Endelig en ny D-Max Arctic Trucks

I fjor sommer kom en ny Isuzu D-Max, og nå er det også klart for bølleversjonen fra Arctic Trucks.


Det finnes faktisk steder her på moder jord som byr på enda mer villmark enn det vi har her i Norge. En slik plass er Island, denne store øya vest for oss med kun drøyt 300.000 innbyggere.

Ifølge Wikipedia har Island en befolkningstetthet på 3,22 personer per kvadratkilometer, mens det for eksempel i tynt befolkede Norge bor hele 13,67 mennesker per kvadratmeter. Så er det en ting sagaøya har nok av er det plass.

Bilgale islendinger har ikke bare nøyd seg med å kjøre på kjerreveier langt ut i ødemarken, men har fortsatt å kjøre der veiene har sluttet. Helst så langt unna mennesker det er mulig å komme, og de har ikke latt seg stoppe av noe.

For å forsere for eksempel vulkansk landskap er det spesielt en ting som er viktig, nemlig brede dekk ‒ skikkelig brede.

Så for å komme seg lengst mulig bort fra plagsomme naboer begynte islendingene å montere større hjul på de originale bilene, men problemet var å få plass til disse inne i skjermene. For man erstatter ikke noen 15-tommere med 25-tommere sånn helt uten videre.

Løsningen ble dermed å bygge om bilene, og slik så selskapet Arctic Trucks dagens lys på 1980-tallet.

De bygde om røffe modeller til enda tøffere utgaver, og ikke minst utstyrte de disse med noen enorme hjul. Deretter var det bare å gasse på.

Dette smittet raskt over til Norge, som jo i utgangspunktet befolket Island.

Arctic Trucks tok steget over til Norge på 1990-tallet, og har siden også etablert seg på plasser som i Storbritannia og Midtøsten, hvor jo sjeikene elsker å forsere sanddynene.

Siden starten har selskapet bygd om tusenvis av biler fra diverse merker, og per i dag bygger de om modeller fra Toyota, Nissan, Lexus, Mercedes, Volkswagen, Ford og Iveco. Ja, Iveco.

Og for å ikke glemme Isuzu, hvor de har kastet seg over D-Max siden 2012. Til sammen det blitt levert ut rundt 700 ombygde Isuzu D-Max Arctic Trucks, og mange har selvsagt ventet på utgaver basert på nye D-Max.

For den aller ferskeste versjonen av denne har fått en rekke oppdateringer, og det aller meste er faktisk nytt med den nye generasjonen av D-Max.

‒ Siden lanseringen av nye Isuzu har salget gått som en drøm, og Isuzu er bilmerket med desidert størst salgsøkning i sitt segment ‒ i tillegg til å være den mest solgte pickupen i Norge så langt i april, sier salgssjef i Isuzu Norge, Steinar Dokken.

Også de har ventet på en ny versjon av verstingmodellen kalt Arctic Trucks, men nå er ventetiden over.

‒ Arctic Trucks har vært en fantastisk samarbeidspartner for Isuzu Norge, og vi gleder oss til neste kapittel med helt nye Isuzu. Kvaliteten på ombygningene deres er svært bra, og resultatet er den tøffeste pickupen i klassen, sier Dokken.

Arctic Trucks slår like godt til med to versjoner av nye D-Max, en kalt Arctic Trucks 33 og en storesøster som heter Arctic Trucks 35.

Inngangsmodellen kjent som AT33 er en enklere ombygning, og består av blant annet 20 mm heving, tilpasning av hjulhus, større hjul, hengerfeste, skvettlapper bak, nye felger og kalibrering av speedometer. 

Hakket opp finner vi altså AT35, som har gått gjennom omfattende endringer slik at den er skreddersydd selv de aller barskeste forholdene. Og da er vi tilbake til grunnen for at det har tatt såpass lang tid å bygge nye D-Max Arctic Trucks.  

‒ Vi begynte planleggingen av den nye modellen av Isuzu AT35 allerede i oktober 2019. Planleggingsfasen går i korte trekk ut på å utforme det designet vi ville ha, og gjennomfører 3D-scanninger for å sikre kvaliteten. Før en Arctic Trucks settes ut på veiene, er den gjennom mange omfattende testrunder, sier daglig leder hos Arctic Trucks, Ørn Thomsen.

Han kan fortelle at det tar rundt 70 arbeidstimer å lage en AT35, i tillegg til mange tusen til selve planleggingsfasen.

Ombygningen består av nye lakkerte skjermbreddere, større hjul, nye felger, tilpasning av hjulhus, avtagbart hengerfeste, skvettlapper foran og bak, nye stigtrinn, 40 mm mer heving, kalibrering av speedometer og momentnøkkel til dekkskift.

Thomsen kan opplyse at 85 deler enten er byttet ut eller lagt til på en AT35.

‒ Kort fortalt er resultatet høyere bakkeklaring, bedre veigrep og en bil som takler kjøring under alle forhold. Den ser ikke bare tøff ut – det er den også, sier Thomsen.

Ja, vi tror han.

Dokken hos Isuzu er mer enn fornøyd med resultatet av ombygningen av helt nye Isuzu. 

‒ Nå som de første bilene er bygget om, må vi si at resultatet ble utrolig bra. Arctic Trucks er representert over store deler av verden, men utviklingen av AT35 har skjedd i Norge hos Ørn & co. Modellen har blitt utviklet i Norge for resten av verden hvor Arctic Trucks er representert, sier Dokken, som har som at målsetningen for 2021 om å levere ut hele 200 eksemplarer av Isuzu-Arctic Trucks. 

Det tallet har han ikke tatt rett fra lufta, for de opplever nå en stigende etterspørsel av AT35. Dersom man bestiller bil nå, kan man vente seg bil til høsten. 

‒ Spekteret på kundelisten er svært bredt, og vi har alt fra håndverkere, kommuner, jegere, fallskjermhoppere, friluftsmennesker, forsvaret, politi og surfere på kundelisten. Et tips til Norges-ferien er å oppleve landet i en Isuzu Arctic Trucks med et taktelt, sier Ørn Thomsen.

For nordmenn er jo litt som islendingene, og liker å komme seg ganske langt unna naboene i ny og ne.

Men vulkaner har vi ikke.

Her er bilder av nye Isuzu D-Max Arctic Trucks:

Les også:

Les mer om:

Nyheter