ID.3 med toppscore i kollisjonstest

Volkswagen ID.3 skal brøyte vei for en utslippsfri framtid, og den brøyter også vei for kollisjonssikre elbiler.


Det skjer ikke ofte at det kommer en bilmodell som skal overta stafettpinnen fra folkebiler som Bobla og Golfen, men en slik har nå Volkswagen lansert.

ID.3 skal om det går som Volkswagen håper bli morgendagens utslippsfrie folkebil, og er det på et område elbilen iallfall innfrir på er det sikkerhet.

Bilmodellen er den første i en ny elbilserie kalt ID fra Volkswagen, og er også den første fra merket som er basert på en ny plattform kalt MEB.

Denne brøyter ikke bare vei for et elektrisk drivverk som gir bedre innvendig plattutnyttelse, men også for ny teknologi og hjelpemidler.

Dette inkluderer også nye sensorer knyttet til selvkjørende utstyr som til slutt hjelper til under kjøringen, såkalte førerassistenter.

Og dette er også viktig om man ha ambisjoner om å score godt under kollisjonstestene til Euro NCAP, noe jo alle vil.

Om det skal bli toppscore med fem stjerner forlanger organisasjonen flere såkalte intelligente løsninger, og ID.3 har dem alle.

Ikke bare kan ID.3 skilte med avanserte AEB-system som hjelper til for å unngå ulykker, men elbilen byr også på Multi-Collision Brake, et system som benytter bremsene etter en kollisjon for å unngå flere smeller. ID.3 kommer også med et avansert e-Call-system om uhellet først er ute.

‒ ID.3 representerer retningen for bilindustrien de siste årene. Klimakrisen betyr at vi alle må tilpasse oss for en renere framtid, og elbiler vil bli normen i årene som kommer, påpeker generalsekretær Michiel van Ratingen.

‒ Euro NCAP vil fortsette å forsikre om at det å redde planeten ikke går på bekostning av sikkerhet, og jeg er glad for å se at ID.3 ‒ den siste generasjonen av folkebilen ‒ ikke har inngått kompromiss på dette feltet.

Som kjent har Euro NCAP delt opp testene i fire hovedkategorier, og det gjelder å score høyt nok i samtlige om det skal bli toppscore.

ID.3 var godt innenfor, og scoret 87 prosent i «voksen beskyttelse», 89 prosent i «barnebeskyttelse», 71 prosent i «utsatte veibrukere» og 88 prosent i «sikkerhetsassistenter».

Totalt resulterte dette med scoren 5 stjerner, og altså en toppscore.

Her kjøres Volkswagen ID.3 gjennom testkvernen til Euro NCAP:

Dette var det andre bilen som Euro NCAP har testet i år, og følger scoren til Toyota Yaris som også fikk 5 stjerner.

I tillegg til ID.3 har også Euro NCAP kjørt igjennom en test av en ny hybridversjon av Toyota Rav4 som ble testet i fjor, og denne var så kollisjonssikker at den forlenger scoren på 5 stjerner som Rav4 oppnådde i 2019.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter