Mange ble positivt overrasket da Hyundai klinket til med
elbilmodellen Kona electric, og denne har nå blitt en spydspiss i satsingen på
det europeiske markedet. Med strengere utslippskrav og en økende interesse for
elbiler i horisonten tar nå Hyundai skikkelig sats, og tredobler kapasiteten rundt
Kona electric.
moderne fabrikken i Tsjekkia, samt at kapasiteten økes på den eksisterende
produksjonslinjen i Ulsan i Sør-Korea. Bakgrunnen for dette er altså den positive mottakelsen Kona
electric fikk da den kom i 2018, og Hyundai ble tatt litt på senga av den store
etterspørselen som fulgte. Dette resulterte i til dels store ventelister, og med en
rekke nye elbil-modeller på trappene er ikke dette en ideell situasjon for
Hyundai. Køen og ventetiden må altså ned. Hyundai sier selv at de regner med å levere 80.000
elektriske biler til europeiske markeder i 2020. Dette inkluderer alle de tre
utslippsfrie modellene, altså Kona electric, Ioniq electric og hydrogenbilen Nexo.
elbilleverandør i 2020. ‒ Vi lytter til våre kunder, og har tatt denne beslutningen
for å møte økt etterspørsel etter våre elektriske biler, sier Dong Woo Choi, president
og toppsjef i Hyundai Motor Europe. ‒ Flere og flere mennesker bekymrer seg over hvordan deres
bilvalg påvirker klimaet, og vi ser et enormt potensial for elbiler i det
europeiske markedet. Hyundai har satset tungt på ny teknologi, og tilbyr modeller
både med 48 volts mildhybrider, fullhybrider, ladbare hybrider, helelektriske og
hydrogenelektriske biler, og dekker dermed hele spekteret for
elektrifiseringen. Det er imponerende. Den nye satsingen på Kona electric får allerede positive følger for norske kunder, og de som bestiller en ny slik nå kan forvente den levert i sommer en gang.
normalisert leveringssituasjon for Kona electric i det norske markedet. ‒ For Hyundai Motor Norway og våre kunder er dette veldig
hyggelige nyheter, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai
Motor Norway. ‒ Vi har kontinuerlig jobbet med å få ned leveringstiden i
markedet, og at det nå tas omfattende grep for Europa og Norge er nøkkelen som
gjør at vi får en normalisering i løpet av få måneder. Han peker på at det blir kort leveringstid fra fabrikken
samt en større produksjon som hovedgrunner. ‒ Vi har i tillegg svært god erfaring med den tsjekkiske
fabrikken, som blant annet produserer Tucson og i30. At man nå får
elbilproduksjon i eget nabolag viser Hyundais engasjement for europeiske
kunder, og den korte leveringstiden fra fabrikken gjør oss enda bedre rustet
for etterspørselen framover. Kona electric er en av Norges mest populære biler,
og det forventer vi at vil tilta nå som man kan få bil raskt. Det er flere gode nyheter for framtidige Kona-kunder. For Hyundai
strekker nå ut rekkevidden, og disse vil i framtiden rulle rundt 480 kilometer
før ladekabelen må fram. De endrer også fjæringsoppsettet for å gi den bedre
kjøreegenskaper, samt at nye bestemmelser rundt elbilenes lydsystem gjør at
Hyundai fjerner knappen som gjør det mulig å skru av lydsystemet VESS (Virtual
Engine Sound System) i lave hastigheter. I framtiden vil dette systemet være
automatisk påslått i hastigheter opp til 30 km/t. Les også: