Hyundais konseptbil har en stue på innsiden

Konseptet Seven gir oss en idé om hvordan Hyundai tenker rundt framtidens biler.


Først kom 45 concept i 2019 og deretter den spesielle Prophecy i 2020, og nå viser Hyundai det tredje konseptet som skal brøyte vei for framtidens biler. Og denne er de faktisk så godt fornøyd med at de like godt har gitt den et helt nytt segment ‒ SUEV.

Nå er konseptet Seven faktisk en SUV, men Hyundai vil understreke at denne er elektrisk ‒ så dermed har de døpt den en Sports Utility Electric Vehicle. Altså en SUEV.

I tillegg til nye teknologier, materialer og ikke minst innvendig løsninger skal Seven også vise at Hyundai har tenkt å bli et karbonnøytralt selskap innen 2045.

‒ Seven-konseptet demonstrerer Hyundais kreative visjoner og avanserte teknologi, sier president og toppsjef i Hyundai Motor North America, José Muñoz.

‒ Konseptbilens innovative interiør, miljøvennlige drivlinje og banebrytende sikkerhets- og nytteteknologi avslører en spennende framtid for Hyundais SUV-kunder.

Og spennende er iallfall konseptet. Og spesielt innsiden.

For her har Hyundai like godt puttet inn en sofa og to stoler som kan dreies, og resultatet er ganske så oppsiktsvekkende.

Konseptet er satt sammen på Hyundai-gruppens nye E-GMP-plattform, og ingeniørene og designerne har dratt ut akselavstanden så mye som mulig ‒ 3,2 meter. Dermed har de også fått en svært så romslig kupé.

Det hjelper også på at Seven har flyttbar midtkonsoll, spesialdesignet og brukerorientert forbrukerelektronikk, samt et multifunksjonelt Smart Hub-brukergrensesnitt.

Konseptbilens glasstak inkluderer også en innebygget skjerm, som ikke bare kan vise valgfritt og tilpasset innhold, men som også kan endre hele atmosfæren på innsiden.

I tillegg til å bruke bærekraftige materialer har Hyundai også tenkte på miljøet ‒ bilens miljø. Ikke dumt i disse virus-tider. Dette sørger et system kalt Hygiene Airflow og UVC-sterilisering for.

De har latt seg inspirere av ventilasjonen man finner i passasjerfly, og systemet skal ifølge Hyundai sørge for en ren luftstrøm til alle passasjerer og reduksjon av krysskontaminasjon av luften om bord.

UVC-steriliseringen aktiveres når man går ut av bilen, og sørger for rensing av hele kupéen ved hjelp av UVC-lys. Bilen har også selvrensende lagringsrom under sofaen, og i Smart Hub-konsollen, kan Hyundai fortelle.

Også utsiden er ganske så spesiell, og bilen er for eksempel lakkert med biomaling. På innsiden finner vi hygienisk resirkulerte og fornybare materialer, inkludert mineralgips, bambus i trepaneler og tepper, bioharpiks, og biomaling.

De har også brukt mye kobber og hygienisk behandlet stoff med antibakterielle egenskaper, og dette skal sørge for at alle overflater holder seg rene til enhver tid.

Det er ikke bare kabinen bak som er spesiell. Foran har førersetet har en kontrollspak som kan skjules når den ikke er i bruk, og Hyundai har like godt kastet ut det vanlige rattet. For ja, bilen har selvkjørende egenskaper så det holder.

Dashbordet består stort sett av en avlang og elegant plassert skjerm, og setene kan altså tilpasses både førerstyrt og autonom kjøring med forskjellige oppsett.

Dette er altså en elbil, og Hyundai har utstyrt den med teknologi som åpner for hurtiglading på 350 kW, noe som åpner for 10-80 prosent lading på rundt 20 minutter.

Konseptet er også designet for rekkevidder opp mot 500 kilometer, og bilen vises for tiden på AutoMobility LA i Los Angeles.

Men også du kan sjekke den nærmere. Her er bilder av framtids-konseptet Hyundai Seven, en bil som gir oss en liten sniktitt på framtidige Ioniq-biler.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter