Annonse
Hjem Nyheter Ikke juks med sikkerhetsbeltet

Ikke juks med sikkerhetsbeltet

3-punkts sikkerhetsbeltet er en genial oppfinnelse, men det må brukes riktig. Det klarer ikke alle, og her kan du se hvor galt det kan gå for et barn.

‒ Det er viktig å bruke sikkerhetsbeltet riktig. Faktisk utgjør det forskjellen på liv og død, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han overdriver ikke, for sikkerhetsbeltet er den mest effektive livredderen i en bil. Siden Volvo introduserte et 3-pumkts sikkerhetsbelte for 61 år siden har beltet reddet hundretusenvis av liv, og gjort sitt til at millioner av alvorlige skader er unngått.

Selv om sikkerhetsbeltene ser ganske så lik ut i dag som de var da Volvo introduserte disse i Amazon og PV 544 i 1959, har beltene utviklet seg videre sammen med resten av verden.

Og brukes de ikke riktig, vil ikke løsninger som beltestrammere i kombinasjon med kollisjonsputer sørge for optimal beskyttelse.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Det er sånn at sikkerhetssystemene utløses i en rekkefølge for å beskytte de i bilen. Hvis sikkerhetsbeltet ikke sitter skikkelig eller har for stor slakk, blir beskyttelsen dårligere, påpeker Sødal.

De fleste bruker sikkerhetsbeltet riktig, som altså alltid skal festes over skulderen og ikke under armen. Dette gjelder også barn, og du skal snart få se en video som illustrerer dette.

Nederste del av beltet skal ligge på tvers over hoftekammen, og ikke over magen. Blir beltet festet riktig fordeles belastningen ved en kollisjon på den beste måten for kroppen, og du vil ha størst sjanse til å hindre alvorlige og livstruende skader.

Sørg også for at setebeltet ikke er vridd.

‒ Derfor er det lurt å sjekke at alle som er i bilen har sikkerhetsbeltet ordentlig på før du legger ut på kjøreturen. Det tar bare et par minutter og gjør at alle får en sikrere biltur, rådgir Nils Sødal.

Barn, og foreldre, kan ofte reagere på at beltet sitter for nær halsen. En undersøkelse gjort av forsikringsselskapet Volvia i 2018 avdekte at ni av 10 foreldre trodde at barnet fikk større skader ved ha å bilbeltet langs halsen, men det er faktisk det stikk motsatte.

‒ Et belte som er nær halsen er ikke farlig. Det er en myte at man risikerer å bli halshugget, sa Sofia Bergfors hos Volvia den gang.

Og det er ikke bare noe Volvia tror, for de har gjennomført en krasjtest som viser hvilke enorme krefter som settes i spill under en kollisjon i 45 km/t.

‒ Det er veldig farlig. Om barnet havner i en skadesituasjon med beltet under armen vil ikke setebeltet kunne fange opp brystet og hodet, og overkroppen slynges fort framover og det kan gi alvorlige skader på hode og nakke, uttalte Bergfors.

Så plasser barnet på en sittepute, og la aldri poden ha beltet under armen. Det viser denne lille testdukken med all klarhet. NB! Sterke bilder!

Samme undersøkelse avdekte også at over halvparten av de spurte ikke hadde noen peiling på hvor store barna må være før de kan slutte med eget egnet utstyr.

Så la oss ta det også.

Barn som er under 135 centimeter høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt. Barn mellom 135- og 150 centimeter skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen.

Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med sikkerhetsbeltet.

‒ Om et barn sitter uten barnesikring for tidlig, vil beltet ofte sitte feil over både hofte og skulder. En barnestol eller barnesete vil øke barnets høyde og vil hjelpe til med å plassere beltet over barnets kropp hvor det er sterkest. Spesielt viktig er at beltet er i hoftebenet, ellers kan hoften på barnet havne under beltet i en frontkollisjon, noe som kan resultere i skade på indre organer, har Lotta Jakobsson, forskningsdirektør hos Volvo Cars Safety Center, uttalt tidligere.

En annen ting rundt sikkerhet er at alle i bilen må sitte ordentlig i bilen for at belter og kollisjonsputer skal beskytte best mulig.

‒ Selvsagt er det ikke enkelt å få alle til å sitte rett opp og ned på en lang biltur, men det kan være avgjørende om uhellet er ute, sier Sødal.

Les også:

Forrige artikkelPimpet opp GLE Coupé
Neste artikkelTesla dro to priser

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,814FansLik
85FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker