Hjelp, 2018 er tilbake! Nå har nemlig flipping gjort comeback i elbilmarkedet, noe som betyr at brukte, men ganske så nye, elbiler går for mer enn listeprisen.
Flipping er et fenomen som er kjent fra superbil-markedet. Her sikrer de rike seg rådyre og eksklusive biler som ofte lages i kun noen få eksemplarer, bare for å selge de videre ‒ ofte med en formidabel fortjeneste.
Denne flippingen frustrer selvsagt superbilmerkene, som jo har satt utsalgsprisen av en grunn. Noen merker har til og med gått så langt at kundene må underskrive kontrakter som binder kjøperne til superbilene over en tidsperiode ‒ for eksempel ett år.
-->
Dette fenomenet dukket også opp i Norge i 2018. Dette var i begynnelsen av dagens elbilsatsting, og norske bilkjøpere ventet utålmodig på «vanlige» helelektriske biler med litt bedre rekkevidder.
Med nye elbiler som Tesla Model 3, Jaguar i-Pace og Mercedes EQC, vokste ventelistene.
På det meste sto rundt 40.000 nordmenn på diverse ventelister, og mange av de som var så heldig at de fikk tak i en av de populære elbilene solgte de rett videre på bruktbilmarkedet. Og prisen var ofte mange titusener av kroner over den originale listeprisen.
Nå er ventelistene tilbake, for bilprodusentene sliter med flere ting som forsinker produksjonen.
Det er krigen i Ukraina, hvor både Russland og Ukraina leverer viktige materialer og produkter til bilprodusentene. Det er fortsatt en mangel på halvledere som er en viktig ingrediens for datakraften i bilene, og fortsatt demper pandemien produksjonen noe.
Lange ventetider gjør også sitt til at populære nye elbiler blir svært så populære på bruktbilmarkedet.
– Nye elbiler legges nå ut for salg til en høyere pris enn listepris i butikken til merkeforhandleren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
‒ Pass på så du ikke ryker på en saftig ekstraregning.
I 2018 var det først og fremst incentiver som gjorde at elbilene var svært populære her i Norge, men nå har bilistene i tillegg fått skyhøye drivstoffpriser å slite med. I tillegg kommer det stadig flere elbilmodeller som er attraktive for andre kundegrupper en kun entusiastene.
Kombinasjonen av disse tingene gjør at mange er ganske så desperate etter å sikre seg en ny elbil, men det er altså stor kamp om disse.
Noen blir dermed fristet til å ta en snarvei, men denne kan bli ganske så kostbar.
‒ Betaler du.50 000 kroner ekstra for en bil, er dette penger som er tapt med en gang, påpeker Sødal.
‒ Når du skal selge bilen igjen vil verditapet være beregnet ut fra listeprisen bilen hadde i bilbutikken. Så det du betalte ekstra kommer på toppen av verditapet.
Det blir dermed en tap-tap-sitasjonen. Det største verdifallet for biler er nemlig det første året etter at den er registrert, og da taper vanligvis bilene rundt 20 prosent av sin nybilverdi. Legger man en overpris på toppen av dette blir det en ganske så dyr investering.
Men utenom dette er det ingen fallgruver ved å kjøpe en brukt og nyere elbil, for nybilgarantien følger med bilen.
Det er imidlertid grunn til å være litt mer oppmerksom om bilen er bruktimportert fra utlandet. Og det ikke bare privatpersoner som importerer brukte elbiler, for også noen forhandlere tar denne snarveien.
Norge har generelt gode nybilgarantier, og det er langt fra sikkert at biler som er import fra andre land matcher disse.
‒ Garanti er viktig om noe skulle skje med bilen. Det kan oppstå feil også på nyere biler. Så det kan fort bli veldig dyrt å kjøpe en bil som ikke har norsk garanti, sier Sødal.
Så sjekk altså garantien nøye.
En annen viktig ting når det kommer til importerte biler er utstyrsnivået.
Norske biler er vanligvis utstyrt med en såkalt nordisk pakke med utstyr som er viktig når kuldegradene virkelig biter fra seg, og det er ikke sikkert at en importert bil har dette utstyret.
Også dette er en tap-tap-situasjonen. Bilen er dårligere rustet til å møte en norsk vinter, og verdien på bruktmarkedet vil falle når biler uten slike pakker blir lagt ut for salg.
‒ Sjekk nøye hvilket utstyr bilen har om den er importert fra et annet europeisk land. Har den ikke nordisk pakke, styr unna, er det klare rådet fra Sødal.
NAF sier at det også kan være forskjeller i karttjenesten i bilen, og det er ikke sikkert at bilene kommer med ting som DAB-radio og varme i setene.
‒ Verst er kanskje tilfellene der elbilen ikke har mulighet for hurtiglading, påpeker Sødal.
‒ Biler bruktimportert fra USA kan i noen tilfeller kun lade med mode 3-kabel, altså saktelading. Det er en lei ting å finne ut av når man står ved hurtigladeren og ikke kommer seg noen vei, sier Nils Sødal.
Les også: