Ikonet gjør comeback

Ford børster støvet av Bronco, og de slår like godt også til med en firedørs-versjon.


På begynnelsen av 1960-tallet ville Ford fornye seg, og de trengte nye modeller i nye markeder. De kom opp med to smått legendariske modeller.

Den første som skulle ta Ford inn i en ny æra var Mustang, en modell som skulle ta opp kampen med andre amerikanske muskelbiler.

-->
Og den andre var en litt merkelig bil.

Ford så at flere av rivalene kom med store terrenglignende kjøretøy, biler som vi i dag ville vært betegnet som en SUV. Så omtrent på samme tid som de utviklet Mustangen satte de også sammen noe helt nytt. En høyreist og ganske firkantet bil med to dører som kunne minne litt om en Jeep.

Modellen fikk navnet Bronco, og kom på markedet året etter Mustang.

Og selv om modellen ble en ganske så bra suksess, fikk Ford aldri helt skikkelig sving på salget. Så etter 31 år satte de punktum i 1996, men en ny litt mer kompakt pickup skulle vekke ikonet til live igjen.

For da Ford planla en ny generasjon av Ranger så de også muligheten til å lage en SUV-modell basert på denne, og tilbake i 2017 meldte de at Bronco skulle returnere i 2021.

Og de holder ord.

De presenterer nå en ny Bronco-familie, selvsagt med firehjulstrekk og for aller første gang også med fire dører.

Gjenopplivede Bronco er selvsagt moderne så det holder, men Ford har heldigvis beholdt litt av det ikoniske designet som modellen har blitt kjent for. Litt nostalgi blir jo aldri feil.

Og ja, den trives også i terrenget.

‒ Vi har laget Bronco-familien med tanke på terrengeventyr, og har utstyrt disse med et klasseledende chassis og eksklusive teknologier for å heve listen i det robuste 4x4-segmentet ‒ og føre folk lenger ut i naturen, sier en av Fords sjefer, Jim Farley.

‒ De er bygd med seigheten til en F-serie-pickup og ytelsene til en Mustang ‒ og kommer pakket inn i en av de mest fantastiske og funksjonelle terrengdesignene med DNA’et fra det originale Bronco-design.

Et nytt begrep har spredd seg på sosiale medier den siste tiden, men også her var Bronco tidlig ute. Du har muligens vært borti emneknaggen #GOAT, og kanskje til og med trodd at det står for #GEIT. Og lurt på hva i alle dager det teite poenget er.

Men det heter egentlig G.O.A.T., og er en forkortelse som ble satt på 1. generasjon av Bronco på 60-tallet. Dette står for «Greatest of All Time», så #GOAT settes altså på noe eller noen som er svært god.

Om den nye 4x4-serien blir en #GOAT får tiden vise, men det skal iallfall ikke stå på innsatsen fra Ford. De smeller til med ikke mindre enn 200 forskjellige ekstrautstyr, så her er det bare å rydde unna et par timer når denne skal bestilles.

Ford har like godt kalt modusene til Bronco for G.O.A.T., og du finner sju slike. Normal, Eco, Sport, Slippery og Sand, med Baja, Mud/Ruts og Rock Crawl spesielt for terrengkjøring. Den kommer også med valget mellom 2H og 4H, og kreftene skal det heller ikke stå på.

Topputgaven får en 2.7-liters EcoBoost V6 bensinmotor med 310 hestekrefter og et dreiemoment på 542 Nm, og det er også mulig å bestille nye Bronco med en 4-sylindret bensinmotor på 270 hk og 420 Nm. De slår også til med en 7-trinns manuell kasse og en 10-trinn automatkasse, og ja, det er kravlegir også.

På innsiden har den selvsagt fått det meste av ny teknologi som Ford byr på, så denne er toppmoderne fra utsiden til innsiden.

Så stor, og liten, er forskjellen mellom den gamle og nye Bronco:

Bronco får en startpris på under 30.000 dollar i USA, og skal inn i produksjon tidlig i 2021. Så de aller første bilene bør være hos de amerikanske forhandlerne allerede til våren.

Når den eventuelt kommer til hit vet vi ikke, men en sterk SUV med fire dører bør vel være aktuell også for europeerne? For den er jo en ekte geit ‒ fjellgeit.

Her er bilder av ikonet som nå gjør comeback.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter