Gjengen bak 250 GTO med nytt prosjekt

I september viste britiske GTO Engineering fram et prosjekt som skal blåse liv i ikonet Ferrari 250, og dette har gitt så mersmak at de like godt har laget sin egen sportsbil basert på GT-bilene fra 1960-tallet.


250 SWB Revival het prosjektet de viste fram for noen måneder siden, og bilen var basert på 1960-modellen Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione. Bilen var håndbygd og en slags moderne utgave av ikonet, og kundene kunne også velge mellom diverse V12-motorer og girkasse ‒ noe som ikke er mulig med den originale modellen.

Dette prosjektet har åpenbart vært så inspirerende at gjengen nå ta hevet lista enda et hakk.

Nå skal de designe en helt egen bil basert på GT-bilene som rullet rundt på veiene under det glade 60-tallet, og det foreløpig kodenavnet er Moderna. Ja, en moderne utgave av sportsbilene fra Modena ‒ Ferraris hjemby.

Ikke bare skal de bruke moderne materialer som aluminium i chassiset på den kommende sportsbilen, men for første gang skal de også prøve å seg med karbonfiber i skallet. Målet er selvsagt å gjøre den så sterk, stiv og ikke minst lett som mulig.

Det overordnet målet er å få vekten ned til under ett tonn, som skal gi den morsomme kjøreegenskaper. Det skal også uavhengige dempere og digre hjul sørge for, sistnevnte grunnet de store lettvektsbremsene GTO Engineering skal utstyre retrobilen med.

‒ Det er spennende å endelig snakke om det nye prosjektet vårt ‒ en bil som vi har diskutert, skissert, spesifisert og finpusset en lang periode, sier administrerende direktør i GTO Engineering, Mark Lyon.

‒ Nå er den under utvikling, og vi jobber sammen med noen flinke tekniske partnere. Vi er klare til å løfte lokket av designgjengivelsene og de første skissene, og forklare det grunnleggende om hva som får denne nye bilen til å tikke.

Slik ser en av skissene ut:

Britene har selvsagt lært mye av å jobbe med 250 GTO og andre Ferrari-modeller, og har ikke overraskende konkludert med at det er vekt og motor som gjør de spesielle.

‒ Så vi visste at denne bilen skulle være under ett tonn og drives av en «quad-cam» V12 ‒ et motorformat vi er kjent med og utvikler her.

‒ For å oppnå ønsket vekt bruker vi karbonfiber, som åpenbart ikke var tilgjengelig på sekstitallet, men en kompositt vi vil bruke sammen med andre materialer. For eksempel kunne man føle vekten når dørene og panseret ble åpnet, noe vi har ønsket å beholde. Derfor blir disse laget i aluminium, lette, men likevel gi en «betryggende» og nær følelsen av en klassiker når føreren eller passasjeren går inn og ut. Det samme gjelder når panseret åpnes og lukkes, forklarer sjefen.

Designet er rett og slett inspirert av bilene de har jobbet med siden Lyon grunnla selskapet i 1991, og er en frontplassert, 2-seters sportsbil med et såkalt «double-bubble»-tak. Panseret og skjermbuene er designet for retro-look, mens ting som front- og baklykter skal reflektere moderne innslag og pålitelighet.

Som vanlige er også Moderna mulig å tilpasse for den enkelte kunden, så her er det mulig å få seg en ganske så spesiallaget 60-talls sportsbil som det ikke finnes noe andre av.

Hva regningen for moroa kommer på er ikke kjent, men trøsten er at den garantert blir billigere enn en Ferrari 250 GTO ‒ en av verdens desidert dyreste bruktbiler. Det er jo noe.

Les også:

Les mer om:

Nyheter