Også den helelektriske ID-familien får sine GT-versjoner, og den aller første er nå vist fram. ID.4 GTX har 299 hestekrefter og firehjulsdrift, og blir ikke altfor dyr. Se bilder.
Da Volkswagen viste fram den første GT-versjonen for ID-serien i en stor hanger i Berlin, gjorde de det skikkelig. Tyskerne hadde nemlig bygd seg en scene som var så skråstilt at den tiltet hele 37,5 prosent, og grunnen til en innendørs «Tour de France»-bakke var selvsagt firehjulsdriften som ID.4 GTX er utstyrt med.
Det hele var ganske så spektakulært, og vi fryktet et lite øyeblikk at bilen faktisk skulle bikke over kanten og ramle bak scenen.
-->
Bakgrunnen er altså introduksjonen av et egen GT-merke for ID-familien hvor det handler om to elmotor ‒ og en helt ny X-bokstav. Normalt heter Volkswagens GT-utgaver GTI eller GTE, men de i ID-familien skal hete GTX ettersom den er en «bro over mot morgendagens mobilitet», ifølge merket selv.
Bærekraft og sportslighet er ikke egenskaper der den ene utelukker den andre – de kan også utfylle hverandre helt perfekt. Fortsatt ifølge Volkswagen.
Det tyske merket har nå fått skikkelig fart på sin helelektriske satsing, og to blir til tre med ID.4 GTX ‒ en utgave som skal være klar allerede til sommeren med utleveringer til kundene på sensommeren.
‒ Med lanseringen av ID.3 startet Volkswagen en svært offensiv satsing på en helt ny familie helelektriske biler. Kort tid etter ID.3 lanserte vi SUVen ID.4 og allerede nå, bare måneder etter, er det verdenspremiere for ID.4 GTX, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.
‒ Vi har store forventninger til salget av vår nykommer med firehjulstrekk, som er en komplett utstyrt bil til en attraktiv pris. ID.4 GTX vil uten tvil kunne dekke svært mange kunders behov.
Bilen er som alle de andre GT-versjonene bygd på den originale modellen, og blir familiens overhode i den ferske ID.4-familien..
Den store forskjellen mellom ID.4 og ID.4 GTX er altså de to motorene sistnevnte er utstyrt med, og mer eksakt en asynkronmotor (ASM) foran og en synkronmotor med permanente magneter (PSM) bak. Totalt byr ID.4 GTX på 299 hestekrefter, og klarer 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Toppfarten er satt til 180 km/t.
Volkswagen forklarer at firehjulstrekket er basert på et intelligent kontrollsystem. Her kalkuleres kraftbalansen mellom de to elektromotorene gjennom ting som effektivitet, dynamikk og kjørestabilitet, og i de fleste kjøresituasjoner vil kun den bakre motoren være aktiv. ASM-motoren foran aktiveres dog på få millisekunder når en sportslig kjørestil eller glatt underlag krever det.
De har også jobbet hardt med regenerering av bremseenergi som skal forlenge rekkevidden, og en Eco-assistent kan også hjelpe til med å bremse bilen og dermed utnytte energien som oppstår. Faktisk kan ID.4 GTX selv bremse så hardt som 0,3 g, og når grensen for elektrisk bremsekraft nås vil de hydrauliske bremsene aktiveres – noe som knapt nok skal være merkbart for de bak rattet, hevder Volkswagen.
For å utnytte bremseenergien på en best mulig måte mottar også Eco-assistenten data fra både navigasjonskartet og aktuell topografi.
ID.4 GTX har også fått enda mer spisset kjøreegenskaper, og utgaven kommer med 20-tommers hjul som standard. Men de tilbyr også 21-tommers «Narvik»-felger. Dekkene er ganske så sportslige med 235 millimeter bredde foran og 255 mm bredde bak, mens bakkeklaringen er på 17 cm. Volkswagen har også puttet inn en spesiell «Traction»-kjøreprofil i GTX-versjonen.
Volkswagen har også tenkt på bakkeklaringen, for GTX skal altså ha litt mer sportslige egenskaper. Så det er mulig å få den med en sportspakke som senker karosseriet med 15 millimeter, og styringen blir progressiv med mer direkte styreutveksling ved økende styreutslag.
Med «Sport +»-pakken kommer ID.4 GTX også med adaptive støtdempere (DCC), noe som skal øke spennvidden mellom sport og komfort ytterligere. Bilens sentrale kontrollenhet, «Vehicle Dynamics Manager» (standard), kopler DCC sammen med den elektroniske differensialbremsen XDS i jakten på maksimal kjørepresisjon. Denne intelligente kraftreguleringen gir også maksimal fremkommelighet, melder Volkswagen.
Men som vi vet skal også GT-versjoner skille seg ut fra de mer standardutgavene også på utsiden, og GTX følger selvsagt denne oppskriften.
Den sportslige utgaven har LED Matrix-frontlykter som standard, og hver modul består av 18 LED-dioder som kan dimmes individuelt. Her bidrar også en LED-stripe mellom frontlyktene til særpreget.
Bak har den «3D LED»-lykter med 9 fiberoptiske elementer bremselys i X-form og dynamiske blinklys. En rød LED-stripe binder sammen baklyktene, og høflig nok ønsker dynamiske animasjoner føreren både velkommen og farvel.
Selve karosseriet har flere lakkerte detaljer enn utgavene med bakhjulsdrift. Her er takrails og bakspoiler er i sort, mens takrammen er i høyglans antrasitt. Foran kan ID.4 GTX skilte med en grill i sort høyglans.
Bak har en ny støtfanger fått et fornyet design, med en diffusor i «Galvano Gray». ID.4 GTX kan for øvrig leveres i den nye rødfargen «Kings Red Metallic».
Innvendig er plassen naturligvis ganske lik den hos ID.4, og bagasjerommet er på 543 liter som kan utvides til 1.575 liter. Men med to motorer øker tillatt hengervekt til 1.200 kilo.
Så hva med rekkevidden?
Dette er altså sjefen i ID.4-familien, og dermed kommer den kun med det største batteriet på 77 kWh (netto). Det åpner for en oppgitt rekkevidde på inntil 475 kilometer.
Elbilen åpner for lading med en effekt på 125 kW, noe som i så fall skal gi 300 kilometer med rekkevidde på rundt 30 minutter. Ved hjemmelading eller ved offentlige AC-ladepunkter kan ID.4 GTX lades med en effekt på inntil 11 kW.
I tillegg til ting som LED Matrix frontlykter, 20-tommers hjul og navigasjon kommer også ID.4 GTX som standard med ting som varmepumpe, oppvarmet mulitifunksjonsratt, Adaptiv Cruise Control, Lane Assist og parkeringssensorer, og det er også mulig å bestille bilen med blant annet panoramaglasstak og et head-up displayet med en utvidet virkelighet (AR)-funksjonalitet.
Volkswagen Norge opplyser at det blir sju utstyrspakker å velge mellom, og startprisen er heller ikke veldig avskrekkende. Volkswagen ID.4 GTX starter på 459.900 kroner, og den summen inkluderer også frakt - og leveringsomkostninger til Oslo.
Her er flere bilder av den tredje nye elbilen Volkswagen har introdusert i løpet av en ganske kort periode, den enda mer sportslige Volkswagen ID.4 GTX:
Les også: