I 7. himmel ‒ tangerte legenden

Søndag tok Lewis Hamilton sin 7. VM-tittel i formel 1, og har dermed tangert legenden Michael Schumacher. Samtidig har motoGP fått et nytt stjerneskudd.


Å konkurrere med biler er noe man har gjort helt siden bilene begynte å erstatte hestetransporten på 1890-tallet.

Det aller første offisielle billøpet skjedde i 1895, og det var ikke småtteri de startet med heller. Løpet var hele 1.178 kilometer langt, hvor 30 biler kjørte om kapp fra Paris til Bordeaux og tilbake til den franske hovedstaden igjen.

Den raskeste brukte to dager, og mannen som vant, Émile Levassor, kjørte en bil drevet av en Daimler-motor.

Utover 1920- og 30-tallet kom det både EM og Grand Prix, og formel 1 (F1) som vi kjenner i dag ble til etter 2. verdenskrig. Da lagde de et sett med regler, og 1. september 1946 ble historiens første F1-løp avviklet. Det var Torino Grand Prix, og italienske Achille Varzi i en Alfa Romeo ble den aller første vinneren av et løp.

Alfa dominerte de første sesongene, og fikk også den aller første verdensmesteren da arrangørene også fant ut at de skulle kåre en slik i 1950. Den første ble Giuseppe Farina, en italiensk legende.

En internasjonal legende presenterte seg allerede året etter, nemlig argentinske Juan Manuel Fangio. Også det skjedde bak rattet på en Alfa Romeo.

Dette var den første av totalt fem VM-titler for «El Maestro», som klarte noe selv ikke Michael Schumacher eller Lewis Hamilton kan matche. Fangio har nemlig blitt verdensmester med fire forskjellige bilmerker, Alfa, Maserati, Mercedes og Ferrari, og var åpenbart et svært sjeldent talent som håndtere alle slags biler.

Rattalentet vant hele 46 prosent av alle F1-løpene han deltok i, mest av alle i historien, men ga midtveis i 1958-sesongen etter kun 52 løp.

Fangio er også den tredje mestvinnende når det kommer til antall titler, og står med en mer enn franske Alain Prost og tyske Sebastian Vettel, sistnevnte er fortsatt aktiv.

Fem førere står med tre VM-titler, australske Jack Brabham, britiske Jackie Stewart, østerrikske Niki Lauda og de to brasilianske legendene Nelson Piquet og Ayrton Senna.

Over Fangio finner vi to førere.

Michael Schumacher tok sin første VM-tittel i 1994 for laget Benetton Ford, og fulgte opp med å vinne mesterskapet for Benetton Renault året etter.

Schumi gikk deretter til Ferrari, hvor han ble verdensmester fem ganger på rad; 2000, 2001, 2002, 2003 og 2004.

De sju titlene er nå matchet av britiske Lewis Hamilton.

Han debuterte i formel 1 tilbake i 2007, og den da 22 år gamle førere gikk nesten helt til topps på aller første forsøk. Hamilton bak rattet på en McLaren Mercedes kjempet en intens kamp mot finske Kimi Räikkönen i en Ferrari, og tapte kampen med ett fattig poeng.

Det poenget tapte han i sesongens nest siste løp, Kinas Grand Prix. Hamilton lå an til å ta de poengene han trengte for å bli verdensmester, men måtte inn og skifte dekk under fuktige forhold. Dette ble skjebnesvangert, for dekkene hadde så lite grep at bilen gled ut i grusen på vei inn i pitten, og briten ble stående fast i grusfella.

Årets etter slo han imidlertid tilbake, og tok tittelen ett lite poeng foran brasilianske Felipe Massa.

Før 2013-sesongen tok Hamilton overgang til Mercedes-AMG-laget, og innfridde umiddelbart. Teamet har siden herjet totalt i formel 1.

Hamilton har tatt seks VM-titler for Mercedes, mens lagkamerat Nico Rosberg har tatt lagets sjuende. Tyskeren ble verdensmester i 2016 etter en intens kamp mot Hamilton, og vant med kun fem poeng.

Siden har Rosberg lagt opp, og Hamilton har nærmest paraderte seg inn til de tre neste titlene i 2017, 2018 og 2019.

Og annerledesåret 2020 har langt fra blitt annerledes når det kommer til resultatlistene i formel 1. Riktignok vant lagkamerat Valtteri Bottas sesongens første løp, men siden har det meste handlet om den nå 35 år gamle Hamilton.

