Annonse
Hjem Elbiler I 10 EU-land selges det knapt elbiler

I 10 EU-land selges det knapt elbiler

Hør på dette: Det ble registrert nesten like mange elbiler i Norge bare i mai som ladbare biler i 10 EU-land i hele 2018.

Politikerne snakker varmt om elbiler og ladbare hybrider, men i de fleste landene taler de for døve ører. Folket vil rett og slett ikke ha slike biler ennå, og det gjelder spesielt i landene der bruttonasjonalprodukt (BNP) er lavt ‒ altså der folk har dårligere råd.

For det er slik at ladbare biler og spesielt elbiler stort sett er billigere i Norge og noen få andre land, og spesielt her hjemme har politikerne valgt å bruke store incentiver for å lokke folket over på elektriske biler.

Men vi er unntaket, for i storparten av de andre EU-landene har slike biler stort sett de samme avgiftene som andre biltyper.

Og er det ingen penger å spare går folket for tradisjonelle biler, noe tall fra ACEA, bilprodusentenes forening i Europa, viser.

Saken fortsetter under Annonsen

Faktisk er over 80 prosent av alle de ladbare bilene i EU solgt i kun seks land som er blant de med høyeste BNP over 400.000 kroner, mens i de fattigste landene med BNP under 300.000 kroner står slike biler for langt under 1 prosent av det totale salget.

Så det er altså slik vi har sett litt rundt dyre Tesla-modeller i Norge ‒ det er de med god råd som kjøper de.

Og det gjør sitt til at det knapt ble solgt ladbare biler i mange av EU-landene i fjor, og da snakker vi altså om både elbiler og ladbare hybrider.

Mens det i Norge ifølge OFV ble registrert 4.655 nye nullutslippsbiler og 1.445 ladbare hybrider i mai, ble det totalt i fem EU-land registrert 3.056 ladbare biler i hele fjor.

Alle de 10 bilene øverst på den norske salgslisten så langt i år er enten elbiler eller hybrider, noe som også gjelder Hyundai Kona på bildet under som også kommer som elbil.

Nederst prosentmessig finner vi Polen med et BNP på rundt 120.000 kroner, hvor det ble registrert 1.324 ladbare biler i 2018 og en markedsandel på kun 0,2 prosent.

Slovakia med et BNP på rundt 160.000 kroner endte opp med 293 ladbare biler, og dette utgjorde 0,3 prosent av nybilsalget i 2018.

Den tredje pallplassen tok Hellas med BNP på rett under 170.000 kroner, og der kom det 315 nye ladbare biler på gatene i fjor og 0,3 prosent.

Tsjekkia og Litauen følger deretter med 0,4 prosent, og der ble det registrert henholdsvis 981 og 143 nye ladbare biler i 2018.

Tar vi med Latvia (93 ladbare biler), Estland (118), Bulgaria (220), Romania (605) og Slovenia (663), så ble det altså registrert 4.755 ladbare biler totalt i 10 EU-land i fjor.

Det er ganske eksakt 100 flere biler enn antall nullutslippsbiler registrert i Norge bare i forrige måned, så da skjønner vi at elbil-boomen foreløpig er langt unna i store deler av Europa.

Norge er altså det elektriske lokomotivet, og med et BNP på over 700.000 kroner (godt over dobbelt av EU-snittet på 300.000 kr) endte markedsandelen her på hele 49,1 prosent i 2018 med totalt 72.689 ladbare og nullutslippsbiler.

Nærmest endte faktisk svenskene med 8 prosent, mens Nederland var tredje best når det kommer til biler med plugger med en markedsandel på 6,7 prosent.

I Tyskland med en andel på 2,0 prosent ble det totalt registrert 67.658 ladbare biler, mens det ble registrert 59.947 slike i Storbritannia som utgjorde 2,5 prosent av det totale salget.

Men salget av ladbare biler er økende i de store markedene, og gikk opp 23,9 prosent i Tyskland, 21,8 prosent i Storbritannia og 23,9 prosent i Frankrike som endte opp med 45.623 ladbare biler i 2018.

Totalt ble det registrert 201.284 elbiler og 182.768 ladbare hybrider i Europa i 2018, noe som ga en markedsandel på rundt 2 prosent i EU samt Efta-landene Sveits og Norge.

Totalt ble det registrert 15.624.486 nye biler i EU og Efta i 2018.

Les også:

1 kommentar

  1. Hvis man ser på det EU-landet som har lavest elbil-tetthet, Polen, er elbil sannsynligvis en dårlig løsning når det gjelder forurensning.
    Grunnen er at i Polen produseres 92% av all elektrisk energi ved å forbrenne kull.
    Kull er den absolutte verstingen når det gjelder mengde forurensning per produsert mengde elektrisk energi, både m.h.på partikkel-forurensning (lokalt problem) og CO2-utslipp (globalt problem).
    Så dersom man skal ferdes i Polen, er elbil sannsynligvis mer forurensende enn bensin-/diesel-bil, dieseldrevet tog, eller rutefly.

    Det samme gjelder nok for andre land der kull er hovedkilden for produksjon av elektrisk strøm.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker