Det gjelder å finne sin nisje her i livet, og Everrati har åpenbart funnet sin. Nemlig å ta legendariske biler og lage de om til elbiler, og dermed også gi dem et nytt liv i framtiden.
Skrytelisten til det britiske selskapet begynner å bli ganske lang, for dette har de gjort med biler som Porsche 911 (964-serien) Coupé, Targa, Cabriolet og G-serien baserte ST- inspirert utgave, Range Rover Classic, Land Rover Defender, Land Rover Series, GT40 og selve juvelen ‒ Mercedes-Benz W113 SL «Pagoda».
Nå kan de plusse på med sin mest førerfokuserte elektriske utgave, en elbil inspirert av Type 964 RSR. Porsche kom med sin 964-serie av 911-modellen i 1989, og denne ble bygd til 1993 da den ble avløst av 993-serien.
Som vanlig kunne Porsche lokke med flere varianter av 964-serien, inkludert en RS-versjon med en 3.8-liters motor. Denne fikk også en racerbil-søster i RSR-utgaven, som dermed var den klart mest kjørefokuserte av 964-utgavene. Og den utgaven har Everrati lyst til å hylle.
Dermed har de mikset en dæsj av den vanlige 964 RS-utgaven med racinginspirerte egenskaper, og den nye og elektriske utgaven har fått mer karbonfiber og andre vektbesparende endringer ‒ selvsagt toppet med en toppmoderne EV-drivlinje.
RSR 3.8 er den mest sjeldne av 964-utgavene, det ble kun laget 51 eksemplarer av den konkurranseklare lettvektsbilen, som selvsagt var både bakhjulsdrevet og hadde turbo.
På den tiden gjenopplivet den også en velkjent Porsche-benevnelse i motorsporten, for den hyllet 911 Carrera RSR som kom i 1973 ‒ 20 år før Porsche laget 964 RSR. Siden har det kommet banefokuserte utgaver av både 996, 997, 991-serien.
Men den som Everrati har laget skal også fungere på vanlige veier, så de har som vanlig presset en masse luksuriøse materialer inn i bilen ‒ selvsagt med fokus på bærekraft. Dette er tross alt en elbil.
De har dog vært tro mot at denne skal hedre en bil laget for racerbanen, så de har kastet ut baksetene og lagt til et rullebur. Og ja, selvsagt tenkt vekt for de to setene som fortsatt er på plass, faktisk så mye at de er kledd i «verdens laveste karbonskinn» fra Everrati-partneren Bridge of Weir Leather.
På utsiden kan man se 18-tommers felger fra HRE, selvsagt lette sådanne, mens det iøynefallende karosseriet i karbonfiber kan skilte med en helt ny aeropakke. Dette inkluderer en større bakspoiler inspirert av den legendariske 964 RSR, sammen med en revidert nedre splitter foran.
Når det gjelder drivverket er bilen utstyrt med en 63 kWh batteripakke og et nytt batteristyringssystem, noe som gir bedre kjøling og en bedre kontroll via ny programvare.
Alt dette gir også bedre ytelse og effektivitet, og to elektriske motorer som leverer kraft til bakhjulene via en differensial med begrenset slipp. Dette åpner for at den RSR-inspirerte versjonen får en rekkevidde på over 200 miles (322 kilometer) og bruker 3,7 sekunder på 0-60 mph (0-96,5 km/t).
Selve kjøreegenskapene er også ivaretatt gjennom et elektronisk kontrollert aktivt og adaptivt fjæringssystem som åpner for diverse innstillinger, så her kan den preppes for rask kjøring på bane eller behagelig kjøring på landeveien.
Og ja, det er også Apple CarPlay og hurtiglading, så dette er en ganske moderne retrobil.
‒ Dette spennende nye tillegget til vårt utvalg av redefinerte og elektrifiserte 911-er er uten tvil det mest førerfokuserte til nå, sier Justin Lunny, grunnlegger og administrerende direktør.
‒ Som en hyllest til en legendarisk modell fra tre tiår siden, får vår nye «RSR» pulsen i gang med en rekke lettvektsforbedringer, noe som resulterer i en uovertruffen opplevelse som kombinerer det beste fra klassisk design med moderne ytelse uten utslipp.
‒ Som alle våre modeller, er den et håndbygget håndverk, med OEM-klasse ingeniørprosesser, framtidssikret via en toppmoderne elektrisk drivlinje. Vi er forpliktet til å bevare arven fra ikoniske kjøretøyer samtidig som vi fremmer overgangen til bærekraftig luksusmobilitet. Vår ekspertise innen redefinerte Porscher posisjonerer oss som den internasjonale skaperen av redefinerte 911-er og ikoniske biler.
Som med de andre 964-variantene blir også den nye satt sammen i California for et internasjonalt marked, men bilen er designet og utviklet ved hovedkvarteret i Oxfordshire.
Les også: