Cyan Racing høres kanskje ikke så veldig svensk ut, men
dette er altså teamet som tidligere het Polestar og som ble kjøpt opp av Volvo i
2015. Det gikk ikke lang tid før Volvo og deres eiere Geely så en
ny mulighet, nemlig å gjøre Polestar om til et elbilmerke. Dermed måtte laget
Polestar bytte navn, og de valgte altså Cyan Racing.
nemlig Lynk & Co. Disse har fokus mot de unge og hippe, og utvikler i
likhet med Volvo sine biler i Sverige. Lynk har allerede vist fram
SUV-modellene 01 og 02, og et konsept av sedanen 03. Og nettopp 03 er den som nå tar en motsatt vei enn det som
er normalt. Cyan og Lynk har nemlig utviklet en potent racer som brukes i VM-serien World Touring Car Cup (WTCR), og denne heter Lynk & Co 03 Cyan. Men på samme tid som de har utviklet denne har de også jobbet
med en gateversjon, en illsint gatebil med 528 hestekrefter under panseret. Dette er de tørre fakta rundt den bilen:
- 0-100 km/t på 4,4 sek
- 0-200 km/t på 10 sek
- 100-0 km/t på 30 meter
- Toppfart på 310 km/t
solskinn på de mest fryktede banene i verden, sier VM-fører Thed Björk, som ligger
på 3. plass i WTCR. ‒ Bilen er en fornøyelse å kjøre uansett forhold, om det er
på Nürburgring eller autobahn. Og han overdriver åpenbart ikke. For Cyan og Lynk har nå tatt den med til nettopp Nürburgring
og det som er ansett som den tøffeste racerbanen i verden, selveste Nordschleife.
De bilene som holder rekordene der er ansett som «verdens raskeste». Der smadret Björk like godt to rekorder.
og da britene luftet denne på Nordschleife i 2017 satte den en ny rekord for 4-dørs
sedaner med tiden 7:21,23 minutter på bannestrekket som måler 20,6 kilometer. I år har Nürburgring gjort om rekordstrekket, og samtlige rekorder
skal nå måles over den fulle banen som er på 28,83 kilometer. Det spilte liten rolle for Cyan og Lynk, som til tross for
et par hundre meter ekstra slo den tidligere bestenoteringen. For den svenske VM-føreren kusket nemlig Lynk & Co 03 Cyan
Concept rundt banen på 7:20,143 minutter. Det gir en snittfart på formidable
170,4 km/t, og var 3 sekunder raskere enn den tidligere bestenoteringen. De målte den også over det gamle strekket på 20,6 kilometer, og da ble den klokket inn til 7:15,123 minutter og 6 sekunder raskere enn Jaguar. Ettersom bilen også er forhjulsdrevet hanket den inn en
annen rekord også. Renault har en svært så potent modell i Mégane R.S. Trophy-R
med over 300 hk, og den satte i vår en ny rekord med tiden 7:45,389 minutter,
og den var i tillegg raskest over strekket på 20,6 kilometer. Lynk & Co 03 Cyan Concept knuste altså denne tiden med
25 sekunder. Wow. ‒ Rekorden vi satte her er noen jeg rangerer på samme nivå
som mine racingtitler, og for min del er dette høydepunktet for overgangen fra utviklingen
av en racerbil til gatebil, sier svensken. Utviklingen av bilen fortsetter nå, og til vinteren setter
de kurs for polarsirkelen og tøffe vintertester. For målet er å utvikle en sportslig
sedan for alle forhold, ikke bare for en bane som Nordschleife. Men der passer den altså ganske så perfekt, og det kan du
selv se under. Hold deg godt fast i stolen, og kos deg! Les også: