Det siviliserte villdyret

En bil mange autofile drømmer om er Audi RS 6, et sivilisert villdyr.


Audi RS 6 C8 Avant Quattro møter deg med en stor rammeløs grill og svært store luftinntak over de stilige og meget funksjonelle LED Matrix-lyktene, og man ser også raskt at hjulbuene har fått på seg litt ekstra bredde.

Det at Audi RS 6 ser litt sinna ut er ganske berettiget, C8 utgaven av RS 6 har fått en 4-liters bi-turbo bensinmotor med 600 hk og 800 Nm.

Det betyr at 0-100 km/t kan gjøres unna på 3,6 sekunder, og 0-200 skal kunne gjøres unna på rett under 12 sekunder.

Slike tall gjør at Audi RS 6 mest sannsynlig nytes aller best på Autobahn, der man i 120 km/t kan merke at bilen senkes 10 mm mer enn de 20 mm lavere den allerede er enn en standard Audi A6 Avant.

Vi syntes vel å merke at villdyret «begynte å våkne» rundt 110 km/t der vi i Norge pent må ta foten av gasspedalen, og det er grunnen til at vi har en sterk mistanke om at bilens krefter nytes aller best på bane eller i et land med litt andre fartsgrenser enn 110 km/t.

Men for all del, det er plenty moro også opp til 110 km/t.

Bakom bilen er det to helt enorme potter som skjuler en et par litt mindre potter og en del ventilvegger som åpnes og lukkes etter som du velger mye eller lite lyd fra eksosanlegget.

Mye som foregår på innsiden av de store pottene bakpå en Audi RS 6 Avant.

Det er også en ganske markant kant som er noe kantete utformet, og som kanskje stjeler litt mye oppmerksomhet når den ikke er i matt sort slik som på testbilen.

Joda, tanken er jo å understreke at det er gedigne potter nedenfor kanten, men når det er i grå synes nå jeg at det blir litt voldsom kanskje, helt perfekt i sort!

I videoklippet over kan du høre at 4-liters V8 høres gromt ut, men vi vet jo at det er en del som gjør noen modifikasjoner for at lyden skal komme enda mer frem.

Når man kjører pent og normalt er RS 6 meget stillegående.

Audi RS 6 Avant kan fint oppføre seg som en komfortabel og romslig stasjonsvogn, den har permanent quattro firehjulstrekk og man kan heve bilen 20 mm dersom det skulle være dårlig brøyta på veien man kjører på.

Det er massevis av plass til knær og hoder i baksetet på Audi RS 6, men det er i yttersetene bak at man har mest komfort. Det er til og med litt ekstra sidestøtte for de som sitter bak.

De som sitter bak kan også få sine egne klimasoner og varme i setet som de styrer med selv. De har også en 12V ladeplugg som de må dele på når noe skal lades baki der.

Et meget romslig bagasjerom på 575 liter opp til toppen av bakseteryggen hører med, og man kan ha både henger med inntil 2.100 kg bakpå og man kan ha taklast. 12V-plugg var det også baki bagasjerommet.

Fester for sikkerhetsnett til bagasje, enten du skal bruke baksetene eller du skal legge dem ned, er noe alle biler burde ha. De er lette å finne i Audi RS 6.

Dette er rett og slett en svært praktisk og anvendelig familliebil, samtidig som den er en superbil med 600 hk og mye galskap som er latterlig moro!

Vi håper du har fått mange argumenter nå for å kunne forsvare dette bilkjøpet i heimen.

I forsetene sitter man ekstra godt, i elektrisk justerbare seter med minnefunksjon, slik at familiens ulike førere kan lagre sine favorittinstillinger for sete og ratt som også var elektrisk justerbart.

Førermiljøet er linjelekkert, og her er det materialer som ser og føles gode, med skinn, Alcantara og metall.

Godt ratt å holde i med mønster i skinnet, og en knapp vi skal komme mer tilbake til.

Gode skjermer der alt er oversiktlig og intuitivt, og man har mange ulike visningsvalg man kan velge mellom.

I en Audi RS 6 er det nesten litt moro å følge med på G-meteret, for dette flytter seg radikalt.

På rattet er det en knapp merket RS MODE som aktiverer villdyret som bor i bilen, og du kan selv konfigurere hvilke innstillinger du ønsker for RS1 og RS2 når det gjelder motorstyring, servostyring, understellet, den dynamiske firehjulsstyringen, quattro sportsdifferensialen, motorlyden og det automatiske klima-anlegget.

I R2 får du også mulighet til å påvirke den elektroniske stabilitetskontrollen. Hvor mye «av» man får den elektroniske stabilitetskontrollen fikk vi ikke testet, vi rakk knapt å ta bilder, filme og kjøre litt før bilen plutselig måtte tilbake igjen.

Selv om man får med mye bra utstyr i en Audi RS 6 som starter på 1.669.500 kroner så har naturligvis Audi sørget for at det mye som frister på listen over ekstrautstyr.

Man kan raskt få lyst på 22-tommer felger, keramiske bremser, dynamic eller dynamic plus, seter i perforert Valcona-skinn med kjøling og massasje, RS-Sportseksos, bakhjulsstyring, LED Matrix-lys, avansert lydanlegg fra B&O, parkeringsvarmer, hengerfeste og mye, mye mer som fort gjør at prisen kryper opp mot et par millioner.

Audi RS 6 har også teknologi for å få ned forbruket når man skal kjøre pent med familien ombord.

Her er det et mildhybridsystem og man har også «cylinder on demand» som reduserer antall aktive sylindere når du har valgt comfort og cruiser i vei.

Vi hadde ikke bilen lenge nok til å teste forbruket om man kjører langt og pent, men ifølge WLTP-tall skal blandet forbruk ligge rundt 1,2 liter på mila.

Audi RS 6 Avant er både praktisk og sivilisert, den kan levere mye komfort og man får med seg hele familien og deres bagasje dit man vil.

Samtidig bor det et villdyr i Audi RS 6 som man må være meget våken og forsiktig for å hilse på her i Norge, for om man er uoppmerksom et ørlite sekund for mye kan lappen ryke raskt.

Det er nesten litt sånn at moroa ikke varer «lenge nok» her i Norge. De 3,6 sekundene går så veldig raskt unna.

Vi skulle veldig gjerne testet Audi RS 6 enda lenger, og få blitt enda bedre kjent med den. Naturligvis er dette en bil vi gjerne skulle hatt på bane eller på Autobahn, men det var særdeles hyggelig å få hilse på den.

Er det ikke noe vi misliker ved bilen? Hmm… det er jo ikke bilen sin skyld at vi har litt lave fartsgrenser i Norge.

Men de to firkantede plastklumpene med sensorer i grillen skulle vi ønske oss var løst på et mer lekkert vis, det kan dere godt fikse på Audi.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester