Hysterisk interesse rundt Porsches elbil


Over 20.000 har reservert en elektrisk sportsbil som ingen vet helt sikkert hvordan blir seende ut.

Sportsbilentusiastene har lenge vært lunkne til elbiler. Ekte sportsbiler skal nemlig riste, bråke og slå, og helst bruke litt suppe på veien. En elbil gjør ingen av delene.

Men også disse må bare innse at nye tider er i ferd med å innhente menigheten, og at også flere av de mest sportslige bilene vil komme med elektriske drivverk.

Ser man isolert på ytelsen er ikke det noe negativt. Vi har kjørt verstingmodellen av Tesla Model S, og den sparker fra noe så helt usannsynlig. 0-100 km/t ligger et godt stykke under 3 sekunder, noe svært få andre sportsbiler klarer.

Se for eksempel en video litt lenger ned når den tidligere formel 1-verdensmesteren Nico Rosberg nylig testet Porsches verstingmodell GT2 RS mot en Tesla Model 3 Performance. Resultatet ble nemlig en smule overraskende.

Og når vi er inne på Porsche.

De er en av produsentene som nå styrer seg inn på det elektriske sporet, og den første elbilen er nå på vei.

Taycan, tidligere kjent som Mission E, har nå vært under utvikling i flere år, men fortsatt vet vi ikke med sikkerhet hvordan det blir seende ut.

Det lekker riktignok ut spionbilder av den i et relativt høyt tempo, men den offisielle avdukingen tar først plass i september.

Det stopper åpenbart ikke potensielle kjøpere.

Vi vet at Porsche Norge passerte 2.500 reserveringer for noen måneder siden, men det er ikke kun her det er stor interesse for den kommende elbilen.

Porsche opplyser nå at antall interesserte som faktisk har betalt et depositum (2.500 euro i Europa) nå har rundet 20.000 personer.

Dette er et enormt tall når vi vet hvor mange biler det ble solgt av «folkemodellen» til Porsche i 2018, nemlig 86.031 eksemplarer av SUV-modellen Macan.

Totalt leverte Porsche ut 256.255 i fjor, og ikonet 911 sto for 35.573 av disse.

Taycan nærmer seg altså legenden med stormskritt, før den er vist skikkelig fram. Ganske så oppsiktsvekkende.

‒ Den overveldende interessen for Taycan viser oss at våre kunder og fans er like entusiastisk for den første elektriske Porsche-atleten som det vi er, sier Detlev von Platen, styremedlem for salg og markedsføring hos Porsche AG.

‒ Taycan vil være den mest sportslige og mest teknisk avanserte bilen i sitt segment - en ekte Porsche, skryter han.

Bilen får en rekkevidde på over 500 kilometer målt etter den urealistiske NEDC-standarden, og får hurtiglading som skal gi den 100 kilometer med rekkevidde på fire minutter.

Prisen er ikke kjent, men det er forventet at den kryper et godt stykke under millionen her hjemme.

Noen eksakte ytelsestall har vi ikke, men Porsche sier at den vil klare 0-100 km/t på under 3,5 sekunder.

Det er ganske så raskt, men ikke nok til å hamle opp med verstingene til Tesla.

En slik finnes det også av amerikanernes billigste bil, Model 3.

Denne møtte altså en Porsche GT2 RS til et uhøytidelig dragrace i regi av Nico Rosberg.

Tyskeren som er sønnen til den legendariske finske formel 1-føreren Keke Rosberg regnet med at dette ble grei skuring, i og med at han satt bak rattet i Porschen.

Men man skal ikke skue hunden på hårene, for selv en søt liten chihuahua kan bite fra seg.

Sjekk nemlig hva som skjedde:

https://youtu.be/xz5mV0Y1804

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Oi, Porsche Macan blir elbil

Neste generasjon Porsche Macan blir helelektrisk. (Foto: Porsche)

Les mer om:

Elbiler Nyheter