Her er den nye Audi RS 6

Den ultimate stasjonsvognen har blitt bredere og lavere,og byr på en V8’er som også fungerer som en 4-sylindret motor.


Vi kunne kanskje kalt Audi RS 6 Avant for et troll. Dette har dog blitt et negativt begrep, ettersom personer med dårlig selvtillit og manglende selvinnsikt skaper negativ stemning på sosiale medier og i kommentarfelt. Ingen liker et nettroll, for disse gjør verden til en dårligere plass å være i.

Nye RS 6 er et troll i ordets positive forstand.

Den er åpenbart ikke anonym på noen områder, den er langt
fra ufin, har selvtillit så det holder, sprer smil istedenfor galle ‒ og den er
bøllete på en måte som gjør at de aller fleste liker den.

Den gjør verden til et bedre sted.

For nye RS 6 Avant hever lista enda et hakk fra 3.
generasjon, og en familieutflukt kan neppe være mye morsommere enn en som skjer
i en slik bil.

Det første man ser er at den har fått en mye røffere utseende,
og Audi viderefører det nye RS-uttrykket med denne spreke familievognen.

Spoilerne og de skarpe kantene kommer enda bedre til syne ved
at tyskerne har gjort denne 4 centimeter bredere på her side, og senket den med
2 centimeter i forhold til A6 Avant.

Videre har de hentet designelementer både fra A7 og superbilen R8, og resultatet av det hele blir slikt:

Når det gjelder bakkeklaringen, om du presser bilen opp til
120 km/t senker den seg ytterligere 1 centimeter for ytterligere veigrep og aerodynamiske
egenskaper.

Men de har også lagt inn en motsatt effekt, for det er nemlig
mulig å heve bilen 2 centimeter når farten er lav. Det setter nok mange pris
på.

RS 6 kommer i utgangspunktet med 21-tommers felger med dekkprofil 275/35, men det er også mulig å få den med RS-spesifikke 22-tommere og sportslige dekk på 285/30 som bør gjøre den til et enda tøffere troll.

På innsiden ser den mer ut som et romskip, for som med de andre
nye Audi-modellene har også denne fått digitale skjermer og løsninger så det holder.

Vi finner ikke færre enn tre skjermer i den digitale
cockpiten, og disse kan vise det aller meste. Du finner temperaturen rundt
viktige komponenter, G-kraft, rundetider, dekktrykk, dreiemoment, turbotrykk, ja,
det meste kommer fram om du bare finner fram i menyene.

Audi har også gitt den to spesialmoduser kalt RS1 og RS2, i tillegg til de mer vanlige comfort, auto, dynamic, efficiency.

En Avant betyr altså stasjonsvogn, og i slike spiller
plassen ofte en stor rolle.

Legges baksetene ned åpner det seg en rom på hele 1,99
meter, mens bagasjerommet har en utgangskapasitet på 565 liter som kan utvides
til 1.680 liter.

Så den bedre halvdelen kan åpenbart ikke bruke manglende plass som et ankepunkt mot å kjøpe en RS 6.

Vi snakker altså om en RS-modell, så dermed spiller det
under panseret en viktig rolle.

Audi Sport har gitt 4. generasjon RS 6 en twinturbo 4.0-liters
V8 TSFI med 600 hestekrefter, og den leverer et dreiemoment på 800 Nm mellom 2.050
og 4.500 r/min.

Dette gjør at den sprinter opp til 100 km/t på 3,6 sekunder,
og skal du helt opp til 200 km/t går dette unna på 12 sekunder. Toppfarten er
som vanlig satt til 250 km/t.

Framtiden har også innhentet RS 6, så den byr også på et
mildhybrid-system med et batteri på 12 kW. Denne hjelper til i visse
situasjoner, som start/stopp og seiling i visse hastigheter. Mildhybrid-systemet
skal spare RS 6 for 0,08 liter per kilometer under normal kjøring.

Et annen system som også er drivstoffbesparende er
sylinderkuttet, kalt cylinder on demand (COD). Når motoren jobber uanstrengt, for
eksempel når du cruiser på landeveien i 80 km/t, vil sylindrene 2, 3, 5 og 8
kutte ut. Dermed vil den gå fra en V8 til en 4-sylindret bil, og om gassen
røres vil de fire sovende sylindrene våkne til liv umiddelbart.

Og du trenger heller ikke å bekymre deg over at naboen skal dukke
opp i en eksakt lik bil, for Audi tilbyr den kommende RS 6 Avant i 13
forskjellige farger ‒ inkludert RS-fargene Nardo (grå) og Sebring (svart) navngitt
etter de kjente banene med samme navn.

De som bestiller seg et nytt RS-troll kan forvente å få den levert en gang over nyttår, men hva disse må betale vet vi fortsatt ikke.

Her er flere bilder av den nye Audi RS 6 Avant:

Les også:

Les mer om:

Nyheter