- Annonse -
HjemNyheterEndelig en ny D-Max Arctic Trucks

Endelig en ny D-Max Arctic Trucks

I fjor sommer kom en ny Isuzu D-Max, og nå er det også klart for bølleversjonen fra Arctic Trucks.

Det finnes faktisk steder her på moder jord som byr på enda mer villmark enn det vi har her i Norge. En slik plass er Island, denne store øya vest for oss med kun drøyt 300.000 innbyggere.

- Annonse -

Ifølge Wikipedia har Island en befolkningstetthet på 3,22 personer per kvadratkilometer, mens det for eksempel i tynt befolkede Norge bor hele 13,67 mennesker per kvadratmeter. Så er det en ting sagaøya har nok av er det plass.

Bilgale islendinger har ikke bare nøyd seg med å kjøre på kjerreveier langt ut i ødemarken, men har fortsatt å kjøre der veiene har sluttet. Helst så langt unna mennesker det er mulig å komme, og de har ikke latt seg stoppe av noe.

For å forsere for eksempel vulkansk landskap er det spesielt en ting som er viktig, nemlig brede dekk ‒ skikkelig brede.

Så for å komme seg lengst mulig bort fra plagsomme naboer begynte islendingene å montere større hjul på de originale bilene, men problemet var å få plass til disse inne i skjermene. For man erstatter ikke noen 15-tommere med 25-tommere sånn helt uten videre.

- Annonse -

Løsningen ble dermed å bygge om bilene, og slik så selskapet Arctic Trucks dagens lys på 1980-tallet.

De bygde om røffe modeller til enda tøffere utgaver, og ikke minst utstyrte de disse med noen enorme hjul. Deretter var det bare å gasse på.

Dette smittet raskt over til Norge, som jo i utgangspunktet befolket Island.

Arctic Trucks tok steget over til Norge på 1990-tallet, og har siden også etablert seg på plasser som i Storbritannia og Midtøsten, hvor jo sjeikene elsker å forsere sanddynene.

- Annonse -

Siden starten har selskapet bygd om tusenvis av biler fra diverse merker, og per i dag bygger de om modeller fra Toyota, Nissan, Lexus, Mercedes, Volkswagen, Ford og Iveco. Ja, Iveco.

Og for å ikke glemme Isuzu, hvor de har kastet seg over D-Max siden 2012. Til sammen det blitt levert ut rundt 700 ombygde Isuzu D-Max Arctic Trucks, og mange har selvsagt ventet på utgaver basert på nye D-Max.

For den aller ferskeste versjonen av denne har fått en rekke oppdateringer, og det aller meste er faktisk nytt med den nye generasjonen av D-Max.

‒ Siden lanseringen av nye Isuzu har salget gått som en drøm, og Isuzu er bilmerket med desidert størst salgsøkning i sitt segment ‒ i tillegg til å være den mest solgte pickupen i Norge så langt i april, sier salgssjef i Isuzu Norge, Steinar Dokken.

Også de har ventet på en ny versjon av verstingmodellen kalt Arctic Trucks, men nå er ventetiden over.

‒ Arctic Trucks har vært en fantastisk samarbeidspartner for Isuzu Norge, og vi gleder oss til neste kapittel med helt nye Isuzu. Kvaliteten på ombygningene deres er svært bra, og resultatet er den tøffeste pickupen i klassen, sier Dokken.

Arctic Trucks slår like godt til med to versjoner av nye D-Max, en kalt Arctic Trucks 33 og en storesøster som heter Arctic Trucks 35.

Inngangsmodellen kjent som AT33 er en enklere ombygning, og består av blant annet 20 mm heving, tilpasning av hjulhus, større hjul, hengerfeste, skvettlapper bak, nye felger og kalibrering av speedometer. 

Hakket opp finner vi altså AT35, som har gått gjennom omfattende endringer slik at den er skreddersydd selv de aller barskeste forholdene. Og da er vi tilbake til grunnen for at det har tatt såpass lang tid å bygge nye D-Max Arctic Trucks.  

‒ Vi begynte planleggingen av den nye modellen av Isuzu AT35 allerede i oktober 2019. Planleggingsfasen går i korte trekk ut på å utforme det designet vi ville ha, og gjennomfører 3D-scanninger for å sikre kvaliteten. Før en Arctic Trucks settes ut på veiene, er den gjennom mange omfattende testrunder, sier daglig leder hos Arctic Trucks, Ørn Thomsen.

Han kan fortelle at det tar rundt 70 arbeidstimer å lage en AT35, i tillegg til mange tusen til selve planleggingsfasen.

Ombygningen består av nye lakkerte skjermbreddere, større hjul, nye felger, tilpasning av hjulhus, avtagbart hengerfeste, skvettlapper foran og bak, nye stigtrinn, 40 mm mer heving, kalibrering av speedometer og momentnøkkel til dekkskift.

Thomsen kan opplyse at 85 deler enten er byttet ut eller lagt til på en AT35.

‒ Kort fortalt er resultatet høyere bakkeklaring, bedre veigrep og en bil som takler kjøring under alle forhold. Den ser ikke bare tøff ut – det er den også, sier Thomsen.

Ja, vi tror han.

Dokken hos Isuzu er mer enn fornøyd med resultatet av ombygningen av helt nye Isuzu. 

‒ Nå som de første bilene er bygget om, må vi si at resultatet ble utrolig bra. Arctic Trucks er representert over store deler av verden, men utviklingen av AT35 har skjedd i Norge hos Ørn & co. Modellen har blitt utviklet i Norge for resten av verden hvor Arctic Trucks er representert, sier Dokken, som har som at målsetningen for 2021 om å levere ut hele 200 eksemplarer av Isuzu-Arctic Trucks. 

Det tallet har han ikke tatt rett fra lufta, for de opplever nå en stigende etterspørsel av AT35. Dersom man bestiller bil nå, kan man vente seg bil til høsten. 

‒ Spekteret på kundelisten er svært bredt, og vi har alt fra håndverkere, kommuner, jegere, fallskjermhoppere, friluftsmennesker, forsvaret, politi og surfere på kundelisten. Et tips til Norges-ferien er å oppleve landet i en Isuzu Arctic Trucks med et taktelt, sier Ørn Thomsen.

For nordmenn er jo litt som islendingene, og liker å komme seg ganske langt unna naboene i ny og ne.

Men vulkaner har vi ikke.

Her er bilder av nye Isuzu D-Max Arctic Trucks:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her