Tilbake i 2017 ble det bekreftet at Porsche skulle komme med
sin første rene elbilmodell, og den gang var prosjektet døpt Mission E ‒ oppdrag
elbil. Da hadde Porsche allerede jobbet med bilen i rundt to år, og
spoler vi to år framover er bilen er det elektriske oppdraget snart i mål.
publikum under Frankfurt Motor Show i september. Taycan har gjennomgått grundige tester, blant annet i vinterkulden
ved polarsirkelen, og ettersom det er en sportsbil byr den også på krefter så
det holder. Porsche har gitt den en elmotor på hver aksling, rundt et 90
kWh batteri, 800 volt, over 600 hestekrefter (rundt 200 hk foran og 400 hk bak),
rundt 500 kilometers rekkevidde (eksakt tall ikke bekreftet) og 15 minutters
ladetid opp til 80 prosent. Denne skal bli en konkurrent til blant annet Tesla Model S,
så den billigste vil mest sannsynlig starte en eller annen plass rundt 800.000
kroner. Hva lanseringsmodellen som kommer på markedet senere i år koster er dog
ikke kjent. Eksakte tall rundt 0-100 km/t er heller ikke bekreftet, men
Porsche har gått så langt at de har bekreftet at den klarer det på under 3,5
sekunder. Grunnmodellen til den nye 911, Carrera, gjør samme øvelse på 4,2
sekunder, mens 911 Carrera S barberer denne tiden ned til 3,7 sekunder. Taycan er altså raskere opp til 100 km/t enn de kommende
911-modellene, noe som ikke er spesielt overraskende ettersom elbiler har all
kraft tilgjengelig hele tiden. Toppfarten er satt til 250 km/t, og Porsche har nå fått testet
den fra 0 til 200 km/t i tilknytning til Youtube-kanalen Fully Charged (se
video lenger ned) fikk som de første journalistene testet den nå snart klare modellen.
kalt Ludicrous, og aktiveres denne sprinter sedanen opp til 100 km/t på godt
under 3 sekunder. Men Tesla anbefaler ikke at denne brukes for ofte, ettersom
det sliter mye på bilens drivverk. Porsche har også satt inn en launch-kontroll i Taycan, og Fully
Charged ville teste om denne kunne brukes så ofte de bare ville ‒ og satte i
gang en rekke forsøk fra 0-200 km/t. Taycan kommer med synkroniserte motorer og et væskekjølt drivverk,
noe som altså skal sørger for at den kan gjenta ville akselerasjoner gang på
gang ‒ og dermed også fungere som en ekte racerbil rundt en bane uten at drivverket
blir for varmt. Journalist og testfører Jonny Smith bekreftet raskt at 0-100 km/t gikk unna på litt over 3 sekunder, altså ganske raskere enn 3,5 sekunder, men så var det 0-200 km/t da.
og bilen leverte varene hver eneste gang. Snittet ble faktisk rett under 10 sekunder, noe som er ganske så kjapt. Forskjellen mellom det raskeste og tregeste forsøket var kun på 0,8 sekunder, så den leverte også svært jevnt under testen som foregikk på en tysk flystripe i 28 graders varme. Godt over 20.000 har allerede betalt et depositum på bilen, og
skal vi måle etter videoen under så har de noe å glede seg til. De, og andre som vurderer denne eller bare er interessert i
hva en elbil kan klare i framtiden, bør sjekke ut den 16 minutter lange
videoen. For her får de mye informasjon, og ikke minst får dere se uttrykket
til journalisten når han tramper gassen i bånn den aller første gangen. Da flyr
nemlig brillene av han. Her er videoen som Fully Charged har publisert på Youtube: Les også:
- Nå kan en norsk PL-proff kjøre selveste Lotus
- Ferrari stakk av med tung pris
- Toyota vil inn i stua vår