Under Portugal Grand Prix i oktober ble han den mestvinnende i formel 1 da han vant sitt 92. løp, og det var bare usannsynlige matematiske beregninger som kunne frata han tittelen.

Og den siste tvilen feide han av veien under søndagens Tyrkias Grand Prix.

Løpet ble et dramatisk et, ettersom banen både hadde fått ny asfalt som gjør den glatt og det var regntunge forhold.

Hamilton slet mer enn normalt, og ble kun nummer seks i kvalifiseringen.

Denne trenden fortsatt i starten av løpet, men Hamilton er også en mester når det kommer til å ta vare på dekkene. Så mens konkurrentene slet stadig mer med utslitte dekk, kunne briten plukke konkurrentene en etter en.

Helt mot slutten var teamet bekymret for at utslitte skulle felle Hamilton, men føreren selv husket hva som skjedde i Kina tilbake i 2007 da han gled ut i grusen. Så Hamilton ble ute på banen, og kunne paradere inn til seier over halvminuttet foran nærmeste konkurrent.

Dermed kan han heller ikke bli tatt igjen i sammendraget, og er verdensmester tre løp før sesongslutt.

Og har dermed kopiert Schumacher med sju VM-titler.

‒ Jeg vet at jeg ofte sier at dette er utenfor min villeste drøm, men sannheten er at jeg nok hele livet har hatt en hemmelig drøm om dette, sier Hamilton om sin sjuende tittel.

‒ Det har alltid føltes så langt unna, og jeg husker godt Michael vant de mesterskapene. Alle førerne gjør sitt aller beste her, så bare det å ta én, to eller tre er så vanskelig å få til. Så, å ta syv, er bare utenkelig.

Hamilton har også blitt en forkjemper for like rettigheter, og er også opptatt av at alle blir tatt godt hånd om i annerledesåret 2020.

‒ Jeg håper på et bedre år til neste år. Og jeg vil gjerne bli her, for jeg føler at vi har mye arbeid å gjøre. Jeg presser på for å holde oss selv ansvarlige som en sport, for å innse at vi må møte og ikke ignorere menneskerettighetsspørsmålene som finnes i landene vi drar til, og hvordan kan vi engasjere oss i disse landene, og hvordan kan vi styrke dem til virkelig å forandre seg.

‒ Ikke 10 eller 20 år fra nå av, men nå. Og jeg vil hjelpe formel 1, jeg vil hjelpe Mercedes i den reisen for å bli mer bærekraftig. Jeg håper å være en del av det, i det minste den innledende fasen, og litt lenger.

Hamilton har ifølge ryktene fortsatt ikke skrevet en ny kontrakt med Mercedes, men det skal nok svært mye til for at han lar muligheten gå fra seg til å bli alene på toppen av adelskalenderen til formel 1.

For å matche legenden Schumacher er nemlig en ting, å passere han er en annen.

Men det har også skjedd store ting i motoGP, tohjulingens svar på formel 1.

Her har nemlig det kommet et nytt stjerneskudd som kan herje denne sporten like mye som Hamilton har gjort i formel 1.

Suzuki, et av de største MC-merkene, har aldri vunnet motoGP. Sist de vant den største klassen i roadracing het den 500cc, og det var i 2000 da amerikanske Kenny Roberts gikk til topp.

Klassen ble døpt om til motoGP i 2002, og siden har Honda, Yamaha og Ducati vunnet ‒ men altså ikke Suzuki.

Men det var før annerledesåret 2020.

For de har sikret seg et nytt kjempetalent kalt Joan Mir, og 23-åringen trengte kun 30 løp i den største klassen før han kunne heve den store pokalen over hodet.

Spanjolen har faktisk kun vunnet ett løp i motoGP i hele karrieren, og det skjedde forrige helg. Men med tre 2. plasser og tre 3. plasser har han nå samlet så mange poeng at han ikke kan tas igjen med et løp igjen av 2020-sesongen, og dermed har motoGP fått et nytt supertalent som kan sikte mot himmelen.

Og heter man Mir, ja, som den russiske romstasjonen, så passer jo det usedvanlig bra.

Landsmannen Marc Márquez som kjører for Honda har tatt de fire siste VM-titlene i motoGP, mens italienske Giacomo Agostini er den mestvinnende med åtte VM-titler i den ypperste roadracingklassen.

Mir har altså en jobb å gjøre, men så er han da også kun 23 år ‒ akkurat like gammel som det Hamilton var da han tok sin første VM-tittel.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport