Det gjelder å finne sin nisje her i livet, og Everrati har åpenbart funnet sin. Nemlig å ta legendariske biler og lage de om til elbiler, og dermed også gi dem et nytt liv i framtiden.
Skrytelisten til det britiske selskapet begynner å bli ganske lang, for dette har de gjort med biler som Porsche 911 (964-serien) Coupé, Targa, Cabriolet og G-serien baserte ST- inspirert utgave, Range Rover Classic, Land Rover Defender, Land Rover Series, GT40 og selve juvelen ‒ Mercedes-Benz W113 SL «Pagoda».
RSR 3.8 er den mest sjeldne av 964-utgavene, det ble kun laget 51 eksemplarer av den konkurranseklare lettvektsbilen, som selvsagt var både bakhjulsdrevet og hadde turbo.
På den tiden gjenopplivet den også en velkjent Porsche-benevnelse i motorsporten, for den hyllet 911 Carrera RSR som kom i 1973 ‒ 20 år før Porsche laget 964 RSR. Siden har det kommet banefokuserte utgaver av både 996, 997, 991-serien.
Men den som Everrati har laget skal også fungere på vanlige veier, så de har som vanlig presset en masse luksuriøse materialer inn i bilen ‒ selvsagt med fokus på bærekraft. Dette er tross alt en elbil.
Når det gjelder drivverket er bilen utstyrt med en 63 kWh batteripakke og et nytt batteristyringssystem, noe som gir bedre kjøling og en bedre kontroll via ny programvare.
Alt dette gir også bedre ytelse og effektivitet, og to elektriske motorer som leverer kraft til bakhjulene via en differensial med begrenset slipp. Dette åpner for at den RSR-inspirerte versjonen får en rekkevidde på over 200 miles (322 kilometer) og bruker 3,7 sekunder på 0-60 mph (0-96,5 km/t).
Selve kjøreegenskapene er også ivaretatt gjennom et elektronisk kontrollert aktivt og adaptivt fjæringssystem som åpner for diverse innstillinger, så her kan den preppes for rask kjøring på bane eller behagelig kjøring på landeveien.
- Dette er årets beste bilkjøp
- Nytt samarbeid skal gi flere hurtigladere i byene
- Pakk julebilen riktig