Verdens raskeste luksusbil

Mercedes har tatt tilbake tronen som «verdens raskeste luksusbil». Se video!


Det skjer mye hos Mercedes for tiden, og nyhetene kommer tett som hagl. Men for mange var den som kom i september den aller største.

Da kom nemlig stjernemerket med en ny versjon av selveste Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+, bilen som tidligere var verdens raskeste «direktørbil».

Den forrige versjonen gjorde nemlig unna den 20,8 kilometer lange runden rundt Nordschleife på 7:30,11 minutter, og var med det uoffisielt verdens raskeste.

Siden har det skjedd to viktige ting.

Porsche har besøkt racerbanen med sin Panamera Turbo S, og med Lars Kern bak rattet skjøv rivalen AMG-modellen ned av tronen. I juli i år noterte Kern seg for en tid på 7:29,81 minutter, og var dermed tre fattige tiendedeler raskere enn det Demian Schaffert klarte med AMG GT-modellen.

Og for det andre dukket Mercedes opp med en oppgrader versjon av sin tidligere rekordmodell i september, og det betyr at den har fått enda mer teknologi som skal sørge for bedre kjøreegenskaper.

Under panseret sitter det en potent V8-motor med 629 hestekrefter mellom 5.500- og 6.500 r/min, hvor det maksimale dreiemomentet på 900 Nm er tilgjengelig mellom 2.500- og 4.500 r/min.

0-100 km/t er meldt til å være 3,2 sekunder, mens toppfarten er satt til 315 km/t.

Og skodd med Michelin Pilot Sport Cup2 og aero-pakken som er tilgjengelig til bilen, skulle det meste ligge til rette for at Schaffert og Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ kunne utfordre rekorden til Porsche.

Det eneste som gjensto var å kuske bilen gjennom de 73 svingene som «grønne helvete» består av, men det alt annet enn enkelt ‒ spesielt ikke i november.

Forholdene var da heller langt fra optimale, og det var til og med partier rundt den 20,8 kilometer lange banen som var fuktige.

Men føreren vet eksakt hva bilen takler, for han var tross alt med på utviklingen underveis.

Og som vi kan se av videoen under kjørte han ganske så perfekt:

Tiden ble altså 7:27,800 minutter, og dermed senket duoen rekorden med over to sekunder. Det er solid!

Rekordene på Nürburgrings Nordsløyfe kan være litt forvirrende, ettersom tiden kan måles på to forskjellige banelengder.

Siden 1997 har det vært en slags konsensus om oppsettet som måler 20,6 kilometer, og denne ekskluderer et kort strekke hvor det er tribuner.

Men i 2019 bestemte baneeierne at de offisielle rekordene skulle settes på den totale banelengden inkludert det korte tribunestrekket, og siden har rekordene som banen selv har godkjent blitt målt på strekket som måler 20.832 meter.

Nürburgring forlanger også spesielt tidtakingsutstyr om det skal settes offisielle rekorder, noe selvsagt tyske Mercedes-AMG hadde full kontroll på.

Dermed er de tilbake på tronen, og vi regner med at Porsche har tenkt å svare ganske raskt.

Her er de offisielle rekordene for de seks kategoriene Nürburgring deler bilene inn i:

Klasse:Bilmodell:Minutter:
KompaktklasseRenault Mégane R.S. Trophy-R7:45,39
MellomklasseJaguar XE SV Project 87:23,164
LuksusbilerMercedes-AMG GT 63 S 4Matic+7:27,800
SUV, terreng, van og pickupAudi RS Q87:42,253
SportsbilerPorsche GT2 RS MR6:44,749
PrototyperPorsche 919 Hybrid Evo5:19,546

Les også:

Les mer om:

Nyheter