Volvo og eierne gjorde noe smart. De bestemte seg nemlig for å opprette et helt nytt merke som skal føre an i elbilsatsingen, og Polestar har siden kommet med sin første elbil i form av Polestar 2.
På kort tid og selvsagt med noen startvansker som de fleste nye elbilmodeller opplever, har den svenske elbilen imponert både kunder og eksperter. Les for eksempel denne testen til Nybiltester, som rett og slett var lei seg når de måtte levere bilen tilbake.
-->
Hyundai går også for «Volvo-strategien», og oppretter nå et spesialmerke for elbiler som heter Ioniq.
Den første bilen, nei ikke Ioniq 1, men Ioniq 5, er en SUV som ikke er altfor langt unna nå. Og Hyundai-gruppen legger det meste av egg i kurven til det nye merket.
Hyundai og Kia har som kjent opparbeidet seg mye erfaring rundt elbiler, så det er all grunn til å være optimistisk med tanke på hva Ioniq kan få til. Og med en lansering som stadig nærmer seg, avslører Hyundai stadig nye detaljer rundt den første elbilmodellen.
Den sørkoreanske gruppen har opprettet en ny plattform kalt E-GMP som framtidige elbiler skal bygges på, og denne åpner også på 800V struktur. Og det er viktig for ladingen.
Slik ser grunnstammen til Ioniq 5 ut:
Dagens elbiler har stort sett 400 volt, hvor et av unntakene er Porsche Taycan som også kan by på 800 volts arkitektur. Og dobles antall volt øker også muligheten for raskere lading.
Ioniq 5 vil tilby lynlading opp til 232 kW, og denne ladehastigheten vil også holde seg ganske så stabilt. Og det betyr mye saft inn i batteriet på ganske så kort tid.
Hyundai opplyser at 10-80 prosent skal gå unna på raske 18 minutter, og ettersom det tidligere er meldt at Ioniq 5 skal få rekkevidder over 500 kilometer bør heller ikke langkjøring være et stort problem med denne elbilen.
En annen nyhet rundt Ioniq 5 er en toveis lading kalt vehicle-to-load (V2L), som betyr at det er mulig å lade begge veier. Dermed mottar ikke bare Ioniq 5 strøm, men den kan også levere det fra seg.
Den nye plattformen er altså dedikert for elbiler, noe som betyr at den tar høyde for at slike biler ikke trenger den tradisjonelle motoren, girkassen og bensintanken, så Ioniq får muligheten til å designe biler ved å utnytte alle de nye fordelene elbiler har.
Hva dette faktisk resulterer i får vi ikke vite for å begynnelsen av 2021, men Hyundai opplyser at de i ukene framover skal komme med små drypp rundt Ioniq 5 før duken dras helt av.
Det vi vet er at bilen har fått et design inspirert av konseptet 45, som igjen er inspirert av konseptet kalt Pony vist fram tilbake i 1974.
Slik ser Hyundai 45 ut:
En retropreget og helelektrisk SUV med alle fordelene som elbilene må vel bli bra, så det er all grunn til å se fram til hva Ioniq har fått til med sin aller første modell.
Les også: