Mange nordmenn kjenner til Ineos, men da er det to hjul som gjelder. For giganten innenfor felter som kjemikaler og gass tok nemlig over laget som tidligere var sponset av Sky, ja de som har vunnet Tour de France sju ganger.
Ineos ble grunnlagt av sir Jim Ratcliffe, som også er svært så bilinteressert. Så i 2017 bestemte han seg for at konsernet også skulle satse på biler ‒ mer bestemt retrobaserte terrengbiler.
-->
Siden konsernet hører hjemme i Storbritannia hvor vi finner erke-terrengbilen Land Rover, så gikk bilselskapet døpt Ineos Automotive for et design som minner om de tidligere Land Rover-bilene.
Og for å sikre seg for at bilene faktisk blir like driftssikre som de gamle terrengkjempene innledet de også et samarbeid med Magna Steyr, og disse er virkelig legender innenfor terreng-segmentet.
For det var nemlig de Daimler banket på døra til når Mercedes skulle lage sin første G-klasse på 1970-tallet, og Magna Steyr er fortsatt svært sentral når tyskerne utvikler nye G-klasse-utgaver.
Ineos Automotive har store ambisjoner, og i forbindelse med at leveringene av den første bilen kalt Grenadier 4X4 planlagt til juli neste år skal britene å opprette 200 internasjonale utsalg. De skal også få hjelp av motorpartner BMW og tyske Bosch, som har en rekke servicepunkter rundt om i verden.
Men de som også kjenner konsernet Ineos, ikke bare sykkellaget, vet kanskje at disse også har et selskap kalt Inovyn. Disse er ledende her i Europa på elektrolyse, den primære teknologien som gjør at man kan omdanne hydrogen til elektrisk kraft.
Og Ineos har tidligere bekreftet at det vil komme en Grenadier også med hydrogendrift en gang i framtiden, men da ble det tolket som mange år framover. Men den kommer lenge før det.
‒ Vi tror at hydrogen er framtidens drivstoff, og Ineos er fast bestemt på å ta en ledende rolle i utviklingen. Når det brukes i en brenselcelle, produserer hydrogen bare vann og er Storbritannias beste sjanse til å nå sine karbonreduksjonsmål, sier Ratcliffe.
Utfordringen med hydrogen er todelt. For det første finnes det ikke noe infrastruktur for hydrogenfylling, og det går også CO2 i luften både ved produksjon og frakt.
Ineos vet selvsagt alt om dette, og sier at de produserer og bruker allerede 400.000 tonn lavkarbon-hydrogen hvert år, noe som ifølge selskapet tilsvarende å erstatte opptil 2 milliarder liter diesel. De sier videre at de vet hvordan hydrogen skal produseres, transporteres, lagres og brukes.
Og det er ikke bare store ord.
De skal nemlig investere 2 milliarder euro i produksjon av grønn hydrogen rundt i Europa, og investerer også i produksjon av blått hydrogen når det produserte karbonet trygt kan fanges opp og lagres under jorden.
En annen utfordring med hydrogenbiler er brenselscellene, som er dyre å utvikle. Dette er ikke Ineos spesialister på, så de har like godt knyttet kontakt med Hyundai Motor Group.
Det koreanske selskapet kom allerede i 2013 med sin første hydrogenbil, som vi i dag kjenner som Hyundai Nexo. Dette er altså eksperter, og Hyundai skal altså levere hydrogenløsningen som skal monteres inn i Grenadier.
Ineos-sjefen mener ikke overraskende at hydrogenbiler kan bidra til å senke utslippene i transportsektoren slik at tøffe klimamål nås.
‒ Elbiler er ideelle for bysentre og korte reiser. Men hydrogen er mye bedre for lengre reiser og tyngre belastninger, men det krever umiddelbare investeringer i hydrogendistribusjon og tankstasjoner for hydrogen, påpeker Ratcliffe.
Utviklingen av hydrogen-konseptet av den klassiske terrengbilen starter så snart den ordinære Grenadier 4x4 er på plass over sommeren, så om alt går etter planen bør den ikke være så altfor langt unna.
Les også: