Husk dette om du nå kjører mindre

Historisk høye drivstoffpriser demper også kjøreviljen, og da er det også greit å huske på en ting som kan spare ytterligere kroner.


Nesten daglig skrives det om de abnorme høye drivstoffprisene og konsekvensene av dette, men fortsatt har regjeringen en slags «vente og se»-holdning til det hele.

I mellomtiden tappes kontoene til bilistene, som også har en rentehevning, unormale høye strømregninger og stigende matpriser å hanskes med.

Det gjelder altså å spare der man kan, og for bilistene betyr dette å bruke bilen minst mulig. Det viser en fersk undersøkelse gjort av Ipsos på oppdrag fra Gjensidige.

I denne svarer nemlig at en tredjedel, 33 prosent, at de vil kjøre betydelig mindre bil grunnet de høye drivstoffprisene.

‒ Svarene er ikke overraskende, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

På ett år, fra februar 2021 til februar 2022, økte drivstoffprisene med 24 prosent, ifølge statistikk fra SSB. Liter-snittet i februar i år var på 19,28 kroner for bensin og 18,23 kroner for diesel.

Men i det siste har bilistene opplevd langt høyere priser enn dette, og plutselig var ikke opp mot 25 kroner lenger uvanlig. Det er rundt 10 kroner høyere enn i mars 2021.

‒ Skal vi tro ekspertene, vil prisene kunne holde seg rekordhøye også fremover, er den nedslående meldingen fra Arne Voll.

Elbilistene i sør har sin egen utfordring, for unormale høye strømpriser har gjort sitt til at det å kjøre elbil plutselig har blitt en betydelig utgift for de som lader hjemme.

Men det er de som kjører bensin- og dieselbiler som virkelig får kjørt seg, og tross et nybilsalg som domineres av elbiler er det fortsatt de tradisjonelle bilene som regjerer ute på veiene.

Den norske bilparken består nemlig av rundt 2,3 millioner personbiler (85 prosent) som bruker fossilt brennstoff.

‒ Det kan det være lett å glemme, sier Voll, som påpeker at dette vil påvirke lommeboken for mange i lang tid framover.

I tillegg er det mange som kjører en eldre bensin- eller dieselbil som får en ytterligere smell, for disse bilene bruker som regel mer drivstoff enn nye og mer effektive biler. Og for å gjøre vondt verre, det er ofte de med dårligst råd som også kjører de eldste bilene.

Tipset nå er å unngå de store pristoppene når tanken skal fylles, for prisene kan variere mye fra dag til dag.

‒ Et tips kan være å fylle tanken helt full når prisen er lav, og etterfylle på rimelige dager, sier Voll.

Han har selv opplevd at pumpeprisen på to ulike stasjoner rett etter hverandre varierte med nærmere 4 kroner literen.

‒ Da kan det virkelig være mye å spare på en tom tank, påpeker han.

Men det er også en annen ting bilister som nå planlegger mindre kjøring kan spare penger på, og som er lett å overse. Nemlig kjørelengden.

‒ Kjører du mindre kan det påvirke forsikringspremien, sier Voll.

‒ Derfor er det viktig med en årlig gjennomgang med forsikringsselskapet. Færre kilometer i året kan bety lavere pris. Over noen år kan dette blir flere tusenlapper spart, slår kommunikasjonssjefen fast.

Og det er lurt, for ja, bilistene trenger nå å spare der de kan.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker