Menn føler seg litt sikrere enn kvinner bak rattet, men det betyr ikke at den halvdelen havner i færrest ulykker. (Foto: Fremtind)

Hvem bulker mest ‒ kvinner eller menn?

I en ny undersøkelse har mannlige førere klart mest selvtillit og er mindre bekymret, men hvem bulker mest ‒ menn eller kvinner?


Trening og erfaring er viktig på mange områder, inkludert det å kjøre bil. Så følger vi den teorien skal det bli enklere å kjøre bil jo mer du gjør det. 

Og ofte er det menn som tar rollen som sjåfør og dermed bygger seg opp denne erfaringen, og en ny undersøkelse viser da også at den mannlige halvdelen føler seg tryggere bak rattet. 

Fremtind har fått Respons Analyse til å gjøre en landsdekkende undersøkelse på dette feltet, og her kommer det fram at 25 prosent av mennene oppgir at de ikke bekymrer seg over noe i trafikken ‒ og dette faller til kun 10 prosent for kvinneandelen. 

Men snur vi på dette så er altså veldig mange bekymret bak rattet ‒ 75 prosent av mennene og 90 prosent av kvinnene. Ja, det er bekymringsfulle høye tall. 

Mennene har altså litt mer selvtillit enn kvinnene, men hvem er det egentlig som havner i flest kollisjoner? 

‒ Skadetallene våre viser at forskjellen mellom kvinner og menn er minimal når det gjelder antall bilskader, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger hos Fremtind.

Så uavgjort der altså. Men:

‒ Risikoen for å bli alvorlig skadet eller drept i trafikken er betydelig høyere for menn, sier Hofstad-Nielsen.

For det er en overvekt av menn som er involvert i de alvorligste ulykkene, og tall fra SSB viser at i løpet av de fem siste årene har menn i snitt vært involvert i 65 prosent av disse. 

Når det gjelder dødsulykker går andelen menn helt oppe til 76 prosent.

Hofstad-Nielsen mener at det er flere mulige forklaringer bak disse forskjellene:

– Det finnes ingen fasitsvar, men forskning viser at mannlige sjåfører ofte velger en mer risikofylt kjøreatferd, som å kjøre for fort, aggressivt, eller i ruspåvirket tilstand. Vi ser blant annet at ulykker med mannlige sjåfører ofte skjer i høyere hastigheter, forteller skadeforebyggeren.

‒ Mange dødsulykker involverer også en mannlig fører som har kjørt under påvirkning av rusmidler.  

Når det kommer til bekymringer bak rattet er kollisjoner og rusede sjåfører øverst på listen, og Hofstad-Nielsen minner om flere risikoreduserende tiltak som alle sjåfører bør huske:

– Trafikkbildet kan endre seg raskt. Derfor er det viktig at vi alltid fokuserer på selve bilkjøringen, at vi holder fartsgrensen og har god avstand til bilen foran. Mange uhell og skader skyldes høy fart og forbikjøringer. 

‒ Og, ikke minst, husk å la mobilen ligge når du kjører, avslutter Hofstad-Nielsen.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Fremtind Samferdsel