Slik skal Mercedes nå +1.000 km rekkevidde

Det tyske premiummerket ser for seg en digital og elektrisk framtid hvor elbilene ruller over 1.000 kilometer før ladekabelen må fram.


Digitale og bærekraftige innovasjoner. Det er de to hovedpunktene Mercedes ser for seg når de nå skal styre bilutviklingen inn i en helt ny æra. De vil oppnå mer ved å bruke mindre.

Det høres ut som en vanskelig øvelse, men så har ikke Mercedes fått de posisjonen de nå har ved å sette seg lave mål.

‒ Gjennom den toppmoderne elbil-portefølje og arkitektur har Mercedes-Benz allerede en dominerende posisjon i mobilitets-transformasjonen, hevder Markus Schäfer, et styremedlem i Mercedes-gruppen.

‒ Strategien vår er underbygget av å pleie nøkkelelementer i den elektriske drivlinjen og utvikle programvaren internt.

Dette er ikke tomt ledersnakk, for Mercedes har allerede vist hva de kan gjennom et svært så imponerende konsept.

‒ Med vår Vision EQXX demonstrerer vi at effektivitet er en kjernekomponent i luksus, nå og i framtiden, sier Schäfer.

Slik ser konseptet ut:

Det er to ting som i hovedsak bestemmer hvor lang rekkevidde en elbil har. Den ene er størrelsen på batteriet, og den andre er hvor effektiv bilen er. Altså forbruket.

‒ Effektivitet er den nye valutaen. Ikke bare i drivverket, men gjennom hele bilen. Gjennom effektivitet oppnår vi mer fra mindre – og det inkluderer bærekraftig luksus som er både digital og fysisk, sier Schäfer.

En annen svært viktig ting når produsentene ser inn i glasskulen, er programvaren.

‒ Programvare endrer verden. Hos Mercedes-Benz frigjør vi potensialet til programvare for å skape ekte merverdi for kundene våre, og det betyr å fokusere på de innovasjonene som gir dem ekte digital luksus gjennom tidens gave, sier svenske Magnus Östberg, Chief Software Officer hos Mercedes-Benz AG.

‒ Suksessfaktoren er integreringen av programvare-innovasjoner med intelligent utformet elektronisk maskinvare, underbygget av vårt nye operativsystem, MB.OS.

‒ Denne høyytelses, langvarige, energieffektive arkitekturen, som er utviklet i økende grad internt, vil legge til rette for en trinnvis endring i kundeopplevelsen og utviklingsprosessene.

Alt dette høres jo veldig positivt ut, og Vision EQXX viser altså dette i praksis.

Denne elektriske visjonen har en rekkevidde på mer enn 1.000 kilometer, og et særdeles lavt energiforbruk på under 10 kWh/100 km. Den er oppskriften for fremtidens effektivitet.

Det sørger blant annet en luftmotstands-koeffisient på 0,17 for, noe som er verdensrekord, samt et lett bioniske design.

Vision EQXX følger ifølge den tyske gruppen en radikal ny programvaredrevet tilnærming til UI/UX (brukergrensesnitt/brukeropplevelse).

En dataspill-motor løfter UI-grafikken til et helt nytt nivå, og brukergrensesnittet viser hvordan sanntidsgrafikk kan åpne for helt nye digitale muligheter og reagerer umiddelbart på førerens behov. Det skal bringe den virkelige verden inn i bilen.

Med andre ord smelter bilen maskinene og menneskene enda mer sammen, og skal sørge for en enda mer intuitiv interaksjon.

Før de når dit, jobber Mercedes nå med å gjøre samtale mellom bilen og føreren mer naturlig. Dette gjøres gjennom stikkordet «Hei, Mercedes».

Selve bilene skal også bli lang mer miljøvennlig.

Bare måneder etter at Mercedes viste fram Vision EQXX hadde tyskerne overført flere av de bærekraftige grepene over til serieproduksjonen av EQE og EQS.

Bærekraftige materialer inkluderer såkalte UBQ-materialer, en bioplast laget av blandet husholdningsavfall som vanligvis er vanskelig å resirkulere og ofte havner på deponi.

Mercedes sier at tilnærming også inkluderer materialer som dyrefrie læralternativer fra kaktus og den rotlignende strukturen til sopp, samt andre resirkulerte og materialer med lav CO2 i strukturelle komponenter og en «bionisk-teknisk tilnærming som minimerer vekten og sparer ressurser», som de selv forklarer.

Når det gjelder operativsystemet, OS’et, vil Mercedes bruke kunstig intelligens som skal frigjøre enda mer tid.

De har delt OS opp i fire hovedkategorier; infotainment, automatisert kjøring, kropp og komfort og til slutt kjøring og lading.

Programvaren består av et brukergrensesnitt, applikasjoner, mellomvare og et grunnleggende operativsystem. I tillegg kommer maskinvaren som inkluderer kabel, elektrisk/elektronisk maskinvare, brikker og sensorer.

På toppen av dette kommer nettskyen og Internet Of Things (IOT), to ting som skal jobbe sammen og forenkle hverdagen for brukeren.

Moderne biler er rullende datamaskiner, og det i flertall. Dagens S-klassen har for eksempel over 80 små datamaskiner (ECU) som styrer ting, men målet er faktisk ikke flest mulig. For jo færre slike en bil har, jo mer effektivt kan man lage et system.

Med et enda mer selvbygd OS kan Mercedes kutte ned på antall datamaskiner, og dette vil også kommende MB.OS fokusere på.

Morgendagens biler vil også gjøre mer av selve kjøringen selv, og Mercedes som «oppfant» automobilen i 1886 har hele tiden ligget i front når det kommer til førerassistenter.

I desember ble de den aller første bilprodusenten som fikk en internasjonalt gyldig systemgodkjenning for betinget automatisert kjøring (SAE nivå 3), noe som er det aller siste steget før man kan slippe løs de fullstendig selvkjørende bilene (nivå 4).

SAE-skalaen går riktignok til nivå 5, men det siste trinnet betyr at kjøretøyene kan kjøre av seg selv uansett hvor de befinner seg og hvordan de klimatiske forholdene er. Så 4 er det nivået hvor bilene ikke trenger en person bak rattet.

Og Mercedes er allerede på dette nivået, men da snakker vi om parkering. Den nye Intelligent Park Pilot befinner seg på dette nivå 4, og dermed kan du kjøre til parkeringshuset, klyve ut av bilen og be bilen selv parkere seg inne i parkeringshuset.

‒ Med Drive Pilot, vårt nivå 3 betingede automatiserte kjøresystem, får kundene våre den mest verdifulle ressursen – tid, sier Schäfer.

‒ I et første skritt tilbyr vi denne verdensledende teknologien til våre kunder i Tyskland, men vil også rulle den ut i USA innen utgangen av dette året hvis det juridiske og regulatoriske rammeverket tillater det, sier styremedlemmet som også er teknologisjef med ansvar for utvikling og innkjøp.

Mercedes viste fram Vision EQXX rundt årsskiftet, og hevder altså at den kan rulle over 1.000 kilometer uten ladestopp.

Men er det skryt?

Det får vi faktisk vite om ikke veldig lenge, for i slutten av april skal Mercedes ta en kjøreklar EQXX ut på de åpne veiene for langkjøring.

Om den faktisk innfri, så er muligens framtiden nærmere enn det vi tror. Den lurer kanskje rundt neste sving?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter