Hver 4. Tesla Model 3 i Europa har norske skilter

Om to dager presenterer Volkswagen 8. generasjon av Golf,men det er ikke slik at ingen vil ha den nåværende. Snarere tvert om, den fosserav gårde på toppen av salgslistene. Men elbiler vil fortsatt ikke Europa ha.


På 1970-tallet innså Volkswagen at de måtte gjøre noe. Bobla,
denne lille sjarmerende og boblelignende bilen var i ferd med å miste grepet,
og konkurrenter som Toyota Corolla spiste stadig nye markedsandeler.

Volkswagen skjønte at en ny «folkebil» også måtte være kompakt
og billig, men det var stort sett de to tingene som overlevde til den modellen
som skulle overta.

-->
For med Golfen introduserte tyskerne en liten kompakt modell
med tverrstilt motor og forhjulsdrift, i motsetning til Bobla som hadde hekkmotor
og bakhjulsdrift.

Bilen traff så godt at allerede i 1976, to år etter den var
lansert, rundet de 1 million eksemplarer.

Og resten er historie.

8. generasjon av Golf blir presentert torsdag, og denne blir
en moderne bil med nytt design og ny teknologi.

Men det betyr ikke at 7. generasjon lansert i 2012 lider av Bobla-syken, for den inneværende modellen selger som aldri før. Eller mer riktig ‒ som alltid før.

Golfen blir nå ny, men fortsatt holder den 7. generasjon koken på topp av salgslistene. (Foto: VW)

For det er nemlig slik at siden Golfen ble introdusert har
den dominert salgslistene i Europa, noe den også gjør nå.

7. generasjon er altså inne i sitt 8. år, men fortsatt duger
den for de aller fleste.

Ifølge tall fra Focus2Move er Golfen den mest solgte bilen i Europa i september, og sist måned fikk 35.005 nye Golfer europeiske registeringsskilt.

Den som kom nærmest ikonet var kanskje noe overraskende Opel
Corsa, som ble registrert 28.379 ganger i forrige måned.

Den tredje mest populære var Renault Clio, og denne landet
på 25.291 registreringer.

Om vi ser bort fra at Golf også kommer i elektrisk utgave må det være deprimerende for elbilentusiastene å lese salgsoversikten for september.

For det er fortsatt stort sett Norge som drar det rene elbilsalget i Europa.

Tesla Model 3 er den første rene elbilmodellen på oversikten, og den lander på 17. plass i september med 13.485 eksemplarer.

Tesla Model 3 er bilen som drar det elektriske salget i Europa. (Foto: Tesla)

Trekker vi fra det norske salget på 2.342 biler ender vi opp med et europeisk salg på 11.143 Model 3 i september.

Da hadde den vært godt bak for eksempel en Fiat Panda.

Og bare så det er sagt, Russland er også med i statistikken,
så vi snakker om et ganske så svært marked.

Ingen andre rene elbilmodeller slo seg inn blant de 100 mest
solgte, så det er Model 3 som nå drar det knappe europeiske salget av elbiler.

Totalt i 2019 topper Golf med 346.260 registrerte biler,
Clio er nummer to med 273.233 og Volkswagen Polo nummer tre med 205.904 nyregistrerte
biler.

Model 3 er nummer 78 på listen med 55.094 biler, hvor
nærmere 25 prosent av disse er registrert i Norge.

Så ja, hver 4. Model 3 i Europa er faktisk på norske skilt.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter