Varebilene imponerte ikke i sikkerhetstest

‒ Det første som slo oss var hvor lite sikkerhetssystemer disse bilene har, sier Euro NCAP-sjef etter å ha testet kommersielle varebiler for aller første gang. Se hvilket tre som fikk gull-scoren.


Det er en vesentlig forskjell mellom personbiler og varebiler, og det er størrelsen. Varebiler er som regel litt større og tyngre, og gjør potensielt mer skade i kollisjoner.

Derfor skulle man tro at det var desto viktigere at slike biler er utstyrt med det siste av teknologi rundt førerassistenter, disse som er til uvurderlig hjelp når det kommer til å unngå kollisjoner.

Men at vi ikke lever i en perfekt viser en ny testrunde signert Euro NCAP, som normalt deler ut stjerner til nybiler.

De ville sjekke ut hvordan det står til med sikkerheten rundt lette varebiler (N1-kategorien), som det jo finnes veldig mange av rundt i Europa.

De samlet sammen 19 varebiler som dekker 98 prosent av det europeiske salget, og fant fram protokollen for personbiler fra 2018 som de testet etter. Denne inkluderer blant annet ting som automatisk nødbrems og filassistent.

Den nye teststandarden for varebiler skal fungere på samme linje som den med personbiler, altså oppmuntre produsentene til å installere viktig sikkerhetsutstyr.

Euro NCAP forlanger også at dette segmentet blir tatt på alvor når det kommer til sikkerhet, og forlanger nå et minimum av førerassistenter og at flåteeiere kun benytter biler som har blitt belønnet med sølv eller gull.

De vil altså legge press på varebilprodusentene, som de tidligere har gjort med bilprodusentene med stor suksess.

Så hvordan står det til med sikkerheten i varebil-bransjen?

Ikke så bra, om vi skal tro generalsekretær Michiel van Ratingen.

‒ Det første som slo oss var hvor dårlig utstyrt biler i dette segmentet er. Teknologi som nå er standard i personbiler er nesten uten unntak et ekstravalg hos varebiler. Ikke nok med det, det er særs uklart hva som er tilgjengelig i de forskjellige landene, og hvor funksjonell systemene er.

‒ Produsentene gjør det virkelig ikke enkelt for folk til å velge disse alternativene, og vi slet voldsomt med å få tak i varebiler med det utstyret vi ville teste, sier van Ratingen.

Det høres kanskje bekmørkt ut, men det var faktisk tre varebiler som klarte toppscore og er tildelt gullmedaljen. Men, for det er et men også her:

‒ De resultatene du ser representerer de absolutt best utstyrt versjonene og maksimalt av hva de klarer på veiene, og det er mest sannsynlig meget få biler med så mye sikkerhetsutstyr ute på veiene. Det er veldig viktig å få med seg, understreker generalsekretæren.

Han er altså skuffet over at produsentene åpenbart nedprioriterer de kommersielle varebilene, og at åpenbart store flåteeiere godtar dette.

Men det bør selvsagt ikke være slik at håndverkere, transportører og andre bør kjøre i mindre sikre biler, så forhåpentlig vil denne testrunden legge press på industrien.

Så hvem imponerte, og hvem sviktet?

La oss begynne med det positive, for tre modeller hadde nok utstyr til at de kunne innkassere gull-scoren. Og det var tre tungvektere, nemlig Ford Transit, Mercedes-Benz Vito og Volkswagen Transporter.

Et trinn ned er sølvkategorien, og her finner vi fem biler. Disse er Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Sprinter, Opel/Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert og Volkswagen Crafter.

Bronse, og ifølge Euro NCAP lite imponerende, tilfalt seks varebiler. Citroën Jumper og Jumpy, Fiat Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer og Toyota ProAce.

Utenfor pallen, og ifølge Euro NCAP biler som ikke er anbefalt i det hele tatt, er det uheldigvis fem modeller. Disse er Fiat Talento, Opel/Vauxhall Movano, Nissan NV400, Renault Master og Renault Trafic.

Så kun tre av 19 oppnådde gull, og de fleste av disse ute på veiene har mest sannsynlig også mindre sikkerhetsutstyr enn de som Euro NCAP testet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter