- Annonse -
HjemNyheterTidenes sterkeste Golf

Tidenes sterkeste Golf

Volkswagen har trukket duken av en ny Golf R, og den blir intet mindre enn den sterkeste serieproduserte Golfen i historien.

Det skjer mye hos Volkswagen, som ikke har lansert færre enn to nye folkebiler i år. Den ene skal sørge for fotfeste i det helelektriske markedet, ID.3, og den andre bærer fanen til selve folkebilen videre, den åttende generasjonen av Golf.

- Annonse -

I tillegg til disse to er Volkswagen selvsagt opptatt med nye elbilmodeller, som for eksempel SUV-modellen ID.4 som allerede er presentert, og nye versjoner av den oppgraderte Golfen.

Her heter innstegsmodellen Golf eTSI, men de byr selvsagt også på hybridversjoner, og en ny generasjon av klassikere GTI.

Men det stopper ikke der.

For etter GTE, GTI og GTI Clubsport, kommer det nå en Golf R. Og den er rett og slett tidenes råeste i familien.

- Annonse -

Dette blir den femte generasjonen av Golf R, flaggskipet, og Volkswagen har tatt oppgaven på dypeste alvor. De har gitt bilen en motor på 320 hestekrefter med et maks dreiemoment på 420 Nm, gitt den firehjulsdrift, en 7-trinns DSG-kasse, et adaptivt understell (DCC) og en elektronisk differensialbrems (XDS).

Og de har like gått spandert på Drift-modus. Ja, en som lar deg kaste rompa ut i svingene.

Det hele gjør at Golf R bruker 4,7 sekunder på 0-100 km/t, mens toppfarten er satt til 270 km/t ‒ ja, 20 km/t over det «vanlige».

Men skal du drifte og kunne kjøre i 270 km/t er det en liten hake, og den heter «R-Performance». Det er de som velger denne tilleggspakken som får maks moro ut av nye Golf R, en bil som rundet verdens tøffeste racerbane, Nordschleife, 17 sekundere raskere enn forgjengeren.

- Annonse -

Denne byr altså på 270 km/t og Drift-modus, i tillegg til en modus som heter Race som jo er ganske så selvforklarende.

Nye Golf R byr også på noe som er kalt R-Performance Torque Vectoring, som ikke bare fordeler kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Her kan alt dreiemoment som sendes bakover faktisk ledes til ett enkelt hjul, noe som bør gi enda bedre egenskaper i svingene.

Der hjelper også en ny progressiv styring til med enda bedre feedback, og mer aggressive hjulvinkler forbedrer også svingeegenskapene til Golf R.

Og jaggu har ikke Volkswagen enda en nyhet som har bidratt til at Golf R fløy gjennom Nordsløyfa på Nürburgring.

Du husker vi nevnte DCC og XDS, understellet og bremsene? Vi har en til forkortelse til deg, VDM. Dette står for Vehicle Dynamic Manager, og syr sammen firehjulsdriften, DCC og XDS, og pakken skal ifølge Volkswagen gi Golf R et «maksimalt veigrep uansett underlag, nøytrale kjøreegenskaper med skyhøy presisjon – og maksimal kjøreglede».

Ellers er Golf R senket med 20 mm i forhold til standardutgaven, og kommer ikke med en manuell kasse. Nope, her der det kan girhendler som gjelder.

Det var derimot en girspake som gjaldt da den første Golf R ble presentert i 2002, som den gang bød på en 3.2-liters 6-sylindret motor med 241 hk ‒ den sterkeste Golfen fram til da.

Året etter kom den som første Volkswagen-bil med den nå berømte DSG-kasse som dagens også er utstyrt med.

I 2005 var det duket for Golf R32, og denne hevet listen ytterligere med sine 250 hk.

I 2009 kunne Volkswagen stolte vise fram en ny generasjon R basert på sjette generasjon Golf, og nå hadde den en 2-liters 4-sylindret turbomotor som var hele 21 prosent mer effektiv. R32 ble til R med denne, og 3. generasjonen kunne skryte av 270 hk.

Fjerde og før nå sistemann ble lansert sammen med Golf 7, og denne brøt akkurat 300 hk-grensen.

Den nye kan altså skilte med 20 hk mer, og blir dermed tidenes sterkeste, serieproduserte Golf. Ikke verst, for som vi vet er det laget noen utgaver av folkebilen som ble introdusert i 1974 og som det til nå er laget over 35 millioner eksemplarer av.

Noen flere skal nye Golf R bidra til, og her er bilder av Volkswagen Golf R som er klar for bestilling rett over nyåret:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her