i 2019, og samtlige kom fra det med 5 stjerner i boka.
Også Ford kan si seg meget fornøyde, for de har hatt fem
modeller inne til test ‒ alle solide biler med 5 stjerner som resultatet.
Bra jobbet, Mercedes og Ford!
Audi har også full uttelling i 2019 med sine fire modeller,
mens BMW også var feilfrie med deres tre modeller testet i år.
2020 blir riktignok det første store året for elbiler, men
2019 har bydd på en del helelektriske modeller testet av Euro NCAP.
Og vi trenger ikke frykte at elbiler er mindre sikre enn andre
biltyper, for mange har innkassert full pott.
Det rene elbilmerket Tesla har fått testet både Model 3 og
Model X, og begge var blant de mest solide bilene i 2019 med klare 5 stjerner.
Audis e-tron imponerte også med 5 stjerner, likeså Mercedes’
EQC og Porsches Taycan.
Men disse forventet vi 5 stjerner av, og kanskje den største positive overraskelsen kom i form av MG ZS EV.
Dette er en SUV i B-segmentet, og den kinesiskproduserte bilen er like trafikksikker og står ikke tilbake for bilene produsert i USA eller Europa.
Elbilen som er ventet til Norge tidlig neste år hanket inn 5 flotte stjerner.
Euro NCAP innførte strengere tester foran 2018-testene, og sier
at de vil fortsette å utvikle testene i takt med at teknologien blir bedre.
Det betyr at i framtiden blir det enda strengere krav, og vi får se om majoriteten av bilene framover vil klare full pott slik bilene gjorde i 2019 ‒ som var et meget imponerende år.
45 modeller endte opp med 5 stjerner, 9 modeller klarte 4 stjerner
mens 5 modeller fikk årets laveste score med 3 stjerner.
Her er samtlige biler testet i år, rangert etter antall stjerner.
* Med sikkerhetspakke.
Les også: