Hjem / Nyheter / 5 hysteriske prototyper fra Porsche
Porsche har bygd noen spesielle prototyper, og her er 5 av dem. (Alle foto: Porsche)
Porsche har bygd noen spesielle prototyper, og her er 5 av dem. (Alle foto: Porsche)

5 hysteriske prototyper fra Porsche

Sjekk ut disse 5 spesielle og morsomme prototyper som Porsche har kommet opp med gjennom årene.

Prototyper må være noe av det morsomste bildesignerne får lov til å tegne, og er helt klart noe av det artigste for oss andre å se på.

Annonse

Det handler altså om framtidige modeller, og de som kommer opp med disse har ofte ganske så frie rammer kombinert med spenstige idéer. For når de titter inn i glasskula så kan de se litt av hvert.

Og resultatene taler da ofte for seg selv. Noen av disse kan se helt «spacete» ut og har åpenbart ingen framtid, mens andre kan se ut som kommende storselgere.

Poenget med prototyper er da også todelt.

Noen er kun men som en prototype, enten for å vise hva produsenten er kapabel til, vise en mulig designretning for framtidige modeller eller rett og slett for å sjekke ut ting eller designet nærmere.

Andre lages igjen for å vise en kommende modell, og da er konseptmodellen gjerne litt mer lekker enn den som til slutt havner hos forhandleren.

Annonse

En som er opptatt av konsepter er Porsche.

De har for tiden 5 modellserier, 718, 911, Panamera, Macan og Cayenne, og vi har sett flere konseptvarianter av en sjette som er på tur ‒ E-serien. Den elektriske serien som innvies med Taycan.

På toppen av dette satser tyskerne tungt på motorsport, og utvikler en rekke slike biler.

Med en slik bred satsing følger det også med mange prototyper, men med dagens 3D-teknologi trenger de ikke lenger å lage fysiske biler.

Men før i tiden måtte de lage disse rett og slett for å se hvordan resultatet ble, noe som igjen ga utslag i noen ganske så morsomme varianter.

Her er 5 slike som helt klart er verd å ta en titt på.

Nummer 5, Porsche 984

Vi starter rett på et futurisk konsept som ikke ser så helt gærnt ut.

Dette er en 984, og Porsche jobbet med denne fra 1984 til 1987. Bilen er som mange av de andre små sportsbilene vi kjenner, en kompakt lett roadster.

Vi kan vel ikke hevde at motoren var den beste som har kommet fra Porsche, og den produserte kun 135 hestekrefter.

Bilens ess skulle være aerodynamikken kombinert med vekta på 880 kilo.  

Og nei, den kom aldri i produksjon.

Nummer 4, Porsche Cayenne «Cabrio»

Her er en gammel kjenning, og den første Cayenne kom alle i 2002. Den gang hadde man ikke de samme digitale mulighetene til å koble sammen drivverket, chassis, understell og design som i dag, og skulle man teste ut to design måtte man lage to konsepter.

Men her tok Porsche den billigste utveien, og bygde like godt inn to forskjellige bakdesign i ett konsept. Bildet viser dessverre ikke dette, men sjekk videoen helt nederst som inneholder alle 5 bilene. Bakenden på «Cabrio» er mildt sagt spesiell!

Nummer 3, Porsche 911 Carrera 3.2 Speedster

Tja, hva skal vi si om denne. Vi kan jo først og fremst spørre: Hva skjer?

Porsche hadde planer om en 911 som hadde den absolutte kjøregleden, så de sagde like godt taket av inkludert stolpene. Dette hadde de faktisk gjort tidligere også ‒ Speedster på 1950-tallet.

Den «nye» versjonen, en 1-seters 911 Carrera 3.2 Speedster, ble satt sammen i 1987, og selv om dette så alt annet enn bra ut var den faktisk forløperen til bilen kalt 911 Speedster.

Og da snakker vi ikke om det vakre konseptet Porsche har vist oss tidligere i år, og lovet å lage til neste år, men i 1993. Den gang laget de under 1.000 911 Speedster, så har du en slik i garasjen bør du ta godt vare på den.

Nummer 2 Porsche «Panamericana»

Denne er ikke helt vill, men ser ganske så normal ut om man ser den forfra.

Fra siden og bak stiller saken seg litt annerledes.

Porsche ville lage en bursdagsgave til Ferry Porsche da han rundet 80 år i 1989, og det resulterte altså i Porsche «Panamericana» ‒ som tross alt er en linjelekker sak. Eller skal vi kanskje si en bil med linjer.

Porsche brukte totalt kun noen få måneder på å sette den sammen, og inkluderte elementer fant veien til 993-generasjonen av 911.

Nummer 1, Porsche 918 Spyder «Rolling Chassis»

918 Spyder er en skikkelig superbil, og selv om den digitale tiden for lengst var kommet i 2013 hadde Porsche noe ekstra på gang de var veldig hypp på å vise. Så de bygde en «journalist-versjon» slik at de kunne nettopp det.

918 Spyder har en imponerende hybridteknologi, og det var helt sikkert ikke enkelt å forklare dette til journalister. Så de bygde en prototype som rett og slett kunne vise hva det handlet om.

Vi har sett mange rare konsepter, men Porsche 918 Spyder «Rolling Chassis» er helt klart en av de merkeligste. En slags gjennomsiktig bil som skulle vise den nye teknologien.

Her er en video som viser mer av de 5 «hemmelige» prototypene som det er verd å ta en titt på:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Nissan Leaf bidro sterkt til at Norge bikket 200.000 elbiler i i 2018. (Foto: Nissan)

Vi har bikket 200.000 elbiler

Med en margin på 192 biler bikket Norge grensen på 200.000 elbiler i 2018. Om …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *